Sprog til programmer/spil

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hej, allesammen.

Jeg ved godt at dette har været oppe at vende mange gange, men jeg forsøger mig alligevel endnu engang.

Hvilket sprog vil I anbefale, hvis jeg vil lave programmer/spil, og om 3/4 år være så god, at jeg kan lave den ganske store? Det skal derfor være noget, der kan følge med de næste mange år.

Hvis I smider links til artikler/tutorials mm., vil jeg være en glad mand (: Ellers ville navnet på en bog (så skal den dog være skrevet på dansk) heller ikke være af vejen.

mvh,
michael

17 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hmm... Mener du at Java er mindre egnet til spil end delphi?

Jeg forklarer så meget som jeg vil... Og ja jeg skulle da mene at java er udmærket til spil. Ser da mange spil som er kodet i Java... Men du har nok ret i at c++ er det hurtigste sprog af de 3...

Vil også sige at jeg ikke mente at C++ ikke vil være der i fremtiden... For jo. Det vil det sikkert. Sproget er jo enormt godt, og kanont til mange ekstreme ting.
Da NASA skulle udvikle deres nye system som skulle kunne styrer en raket som flyver med flere tussinde km/t, valgte de C++ (ville bare lige sige det).

Men det jeg mener er at c++ er et gammelt sprog. Som jo er en nyere udvikling af C# som er endnu ældre (Ret mig hvis jeg tager fejl). Derfor findes der koder som C++ ikke er helt fremme i skoene med. Men jeg vil gætte på at der så bare vil komme en ny udgave af sproget igen.

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

[Redigeret d. 27/09-05 23:07:07 af Shafh]

Hmm... Mener du at Java er mindre egnet til spil end delphi?

Jeg forklarer så meget som jeg vil... Og ja jeg skulle da mene at java er udmærket til spil. Ser da mange spil som er kodet i Java... Men du har nok ret i at c++ er det hurtigste sprog af de 3...

Det er lidt svært at regne ud hvad dit indlæg er svar på men,

Java kan godt bruges til spil, men man løber ret hurtigt ind i begrænsninger. Delphi er hurtigere til det meste, men jeg kender ingen der seriøst bruger Delphi til spil. Delphi er for mig et niche "sprog" der er velegnet til at lave små begynder windows programmer i, og intet andet.

Java kan også bruges på mange platforme.

Shafh, C++ er en "C med klasser"(Tror jeg nok det blev kaldt i starten). C++ er ikke just gammelt. Den sidste standard udkom i 1999 med C99 og den næste kommer nok engang i 2008, hvor den vidst nok hedder C08 eller noget i den stil. C# er et nyt sprog Microsoft har lavet til deres Managed .NET platform. C# syntaks ligner Java's utrolig meget, men det har også nogle ting tilfælles med C++.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.
blog: http://laslego.frac.dk

Shafh, C++ er en "C med klasser"(Tror jeg nok det blev kaldt i starten). C++ er ikke just gammelt. Den sidste standard udkom i 1999 med C99

C99 er ikke C++, men bare C. Den sidste C++-standard var ISO C++, der vidst nok udkom i 97 (C++97).

Derfor findes der koder som C++ ikke er helt fremme i skoene med.

Såsom? C++ har features som de færreste andre sprog har, og jeg tror ikke at Delphi understøtter en eneste ting, som C++ ikke også understøtter. Garbage collection er vist C++'s eneste større mangel (men denne mangel findes ikke i C++/CLR).
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog

Tak for svarene. Jeg valgte C++, og er nu godt i gang med det indledende. Og da Bertel ikke tager imod point, tager jeg dem selv.

mvh,
michael

Der var da andre end Bertel der havde givet et godt svar!

Skal man lave store grafik/AI tunge spil, så undgår man nok ikke at bruge flere forskellige sprog. Alle sprog har deres fordele og ulemper, og det udnytter man så de rigtige steder.

Oftest laves det meste i C++ med nogle få optimeringer i assembly. AI er oftest nemmest at lave i et script sprog, så mange vælger at lænke en parser ind (Ruby, Perl, Python, Lisp...whatever) som så kan tilgå og påvirke ressourcer i spillet. Script sprog er ofte også lette at bygge level parsere og lignende med.

Men nu er programmering ikke den sværeste opgave i spil. Det tager et par år at mestre et par programmeringssprog, men så skal man også lige lære teorien bag parsere, AI, grafik, fysik, netværk, optimering, osv.

Der er kommet et par spil uddannelser, som måske kan give dig en del af teorien på den halve tid, men jeg tvivler på at 3-4 år er nok.

Du kan evt. kigge på job anoncerne hos de spil udviklere, du kunne tænke dig at arbejde hos. Der kan du se, hvad der kræves af de forskellige stillinger:
http://www.epicgames.com/epic_jobs.html#prog

<< < 12 > >>
t