Microsoft vs. Linux

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Syntes lige denne tråd SKULLE oprettes da det bliver diskuteret i stortset alle andre tråde.

Her kommer så lige min mening:

Windows:
Meget brugervenligt i forhold til Linux fx kan du åbne de fleste filer bare ved at dobbeltklikke og der er wizards til "ALT", tilgengæld er det ikke nær så sikkert.

Linux:
Meget sikkert i forhold til windows, men ret ubrugervenligt fx kan det være svært bare at installere et program.
I linux får man også mere kontrol over hardware!

Jeg er ikke alt for klog indenfor Linux/Windows så bare kritiser:)

Vil nu mene at windows er for brugeren som bare bruger en computer for at bruge den og Linux er til den bruger som fx programmere, vil have det bedste ud af computeren osv.

Sikkerhed? Hvornår er en computer mest sikker? Jaaa når den er koblet fra internettet og ikke får noget fra andre computere + at der er login:) Så kan det jo være lige meget om man vælger MS eller unix platform :p Hehe...

MxS @ http://mxs.frac.dk
Slamkodning for fred
Den kan stadig blive stjålet og så er det sikreste den med det login system der er sværest at bryde

Hvis din pc bliver stjålet skal du virkeligt have et godt login for, at kunne forhindre dem i at installere nyt OS!

Kunne være interessant, at se WindowsXP blive compilet til min p4. Jeg tænker hastigheden vil blive forøget betragteligt.

Men jeg bruger helst Linux pga. de små ting. Hvis jeg beder min Windows, om at lukke ned, så er jeg træt af, det tager 10 minutter til en uendelighed før den gør det. Hvis jeg kører "init 0" på min Gentoo, så lukker den indenfor få sekunder.
Det er den slags detaljer der gør mig til en Linux bruger.

Jeg synes utroligt mange skriver at Linux er svært og Windows ikke er: Kan i ikke forstå, at det er fordi i har arbejdet jer op på et nogenlunde niveau indenfor Windows, før i lang tid efter de fleste andre, opdagede Linux?
Det er forskellige systemer, men at kalde Linux "sværere" er bare udtryk for, at man er langsom til at lære noget anderledes.

Jeg vil mene at den mærkbare forskel er, som tidligere nævnt, at utroligt mange linux-distributioner har meget svært ved at arbejde sammen med hardware som især grafik og lydkort, jeg ved ikke om systemet så er svært, eller bare for klodset?

Jeg bruger selv Windows, og argumentet om at Linux skulle være sikre er 100% en and. Det kommer ikke an på systemet, men idioten der sidder 20-80cm fra skærmen.
-
Mvh.
Christian Schultz Knudsen

Vil nu mene at windows er for brugeren som bare bruger en computer for at bruge den og Linux er til den bruger som fx programmere, vil have det bedste ud af computeren osv.

Det er da vist noget vrøvl. Hvad enten du ser lokalt på Danmark eller globalt, så foregår stort set al professionel softwareudvikling (altså programmørens arbejde) på Windows platformen, af den simple grund, at Microsoft/Windows næsten har enevælde når det gælder virksomheder. Desuden findes nogle af de største og bedste udviklingsværktøjer, samt mest anvendte teknologier udelukkende til Windows platformen.

Jeg vil mene at påstanden om, at Linux er for brugere der programmere (altså programmører), kun gør sig gældende for hobby-programmører, med hang til ikke at bruge Windows, hvad enten den enkeltes argument for dette så er "Microsoft had" eller lysten til at pille med et mere åbent styresystem...

Jeg har selv udviklet til både Windows, Unix, OS/390 mv., men fælles ved alle virksomhedernes setup har været, at udviklingen foregår fra en Windowsplatform...herfra køres så diverse sessioner og emuleringer når man skal op på serverplatformen...

Jimmi Westerberg:
"Out of the Box" er windows nu mere sikkert end linux

Du kan ikke engang nå at køre en Windows update efter en installation før du bliver overrendt af Viruser og alt muligt andet crap hvis du har en global IP, så den påstand må du gerne udspecificere lidt. Hvor mange viruser findes der til Linux ? Zero.
Når du logger ind på din computer, har du så system administrator rettigheder ? Sandsynligvis hvilket betyder at hvis du udfører virus kode eller trojanere så har de fuld adgang til dit system.
Under ALLE Linux distributioners installation (i hvert fald dem jeg har prøvet og jeg har prøvet en del) bliver man bedt om at oprette en bruger til sig selv, så man ikke behøver at logge ind som root (system administrator).

ZiuiX:
Installation syntes jeg er nemmere på debian med f.eks. apt-get

Nemlig. Og for Windows brugere virker apt-get ca. ligesom Windows Update. Man kan bare også installere programmer og lave søgninger efter programmer, og selvfølgelig opdatere alle installerede programmer på sit system.

ZiuiX:
Spil-mæssigt er windows stadig foran.. Hvilket wine nu heldigvis kan råde bod på.

Well...at man kan emulere Windows under Linux er vel ikke en fed grund til at skifte til Linux :-(

The-Freak:
Linux er for dem, der har lyst til at sætte sig ind ind i deres system, og lære Hvordan og Hvorfor det virker som det gør

Linux er også for min mor, som ikke ved det store om computere. Jeg har også installeret Windows for min nabo som ved lige så meget som min mor. Hvis folk ikke ved noget om computere og styre systemer er der ikke den store forskel på om de er blanke i Windows eller Linux.

Stefan Svensson:
Hvad er det for nogle tilpasningsmuligheder du mangler i Windows? Jeg er godt klar over man med Linux har mulighed for at kompile sin egen kernel og lignende ting, men er det en direkte mangel i Windows?

