Sprog til programmer/spil

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hej, allesammen.

Jeg ved godt at dette har været oppe at vende mange gange, men jeg forsøger mig alligevel endnu engang.

Hvilket sprog vil I anbefale, hvis jeg vil lave programmer/spil, og om 3/4 år være så god, at jeg kan lave den ganske store? Det skal derfor være noget, der kan følge med de næste mange år.

Hvis I smider links til artikler/tutorials mm., vil jeg være en glad mand (: Ellers ville navnet på en bog (så skal den dog være skrevet på dansk) heller ikke være af vejen.

mvh,
michael

17 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Alle sprog har nogle fordele og nogle ulæmper...

Men du spørger jo om spil udvikling:

Delphi
Hvis du spurgte om det letteste til opgaven, ville jeg sige Delphi. Der er allerede skrevet en kanon artikel om 3d spil i delphi her på udvikleren.dk og de kræver ikke mere end få måneders begynderlæring så vil du være klar til at udfører artiklen:

http://udvikleren.dk/article.php?aid=166&techid=2
http://udvikleren.dk/article.php?aid=167&techid=2

C++ og Java
Men du siger jo sprog som kan holde og senerer kan lave det helt store... Og så må c++ og java vel være svaret. Delphi kan også lave størrer spil, men C++ og java kører hurtigerer, og mulighederne er størrer.

C++ er meget velkendt til spil. Dog kan c++ begynde at blive lidt forældet... Og nu når du beder om et sprog der holder kan det være det ikke skal være dette. Men c++ findes der mange artikler om. Sproget kan også bruges til OS
Sproget kan minde lidt om PHP

Java er sproget alle, som tager en programmerings uddanelse kommer eller har arbejdet enormt meget i.
Det vokse og bliver mere og mere kendt. Sproget er også kendt for at kunne lave programmer til mobiltelefoner...
Igen er sproget godt til spil...
Sproget kan minde lidt om PHP og C++

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

C++ er meget velkendt til spil. Dog kan c++ begynde at blive lidt forældet... Og nu når du beder om et sprog der holder kan det være det ikke skal være dette.

Lidt sjovt at du nævner dette, men ikke at Delphi er et niche-sprog, der sandsynligvis vil dø ud indenfor det næste årti. C++'s fremtidsprospekter er langt bedre end Delphi's, især fordi der er mange ting der kun kan lade sig gøre i sprog som C og C++.
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog

Computer spil er et vidt begreb! Der findes et hav af forskellige spil-genre og nok dobbelt saa mange maader og teknikker til at programmere dem! I princippet kan du lave computer spil i et hvilket som helst sprog ( selv JavaScipts/flash etc.!!! ). Snakker vi om grafisk kraevende spil saa som real-time 3D grafik findes der sprog der er bedere end andre. Paa laengere sigt, er det en god udgangspunkt at vaelge et sprog der ogsaa kan kompile assembler kode! Fordi, at oftest kan assembler kode benyttes til mange forskellige optimeringer! De to sprog jeg kender bedst der kan leve op til de krav er Delphi og C++.

Delphi
Er, som andre har naevnt, en niche sprog! Den er ikke standardiseret og leveres derfor KUN af dens skaber, nemlig, Borland. Derfor er Delphi ikke saa udbredt i industrien som saa mange andre sprog er. Men lad dig ikke blive narret af det! Delphi er et virkligt staerkt sprog der paa mange maader fuldt ud kan leve op til andre objekt orienteret sprog - ikke mindst C++! Delphi har den kaempe fordel at den er let at gaa til for nybegyndere og samtidig kan benyttes af avanceret professionelle programmoere. I Delphi kan du selvfoelgelig lave dine egne hukommelse (RAM) styringer og benytte specifikke CPU optimeringer (Pentium/AMD) som oftest er en kaempe fordel i udvikling af et mere kompleks computer spil.

