Tags:
snak
HVAD er bedst? ASP eller PHP? Begrundelse / argumenter bedes...
- FreaK aka Marco
--
Learn to live with it, or die with it...
jaja.. jeg er nok blevet lidt klogere siden sidst jeg skrev men jeg programmerer stadig asp..
iis har aldrig for mig været ustabilt. ingen problemmer! jeg synes det er dejligt med interfacet istedet for at skulle redigere i .conf filer. det kan da godt være at windows koster mange penge men hvem har ikke windows? ellers så kan man da få instant asp til apache :/ (selvom det nok stadig koster penge..
det med at købe komponenter:
asp(activex) objekter Kan købes ja.. men det kan da også laves selv..
jeg begyndte da med at programmere php men det virkede ikke for mig.. jeg kunne ikke holde syntaksen ud.. (tja måske var jeg for lille.. måske stadigvæk) men asp virker og jeg elsker det
Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com
[Redigeret d. 17/12-03 10:49:20 af Jeppe]
Hvorfor går diskussionen stadig på ASP vs PHP ?
ASP er jo efterhånden håbløs forældet og der udvikles mig bekendt ikke længere på teknologien. I den forbindelse vil jeg mene at der ikke kan være så meget diskussion om at PHP vinder i den sammenhæng.
ASP.NET er dog en helt anden sag og jeg mener slet ikke det er sammenligneligt med PHP, der er ganske enkelt en generationskløft til forskel og det er ikke i php's favør.
Jonathan Hertel: "Den eneste rigtig store fordel jeg kan få öje på ved Asp er at man vist rimeligt nemt kan gå fra Asp til Aspx"
Det er faktisk ikke sønderligt meget nemmere at gå fra asp til asp.net, forskellen er så stor at det i princippet er ligegyldigt hvilken baggrund du har i webbaserede scriptsprog.
Det er væsentlig mere aktuelt at have erfaring med rigtige OO programmeringssprog (C++, Delphi, Java, C#, VB.NET etc.) da hele måden man udvikler ASP.NET applikationer på er meget forskellig fra tankegangen i ASP og PHP.
Det er dog korrekt at du relativt nemt kan porte store dele ASP kode til ASP.NET, men det skyldes primært en hvis bagudkompatibilitet som principielt bør undgåes da det ikke går særlig godt i spænd med designprincippet i ASP.NET om ikke at mixe layout og kode. Vil man skrive ASP.NET så kan man lige så godt sætte sig ind i teknologien først og så gøre det rigtigt istedet og dermed drage nytte af fordelene.
Personligt har jeg kodet ASP.NET de sidste 2 år og jeg ser ikke tilbage .. det er uden tvivl den kraftigste webteknologi tilgængelig idag, men det har dog den ulempe at det også er en del mere kompliceret at komme igang med sammenlignet med ASP og PHP, hvilket formentlig holder mange tilbage. Erfarne applikationsudviklere vil dog relativt hurtigt kunne drage nytte af teknologien.