Delphi vs c++

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Ja, hvorfor og hvordan og hvad er nemmest ? ...

Hvad er nemmest og starte med og hvad er mest prof ? .. hvad kan mest ?

Sidder og diskutere med en ven om hvad der er godt, så bliver lige lidt nysgerrig .. koder selv c++ :P

12 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg tror, at det er nemmest at starte med Delphi, men til gengæld tror jeg, at C++ er mest prof.

Jeg er på tynd is, men jeg vil skude på at C++ kan mest

Verden er hvad du gør den til! | http://bixi.dk/ | info[snabela]bixi[dot]dk

hehe vil jeg også ;)
da delphi (pascal noget) er beregnet til win only, men der findes dog kylix (er dog ikke lige så god imo), hvor c++ kan bruges til både win, *nix, *bsd og sikkert andre steder :)

Delphi og C++ er begge objekt-orienterede sprog. Der er nok ikke den store forskel når det kommer til stykket omkring, hvilket sprog der er hurtigst, nemmest og stærkest! Begge sprog indeholder nemlig pointers, klasser osv.

C++ er et standariseret sprog. Det vil sige at flere forskellige firmaer har udviklet kompilere til C++. Delphi bliver derimod kun leveret af et firma, nemlig Borland! Derfor er C++ mere udbredt end Delphi. Men der findes trods det et hav af tilgængelige tutorials og artikler til begge sprog på nettet!

Begge sprog giver mulighed for blandt andet memory-behandling (dermed også risiko for memory leak), kompiling af DLL filer, understøttelse af flere forskellige operative styresystemer og direkte implementering af Assembler kode.

Hvis du ikke har et specifikt ønske om at udvikle noget specielt,
er det nok mere et spørgsmål om hvad folk kan lide at bruge, end et decideret sammenlignings spørgsmål der er relevant.

Men har du et specifikt ønske om at udvikle et eller andet område som f.eks. Spil, Hardware Drivers eller noget helt tredje, vil det nok være mere vigtigt at overveje sproget (eller et helt tredje sprog) ud fra det perspektiv end et generalt synspunkt fra forskellige programmøre!

Held og Lykke
Søren Klit Lambæk

Delphi er 100% lettere at bruge. Men ikke pro.
Grunden til det er lettere er at du kan se alt på formen. Du nærmest overfører ting og særer. Og så skriver du et par få koder.
Men i hmmmm ja alle andre programmerings programmer som jeg kender har du bare en "memo" Eller et kodebox hvor koderne skrives. Du skal selv skrive hvor tingende skal værer.

Men delphi har ikke så mange funktioner at bruge. Men nok til alle her på udviklerens behov. Vil du lave et helt nyt styresytem skal du skifte til et andet sprog. Husk delphi er KUN lavet til windows.

Jeg må også sige at mæsten alle programmøre ABSOLUT IKKE BRUGER DELPHI specielt meget. De skifter mellem det sprog der passer til det de skal lave. Eks. Hjemmeside = PHP og ASP, mindre programmer = delphi osv.
Men ak, en programmør laver sjællent små programmer. Så nej til det

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

E = MC2

Delphi eller object pascal er en ISO standard (standard nr. ISO 7185:1990).

jeg ved dog ikke om der er andre laver pascal compilere, men jeg har da set open source programmer skrevet til linux i pascal.

UPDATE:
jeg tog lige en en hurtig surfer, og fandt en liste over 100% standard compilere, sjovt nok er Borland ikke nævnt.
link til siden:
http://www.moorecad.com/standardpascal/compiler.html

Jeg har ikke tjekket kildens oprindelse.

[Redigeret d. 01/01-04 22:49:00 af Troels]

1: Delphi er et 100% Professionelt sprog, der er intet det ikke kan som c++ kan. Jeg kan ikke se hvorfor at det bliver uprofessionelt når man kan lave det hele på den halve tid (hvilket vel egentlig har en stor interesse når går over til de proffesionelle udviklere der koster en krig i timen)

2: Delphi er skam ikke kun til windows Borland selv distribuerer det til Linux (dog under navnet Kylix) desuden findes der tons vis af compilere til pascal og object pascal. så nej det er ikke kun windows.

