ASP? PHP? Hvorfor?

Tags:    snak

<< < 123 > >>
HVAD er bedst? ASP eller PHP? Begrundelse / argumenter bedes...

- FreaK aka Marco

--
Learn to live with it, or die with it...

Hej Jeppe Johansen !!!
Har du slet ikke lært noget omkring det at programmere !!! Det er jo blot et værktøj, så som en hammer eller en sav. Både ASP og PHP kan anvendes som OOP- sprog det samme gælder mange andre sprog, men hvad har det at gøre om sproget er godt.

Jeg forstår godt du har valgt ASP, og håber også du vil forstå vi er nogle der har valgt PHP. Hvis jeg en dag skal kode ASP, er det ikke svære end at lære at kode det. Det tager vel et par dage. Intet er svært det tager blot tid. Forsøgte pænt at skrive hvad sprogne byggede på, men nu ser det udtil at dette er blevet en kamp om det bedste sprog !!!

Har oplevet denne kamp før, den var imellem ASM og C++. Hvorfor overhoved bruge tid på denne kamp, når tiden kunne være anvendt på at kode ?????????

Dagene har kun 24 timer, så se dog at komme iagng med at kode noget istedet for at skrive hvilket værktøj der er bedst...... Livet er for kort til denne kamp (om ikke andet for mig)

Hvis det virkelig er det I vil med denne tråd, så bare klø- på skriv en masse (har bare ikke set noget brug bart)

Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen

*** Livet er smukt ***

hej Janus S. Andersen !!

jeg synes bare at det er voldsomt stygt så meget der bliver talt ned på asp og windows servere!
da asp iøvrigt er et fantastisk dejligt sprog at arbejde med...

det med dine venner(det var vidst en anden) der havde bøvl med deres iis servere:
der er dem der kan og dem der ikke kan!

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com[Redigeret d. 03/03-03 14:52:15 af Jeppe]

Der er dem der kan, og så er der dem der underviser i det!
:)

Asp er sikker et dejligt sprog .. lige som VB, VBs, Turbo-Basic, Prado-Basic, GW-Basic
og alle de andre gode gamle varianter var gode at rode rundt med.

Ikke desto mindre er det et begyndersprog som er hæmmet af sin ustructurethed.
"Variant" .. hvad er det for en type? (er det egenligt en type?!?)

Jeg har selv skrevet kilometervis at Basic kode fra mine spæde barns-ben, men også
asm, Pascal og c/c++ indimellem og senere Java og Php.

Så .. tro mig når jeg siger at jeg ikke er enöjet .. jeg har en rimelig ide om hvad Asp er.

Som værktöj er der ikke den kæmpe forskel mellem Asp og Php .. bortset fra at Asp jo faktisk
var den teknologi der startede serverside programmering som vi kender det i Php (ret mig hvis jeg tager fejl .. og jeg mener ikke CGI og Perl tæller med som serverside programmerings sprog der er tilgængeligt 3 generations sprog).

Afligevel er det mindst lige så hånligt at sige at Php er simpelt.
Det er nok noget mere avanceret rent sprog-mæssigt med sin arv fra c/c++ end Asp kan drömme om at være.

Om du så kan lide det eller ej.

Med hensyn til stabilitet og ydeevne så har MS nogle gode sider og nogle dårlige .. lige som Open Source og alle de andre.

Först fornyligt har MS dog taget sig sammen med hensyn til at styre deres patches bedre og være mere på forkant (hvis man da ellers kan være det) med sikkerheds emner (forbyggelse, stronghold, huller).

- Men det var da godt nok også på tide mand!

Den eneste rigtig store fordel jeg kan få öje på ved Asp er at man vist rimeligt nemt kan gå fra Asp til Aspx og få fede fordele som minder mere om Jsp end Php.
Der halter Php lidt, hvis man ikke har noget Optimering osv fra Zend.

Kogt ned:

Nej, Asp er ikke det rene lort.
Jo, Php er bedre .. fordi der er der structur uden at det gör ondt.