Ja, det er det for mange. Og hvorfor skal en server stå og bruge kræfter på at rendere grafik ? Konfigurér du bare Windows til ikke at starte grafikken og fjern grafik kortet. Se om du kan det.
Og hvad med et ordentligt filsystem ? Prøv at få Windows til at mounte et JFS filsystem. Der er utallige eksempler på at Windows ikke kan tilpasses.

Nicolai Lyster Fersner:
Jeg kan nu bedst lide Windows, da det er meget mere kompatibelt med hardware/software fra starten af,

Det er desværre rigtigt :'(

Shafh:
Altså vis du ønsker at købe et helt nyt computer spil som lige er kommet på gaden. Så er det bare surt for dig. For 95% af alle programmer og spil der købes kan ikke køre i linuz

Mjaa...på www.tuxgames.com kan du købe dig fattig i spil, men hvis du kigger på http://freshmeat.net/ og http://sourceforge.org vil du se, at 95% af alle programmer, der kan hentes gratis kører fint på Linux.

A:
Den kan stadig blive stjålet og så er det sikreste den med det login system der er sværest at bryde

Installér harddisken i en anden computer med et installeret OS og tilgå disken derfra. Done.
Den eneste måde at sikre sine data på (i denne henseende) er ved at kryptere hele disken, og her findes der både værktøjer til Windows og Linux. I Linux er de bare installeret pr. default (i mange distributioner).

Jon Krondal Honum:

Jeg vil mene at påstanden om, at Linux er for brugere der programmere (altså programmører), kun gør sig gældende for hobby-programmører, med hang til ikke at bruge Windows

Så du mener, at det kun er amatører, der bruger Linux som platform for udvikling ?
Det tror jeg MANGE professionelle udviklere (deriblandt mig selv) vil blive stødt over.

Jon Krondal Honum:
Desuden findes nogle af de største og bedste udviklingsværktøjer, samt mest anvendte teknologier udelukkende til Windows platformen.

Hvad er de bedste udviklingsværktøjer ?
gcc bliver gang på gang udnævnt til at være den bedste compiler i verden. Og gdb den bedste debugger.
Alle Unix/Linux udviklere jeg kender bruger en blanding af værktøjer:
Én editor til al udvikling (men alle bruger hver deres editor: Vim, Emacs, KDevelop, pico, osv)
Make
gcc
gdb med ddd som grafisk overbygning
sed/awk

Under Windows er det hele tit lagt ind i ét IDE og hver feature er ikke nær så veludviklet som de enkelte programmer er under Linux. Prøv f.eks. under et Windows IDE at finde alle unikke java pakke navne du bruger i din kode.
Under Linux kører jeg:
Fold kodeboks ind/udKode 

grep '^import ' `find . -name '*.java'` | sed -e's/.*import *//' -e's/;.*$//' | sort -u

Det ser jo meget lige til ud ;)

Som jeg ser det:
Windows:
Meget nemt at sætte sig ind i. Skal man f.eks. have sig en kodeeditor er det bare at downloade og køre en installationsfil, eller i værste tilfælde selv åbne en zipfil og køre en exefil. Til gengæld er det hulens svært at lave tricks (som f.eks. med grep og sed som i ovenstående eks.), og enhver der har kæmpet med word ved at det kan være en ørkenvandring at få det til at makke ret.

Linux:
Selvom der er kommet linuxdistributioner der prøver at være begyndervenlige (såsom ubuntu), skal man ikke kradse ret meget i overfladen før man støder på de typiske linuxproblemer. Prøver man at installere et program der ikke lige findes på listen over programmer der kan installeres automatisk via det dertil indrettede program, skal man ofte ud i at hente kildekode ned og compile det selv, hvilket hurtigt kommer til at tage en halv dag. Især for nybegyndere er det et problem. Hvis man til gengæld sætter sig for at lære systemet fra ende til anden og sætter sig ind i hvordan man bruger kommandopromten, er det muligt at gøre ting, som f.eks. eksemplet med grep og sed meget hurtigt. Det er bare de færreste, der gider at læse side op og side ned i 'man'.

Det virker som om at der på den ene side sidder en bunke Microsoftfolk og gør alt for at systemerne skal være nemme at sætte sig ind i, og på den anden side sidder der en bunke akademikere og sværger til kommandolinieinterface, regular expressions, o.s.v. Brugervenlighed består både af begyndervenlighed og ekspertvenlighed, og Microsoft er god til det ene og Linux er god til det andet. Problemet er at der er så få programmer der kan begge dele.

Det er da vist noget vrøvl. Hvad enten du ser lokalt på Danmark eller globalt, så foregår stort set al professionel softwareudvikling (altså programmørens arbejde) på Windows platformen, af den simple grund, at Microsoft/Windows næsten har enevælde når det gælder virksomheder. Desuden findes nogle af de største og bedste udviklingsværktøjer, samt mest anvendte teknologier udelukkende til Windows platformen.

Windows enevælde skylder også at de giver 24 timer support, dette er et stort + hos windows.

Indlæg senest redigeret d. 13.04.2007 11:12 af Bruger #11656
lige nu har jeg en bærebar hvor jeg bruger windows vista. Vil helt sikkert køre windows på den, men det kan godt være at den skulle have været med xp istedet.

syntes at linux er fedt, men da det er en bærebar og pruducenten har ændret i fks. grafik kortet for at få det til at virke med fks strømstryring, kan jeg ikke få en driver der virker til linux selv om mit kort er nvidia.

Men vis jeg endag for en pc jeg kan få til at virke 100% med linux, tror jeg, jeg vil have det.

<< < 12 > >>
t