Hv ad skal jeg vælge???

Tags:    snak

Jeg ved godt at der har været andre indlæg om dette, men jeg mener at dette er noget lidt andet...

Jeg vil gerne vide hvilket sprog i synes jeg skal begynde/fortsætte med...
Jeg har allerede erfaring med HTML, CSS, JavaScript, PHP/MySQL og så er jeg begyndet på C++

Hvilket sprog syntes i jeg skal gå begynde/forstætte med:

C++, Delphi, Visual Basic eller Java???

Jeg skal mest bruge det til min uddanelse efter Gymnasiet (Meget lang tid til, er kun 13)

I will Survive...

Kandu li PHP???
Så tjek denne gruppe:
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=132

Jeg ved godt at der har været andre indlæg om dette, men jeg mener at dette er noget lidt andet...

Jeg har allerede erfaring med HTML, CSS, JavaScript, PHP/MySQL og så er jeg begyndet på C++

Jeg skal mest bruge det til min uddanelse efter Gymnasiet (Meget lang tid til, er kun 13)

I will Survive...

Kandu li PHP???
Så tjek denne gruppe:
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=132

Det afhænger helt af hvad du er interesseret i at kunne udvikle.

Som et "generelt" sprog vil jeg dog anbefale Java eller C#. Disse sprog er meget brugte og nemmere at lære end C++. Derudover vil de højst sandsynligt fortrænge C++ fra noget af dets nuværende domæne da ens produktivitet simpelt hen er højere med Java eller C#.

Desuden, hvis du ville læse videre efter gymnaiet, evt. på Datalogistudiet, så bruger de Java i undervisningen (selvom meget slevfølgelig kan ændre sig på 7 år).

Nu kan jeg jo se, at det meste af det du allerede kan har med web udvikling at gøre så jeg vil nok foreslå java :)

Verden er hvad du gør den til! | http://bixi.dk/ | bixi[snabela]bixi[dot]dk

Du skal selvfølgelig støttet vores danske super-udviklere ved at vælge enten C++ eller Delphi :D

Nej, det kommer meget an på hvilken former for opgaver du vil udføre! Og hvorfor egentligt vælge? Jeg kender mange der kan flere end et sprog, det gør dem meget stærkere til at løse forskellige opgaver!

Java er meget udbredt, og skulle være god til at udvikle blandt andet netværk og web applikationer. Der ud over er der den fordel ved Java at den er platforms uafhængig (Har jeg da ladet mig fortælle). Men den skulle ikke være særlig god til at lave grafik baseret applikationer med!

C++ er nok det mest udbredte sprog og kan stort set alt. Men med C++ skal alt bygges op helt fra bunden. Alle visuelle komponenter osv. (Det kommer dog lidt an på hvilken kompiler du bruger! eks. Borlands er en meget GUI baseret kompiler). C++ er dog ikke direkte platforms uafhængig ligesom Java, men alle Operative Styresytemer (Så vidt jeg ved) er skrevet i C! Så den kan selvfølig bruges under alle platforme! Dog er der specifikke situationer hvor foreksempel kun C# er muligt at bruge, blandt andet indenfor spilprogrammering af GameBoy!

Delphi er det eneste sprog der ikke er standadiseret! Det vil sige at der kun er ét firma der laver kompiler til dette sprog. Til trods for dette er det et meget stærkt sprog inden for stort set alle former for programmering. Den kan ligeså meget som C++. Faktsik er det den samme kompiler der ligger bagved Borlands C++ og Delphi produkter! Delphi findes både til Windows og Linux!

Visual Basic ved jeg ikke så meget om! Jeg har beklageligvist hørt meget negativt om Visual Basic! Men da den ikke er et kompilet sprog, står den bare af den grund lidt svagere i forhold til de førnævnte sprog. Men den har sikkert også sine fordele :)

Men i fremtiden skulle det komme til at betyde mindre og mindre hvilket sprog man vælger! Da .Net teknologien skulle gøre det muligt at krydse sprog (klasser osv.) så programmering skulle blive mere fleksibel. Alle nævnte sprog er vist alle blevet .Net understøttet!

Jeg håber det kunne give lidt mere klarhed over det hele!

God jul og Godt nytår
Søren!

[Redigeret d. 20/12-03 00:28:26 af Søren Klit Lambæk]

Dephi :P

Det er meget brugervenligt, og tager ikke ret lang tid at lære ;)

Men hvis du er til hjemmesider, så synes jeg du skal vælge DHTML ;)

t