Nå ... hvad siger du til det så?[Redigeret d. 03/03-03 18:27:38 af Jonatan Hertel]

Jeg har prøvet både PHP og ASP. Jeg startede med ASP og havde brugt det i lang tid. Men en af mine venner sagde jeg skulle prøve PHP og jeg satte mig så ind i det. Det tog ikke så lang tid, da jeg kendte meget af det fra ASP, dog blev jeg overrasket over hvor lidt man skal skrive med PHP. Jeg kan også rigtig godt li' php.net hvor du bare kan skrive www.php.net/funktion og så får du en masse hjælp til den funktion. Jeg er nu gået helt over til PHP, og jeg fortryder det ikke ;)

PHP er sejt :)

Plusser:
-Det er nemt at rode med.
-Læner sig en del op ad C(f.eks. med funktioner)
-Man kan lave meget avancerede ting med det
-Det har en rigtig god database handling(med MySQL) som er smertefrit at rode med
-Koderne i PHP fylder mindre end i ASP(næsten altid)

Minusser:
-Intet ;)

-Mazing

yep!

User
Bruger #903 @ 21.05.03 01:16
Okay.. Ved godt at diskussionen efterhånden er døet ud, men jeg føler alligevel der er noget der bør siges..

Jeg er selv PHP programmør, men har prøvet ASP. Jeg fandt mig ikke til rette i det, hvorfor jeg skiftede til PHP. Havde meget lidt at gøre med kodeform og struktur, og vildt meget at gøre med følelsen.

Men det er nu ikke det jeg vil sige.. Det jeg mener er vigtigt at få med, er, at ASP er forældet i dag.. *kigger på ASP folkene* SÅ! Ikke afbryde!! *tager en dyb indånding og fortsætter :P * Der er med tiden kommet ASP.NET hvilket har mange forbedringer, både i struktur, performance, og alt muligt andet.

Hvis kodet korrekt, så sparker ASP.NET (med SQL Server) PHP herfra og til månen, men det kræver jo som sagt at man ved hvad man laver. :)

Det er klart at der er andre aspekter i dette, som f.eks. det faktum at PHP kører på mange platforme, mens (det originale) ASP og ASP.NET kører på Windows Servere, men det er nu ikke så slemt endda, specielt ikke hvis man, som nævnt tidligere, lærer begge sprog (PHP og ASP/ASP.NET).

Stabilitet, sikkerhed og hastighed har ikke lige været de højeste punkter på Microsofts repertoire, men med udgivelsen af Windows 2003 Server og IIS6 er de kommet meget tættere på. Jeg har set produkterne i aktion, og selv haft chancen for at rode lidt med dem, og de er bestemt en stor forbedring i forhold til det vi har set tidligere.

Okay, dette indlæg blev noget længere end jeg havde planlagt, men faktum er altså, at mange af de punkter som PHP folkene har været efter ASP folket for, er blevet ændret og forbedret, og derfor kan disse argumenter ikke bruges længere..

Åh! Og lige en kommentar til den person der skrev om PostgreSQL.. Den slår bestemt IKKE SQL Server i performance.. Den slår ikke engang MySQL i performance.. Dermed ikke sagt at PostgreSQL er dårligt, slet ikke.. Den understøtter mange fede features, og er bygget til stabilitet og sikkerhed, ikke til performance. Det skriver de også på deres site.

Dette vil du naturligvis ikke opdage hvis du blot har et almindeligt site, men ved de mere krævende ting halter PostgreSQL bagefter, hvilket er meningen da de ikke satser på at den skal være hurtig. Men hey, selv går jeg og venter på at Stored Procedures skal blive indført i MySQL. ;)

Så må det vist være min tur... Jeg koder selv PHP, men har kodet ASP. Jeg startede med ASP, men har aldrig rigtigt brudt mig om syntaksten (kan godt være en fejl i mig). Jeg blev dog med det samme hooked på PHP, da det i mine øjne er et ekstremt åbent sprog. Jeg har endnu ikke haft en opgave, som PHP ikke kunne løse. Jeg benægter dog ikke at den slags opgaver vil komme, men hvis det er, så vil jeg nok lære Perl. Der var en der skrev noget om at ASP lagde grunden for PHP. Dette er ikke helt rigtigt. PHP var i starten blot en håndfuld Perl-scripts, som senere blev skrevet om til C-motoren. Så Perl er forgangssprog for PHP. ASP.NET kender jeg ikke til, så skal ikke udtale mig om dette.