3: Hvad mener du med at delphi ikke har ligeså mange funktioner? i og med at du kan indsætte asm kode i din pascal kan du jo sådan set lave alt! Jeg vil mene at det er din kodebox der mangler funktioner, fordi du ikke kan designe formen som du kan i delphi, og der sandsynligvis heller ikke findes præfabrikeret kode til at connecte til en database, osv. alt dette skal du selv skrive, og det er sq da ineffektivt. Hvad angår det med alle de præfabrikere komponenter, så kan det så medføre at nogle delphi programmørene (dvs. sådan nogle som der er flest af her, inkl. mig selv, jeg er stadig kun fritids udvikler) ikke er ligeså hardcore. Men kigger man på dem med kodeboksen så er det sq heller ikke imponerende det de laver.

4: efter alt hvad jeg ved om markeds økonomi og forretning, så kan det simpelthen ikke passe at der ikke er nogen proffesionelle der bruger delphi. delphi kører nu på version 8! og det koster immervæk penge at udvikle delphi, og det er ikke os hygge udviklere der er med til at holde den gående, da delphi koster godt 30.000 for den store pakke! Det er en logisk umulighed at der ikke er nogen der bruger det proffessionelt!

Det var umiddelbart alt.

1: Delphi er et 100% Professionelt sprog, der er intet det ikke kan som c++ kan. Jeg kan ikke se hvorfor at det bliver uprofessionelt når man kan lave det hele på den halve tid (hvilket vel egentlig har en stor interesse når går over til de proffesionelle udviklere der koster en krig i timen)

Du ser tingene i et alt for lille perspektiv og tænker kun på PC programmering. Vil du programmere microcontrollere til f.eks. mobil telefoner, alarm systemer, ABS bremse systemer, osv., så har du ofte kun valget mellem C/C++ og assembly.
Og hvis du skal udvikle moduler til programmer som er udviklet i C/C++ skal du ikke regne med at Delphi (eller Pascal) kode vil virke da f.eks. strenge virker forskelligt i de to sprog.
Så nej....Delphi kan IKKE det samme som C/C++ og kan ikke altid bruges.

Shafth>> Lad vaere med at snakke om noget du ikke har klap forstand paa, det forvirre langt mere end det gavner!

Troels>> Joh Delphi bliver bestemt benyttet professionelt! Jeg kender blandt andet to hardcore programmoere der arbejder med det! Men det er nok generalt mest i USA at Delphi bliver brugt i stor forbrug! Derudover er der et hav af universiteter og laereinstitiuationer der underviser i Delphi!

Robert Larsen>> Det passer ikke helt! Det er korrekt at Delphi ikke kan det samme som C, blandt andet fordi Delphi ikke kan skrive drivers (Men det mener jeg bestemt Pascal til gaengaeld kan) Men Delphi kan det samme som C++!!!! Du har ret i at Delphi ikke haandtere strenge paa samme maade som C++ og at der derfor let kan opstaa problemer ved faelles deling af moduler (DLL, Com osv.) Men modsat betydet det ogsaa at C++ vil havde problemer med DLL der er skrevet i Delphi. Min personlig mening er at Delphi er langt mere genial til at haandtere strings og arrays end C++! Og den er da heller ikke laengere end at du kan bare lave dine egne typer strings i Delphi saa C++ kan haandtere dem! Og ja PChar findes altsaa ogsaa i Delphi! :D

Nu haaber jeg ikke at jeg har fornaermet dig! :D

Robert Larsen>> Men du har ret i at Delphi egner sig hovedsagligt mest til PC programmering - og ikke direkte hardware programmering! :D

Det har du ret i, du kan godt programmere til linux (PC'en), men det er så lettere at bruge et andet eller delphi programmet til linux...

Men når jeg siger at det har mindere mugliheder er det som mit eks. at du IKKE kan lave OS i delphi, det var allerede en...

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

En professionel er en person, som kan gøre sit bedste på tidspunkter,hvor han ikke ligefrem føler for det.

<< < 12 > >>
t