C++
Er "THE DADDY" i den professionelle computer spil industri. Ikke fordi at sproget er saa meget bedere end saa mange andre objekt orienteret sprog men fordi de fleste spil/grafik pioneere i industrien ikke kendte til andre sprog da de begyndte og ( den vigtigste del ) fordi at C++ i laenge har vaeret standadrisret! Det betyder at man kan faa C++ kompiler fra forskellige firmaer/organisationer og oftest helt gratis! Der er IKKE den store forskel mellem Delphi og C++ (rent teknisk) som saa mange programmoere gerne vil goere det til. I en spil-relateret situation er C++ den mest foretrukne fordi der allerede findes et hav af forskellige grafik-motor/spil api'er til dette sprog.

Jeg startede selv med Delphi og kender derfor dens styrke. Pt. programmere jeg naesten kun C++ fordi mit universitet kraever det! Og jeg maa sige at jeg er stort set ligeglad hvilket sprog jeg benytter - DE KAN NEMLIG DET SAMME! I princippet boer du ikke haenge dig for meget i hvilket sprog du vaelger men i stedet hvordan du bruger sproget! Desuden er der den fordel at mestre du foerst et sprog er det ufatteligt let at gaa over til et andet sprog - jeg snakker af erfaring! ;-)

NB: Bliv IKKE en religioes programmoer og tro at det sprog du mestre er det eneste i hele verden der virker!

"DON'T BE RELIGIOUS - BE PROFESSIONEL"

Held og Lykke
Soeren Klit Lambaek
University of Teesside, UK

Som jeg ser det kan du vælge:

1: C++, lave det hele fra bunden. Giver de bedste spil, men kræver meget arbejde.

2: C#, måske fremtidens spil sprog, med tiden vil man kunne lave spil med den nødvendige hastighed og komplexitet i C#

3: Java, noget lettere, men er for langsom til store spil. Kan køre på internet og mange platforme, også mobil telefoner.

4: Flash, hurtig i gang, men ikke til store avancerede spil.

Uanset hvad skal du ikke regne med at du kan lære alt om spil og lave et spil der overgår Halflife på 3/4 år. Hvis du vil lære at programmere spil er der nok ikke nogen vej uden om engelsk literatur.

Men du siger jo sprog som kan holde og senerer kan lave det helt store... Og så må c++ og java vel være svaret. Delphi kan også lave størrer spil, men C++ og java kører hurtigerer, og mulighederne er størrer.

Shafh du må da have drukket af natpotten eller noget. Java og hurtigt til spil er imho ikke to ting der passer sammen.

Java er ganske vidst nemt at lære, og hvis man kender det kan man også nemt gå over til C# så skal det være noget, skal det være C# eller C++ imo.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.
blog: http://laslego.frac.dk

Hvad med sprog som Ruby, J# osv., er de helt ude?

mvh,
michael

mvh,
michael

J# er er vist en død ende.
Ruby er et glimrende script sprog, men nok for langsomt til spil.
Man kunne overveje Python med OpenGL: http://pyopengl.sourceforge.net/

mvh,
michael

J# er er vist en død ende.
Ruby er et glimrende script sprog, men nok for langsomt til spil.
Man kunne overveje Python med OpenGL: http://pyopengl.sourceforge.net/

Det skal også være til programmer; altså gerne et sprog, jeg kan bruge til begge dele.

Ellers har jeg tænkt lidt på Visual Basic (Til 'små' Windows-programmer) og så noget C#.

Ville det være helt i vejret?

Du kan også bruge Python til "programmer", man kan let lave GUI med Python.

Jeg mener ikke det er nødvendigt at lære både Visual Basic og C#, de to sprog overlapper meget. Af de to ville jeg vælge C#, det er bedre til spil.

Du kan også bruge Python til "programmer", man kan let lave GUI med Python.

Jeg mener ikke det er nødvendigt at lære både Visual Basic og C#, de to sprog overlapper meget. Af de to ville jeg vælge C#, det er bedre til spil.

Findes der gode artikler/tutorials om Python eller C#? Gerne danske.

mvh,
michael

<< < 12 > >>
t