Med hensyn til databaser vil jeg gerne have at vide hvad der er galt med MySQL? Og hvad SQL Server gør bedre?

------------------
Jonathan Holst
http://www.phphacker.dk - Yet Another 1337 h4x0r

User
Bruger #903 @ 29.05.03 14:46
Med hensyn til databaser vil jeg gerne have at vide hvad der er galt med MySQL? Og hvad SQL Server gør bedre?

MySQL understøtter endnu ikke Stored Procedures, og hvor MySQL er meget hurtig, så er den rimeligt nem at overbelaste. SQL Server er god, men vildt dyr. Den kører så vidt jeg har erfaret ekstremt stabilt.

For de fleste er forskellen så lille (med mindre man virkelig har desperat _brug_ for Stored Procedures) at det ikke gør det vilde. Jeg har oplevet MySQL crashe nogle gange, men det har været på servere med mange aktive domæner, hvor webserver og MySQL har kørt på samme server, og MySQL dermed ikke har kunnet få de ressourcer det skulle bruge.

hej Janus S. Andersen !!

det med dine venner(det var vidst en anden) der havde bøvl med deres iis servere:
der er dem der kan og dem der ikke kan!

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com[Redigeret d. 03/03-03 14:52:15 af Jeppe]

Jeg deltager lige med et forsinket indlæg i tråden. :D

Jeg er nok en af de venner af Jonatan som han nævnte der har haft problemer med IIS.
Min historie er som forløber:

For snart 3 år siden gik jeg igang med at udvikle ITsvar.dk hos AudioMedia. De havde på det tidspunkt NT4 & MS SQL 7.0. Jeg kom direkte fra aplikationsverdenen og skulle "koge ned" fra C++ til VB/ASP. Det gik fint og på trods af MEGET rod i strukturen i afdelingen, blev sitet ret cool. MEN... IISén ødelagde alt. Ligemeget hvad vi prøvet lavede den altid fejl.. Selv et script der ikke gjorde andet end at lave response.write kunne genere fejl på tilfældige tidspunkter.. Jeg kunne køre det 10 gange uden fejl og pludselig.. BANG.. "Error 000115. An error occurred in an external object." (Jeps.. Husker den stadiig). Dertil kommer at objekt orientering er noget HØ i ASP. Ingen objeker kan skrives direkte i scriptet og dem man laver i f.eks VB er meget begrænset da ASP ikke understøtter alt.

Det blev værre og værre med fejlene på trods af forsøg med patches m.m. og vi besluttede os til sidst for at vi måtte reinstallere.
På det tidspunkt fra .NET netop udkommet i sin sidste releasecandidate, så vi besluttes os for at gå ad den sti og startede dermed på C#.

Det er dags dato det ITsvar.dk kører på. Windows 2000, .NET 1.1, MS SQL 2000 og sproget er vedblevet C#. C# har utroligt mange fede finesser og jeg vil enda gå så langt som til at sige at jeg bedre kan lide C# end Java, hvis vi kigger på sproget alene. I det hele taget er jeg MEGET tilfreds med at udvikle i C#. Compilerene er extrem sej og eksekveringshastigheden er nok mere end 20-doblet.

Vi er dog stadig begrænset.! :-(
Til tider har vi store problemer med MS SQL 2000, især hvad angår kopiering af baser imellem 2 servere. Den er også ofte langsom, på trods af at den kører som eneste service på en ellers ret kraftig maskine. Hvad angår licenser kan det jo også blive en bekostelig affære.

