Skal man lave store grafik/AI tunge spil, så undgår man nok ikke at bruge flere forskellige sprog. Alle sprog har deres fordele og ulemper, og det udnytter man så de rigtige steder.
Oftest laves det meste i C++ med nogle få optimeringer i assembly. AI er oftest nemmest at lave i et script sprog, så mange vælger at lænke en parser ind (Ruby, Perl, Python, Lisp...whatever) som så kan tilgå og påvirke ressourcer i spillet. Script sprog er ofte også lette at bygge level parsere og lignende med.
Men nu er programmering ikke den sværeste opgave i spil. Det tager et par år at mestre et par programmeringssprog, men så skal man også lige lære teorien bag parsere, AI, grafik, fysik, netværk, optimering, osv.
Der er kommet et par spil uddannelser, som måske kan give dig en del af teorien på den halve tid, men jeg tvivler på at 3-4 år er nok.
Du kan evt. kigge på job anoncerne hos de spil udviklere, du kunne tænke dig at arbejde hos. Der kan du se, hvad der kræves af de forskellige stillinger:
http://www.epicgames.com/epic_jobs.html#prog