Jeg står derfor på et vippebræt!
Mit .NET miljø(med MS SQL) er UTROLIGT lækkert at udvikle i og det er let at gå til. Men det er ikke det optimale og det hurtigste der findes(Mest pga. MS SQL), men nok absolut det dyreste.

Min oplevelser med Java er at det er mere besværligt at udvikle i da der ikke findes et IDE på højde med Visual Studio .NET 2003. Til gengæld kører det bare - overalt. Dertil kommer at der er gratis og utroligt effektivt.

Ang. PHP kan jeg kun sige at jeg elsker det sprog. Har man tænkt sig at køre uden servlet(datalag i det hele taget), kan jeg VARMT anbefale det. Jeg har formået at få en mySQL & Apache m. PHP(PHPtriad-pakken) op og køre fra download til føreste linie kode på under 5 minutter. Og det kørte VÆSENTLIGT hurtigere end mine VB/ASP-sider.

Min konklusion:
- ASP: Langsomt, begrænset og fuld af fejl(Ihvertfald i IIS version 2.x)
- ASP.NET(C#) Hurtigt og fleksibelt. Dog langsomt ved oprettelse af objekter direkte i script. Dyrt!
- C#.NET(ikke i forbindelse med script): Utroligt lækkert sprog og danner relativt hurtig kode. Dyrt!
- Java: Lækkert sprog, fleksibelt, og danner relativ hurtig kode. Jeg er dog ikke stødt på et IDE der kan hamle op med Visual Studio .NET, men til gengæld heller ikke noget der kan hamle op med prisen.
- PHP: Klart det bedste scriptsprog. Det er hurtigt, let at udvikle i, billigt. Sproget har C++-strukturen som alle sprog udover VB efterhåden bygger på. Hvad mine erfaringer angår er det også meget fejlfrit.

Hey ho!
Michael var navnet!

---------------------------------------
Der findes kun 10 slags mennesker - Dem der kan læse binært og dem der ikke kan.

Correct me if i'm wrong - har aldrig prøvet ASP first hand...

først vil jeg kerne linke til:
http://php.weblogs.com/php_asp_7_reasons

PHP er OpenSource - dvs at
1) det vil virke på alle platforme - skulle microsoft pludseligt gå ned (i know - utænkeligt) - hvad vil du så gøre med al din ASP kode... smide den ud? oversætte den til noget andet? - det er ikke så fremtidssikret!
2) ingen omkostninger - i ASP er det lidt sådan her: skal du kunne lege med billede køb AspImage, skal du lege med upload køb AspHttp skal du xxx køb yyy... i PHP har du alle disse ting som standard !

Desuden har PHP et par lækre features
1) overlegen sammenknytning til MySQL - specifike MySQL funktioner som er sindsygt optimere til at hente data fra databasen (hvilket jo er det du gør mest)
2) forfærdigligt mange funktioner / features - nævn en ting og ret sikekrt at PHP kan det... lave grafiske programmer - se PHP-GTK - billedemanupulation - se GDLib - SockerListener - se Socket modulet... alt sammen standard tin (gtk skal lige hentes fra gt.php.net sidst jeg kiggede dog)
3) sindsyg god dokumentation ! og mange brugerkommentare der kan være guld værd!
4) et stort community - tjek news.php.net for at søge i deres newsgroups ! der er mange og de spænder vidt !

et par minuser som jeg ser:
1) ikke officiel support - er der en fejl ved du ikke hvem du skal skrive til for at få den rettet (Zend tilbyder dog noget i retningen af det)
2) for mange genveje for ikke rutinerede programmøre der leder til sikkerhedshuller - tænker især på" register_globals = on"... og alle bør køre med den til "off" og error_reporting til E_ALL - det højner kvaliteten !
3) ikke verdens bedste OOP - men det kommer i PHP5 !

like min kommentar !

<< < 123 > >>
t