hej Janus S. Andersen !!
det med dine venner(det var vidst en anden) der havde bøvl med deres iis servere:
der er dem der kan og dem der ikke kan!
Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com[Redigeret d. 03/03-03 14:52:15 af Jeppe]
Jeg deltager lige med et forsinket indlæg i tråden.
Jeg er nok en af de venner af Jonatan som han nævnte der har haft problemer med IIS.
Min historie er som forløber:
For snart 3 år siden gik jeg igang med at udvikle ITsvar.dk hos AudioMedia. De havde på det tidspunkt NT4 & MS SQL 7.0. Jeg kom direkte fra aplikationsverdenen og skulle "koge ned" fra C++ til VB/ASP. Det gik fint og på trods af MEGET rod i strukturen i afdelingen, blev sitet ret cool. MEN... IISén ødelagde alt. Ligemeget hvad vi prøvet lavede den altid fejl.. Selv et script der ikke gjorde andet end at lave response.write kunne genere fejl på tilfældige tidspunkter.. Jeg kunne køre det 10 gange uden fejl og pludselig.. BANG.. "Error 000115. An error occurred in an external object." (Jeps.. Husker den stadiig). Dertil kommer at objekt orientering er noget HØ i ASP. Ingen objeker kan skrives direkte i scriptet og dem man laver i f.eks VB er meget begrænset da ASP ikke understøtter alt.
Det blev værre og værre med fejlene på trods af forsøg med patches m.m. og vi besluttede os til sidst for at vi måtte reinstallere.
På det tidspunkt fra .NET netop udkommet i sin sidste releasecandidate, så vi besluttes os for at gå ad den sti og startede dermed på C#.
Det er dags dato det ITsvar.dk kører på. Windows 2000, .NET 1.1, MS SQL 2000 og sproget er vedblevet C#. C# har utroligt mange fede finesser og jeg vil enda gå så langt som til at sige at jeg bedre kan lide C# end Java, hvis vi kigger på sproget alene. I det hele taget er jeg MEGET tilfreds med at udvikle i C#. Compilerene er extrem sej og eksekveringshastigheden er nok mere end 20-doblet.
Vi er dog stadig begrænset.! :-(
Til tider har vi store problemer med MS SQL 2000, især hvad angår kopiering af baser imellem 2 servere. Den er også ofte langsom, på trods af at den kører som eneste service på en ellers ret kraftig maskine. Hvad angår licenser kan det jo også blive en bekostelig affære.
Jeg står derfor på et vippebræt!
Mit .NET miljø(med MS SQL) er UTROLIGT lækkert at udvikle i og det er let at gå til. Men det er ikke det optimale og det hurtigste der findes(Mest pga. MS SQL), men nok absolut det dyreste.
Min oplevelser med Java er at det er mere besværligt at udvikle i da der ikke findes et IDE på højde med Visual Studio .NET 2003. Til gengæld kører det bare - overalt. Dertil kommer at der er gratis og utroligt effektivt.
Ang. PHP kan jeg kun sige at jeg elsker det sprog. Har man tænkt sig at køre uden servlet(datalag i det hele taget), kan jeg VARMT anbefale det. Jeg har formået at få en mySQL & Apache m. PHP(PHPtriad-pakken) op og køre fra download til føreste linie kode på under 5 minutter. Og det kørte VÆSENTLIGT hurtigere end mine VB/ASP-sider.
Min konklusion:
- ASP: Langsomt, begrænset og fuld af fejl(Ihvertfald i IIS version 2.x)
- ASP.NET(C#) Hurtigt og fleksibelt. Dog langsomt ved oprettelse af objekter direkte i script. Dyrt!
- C#.NET(ikke i forbindelse med script): Utroligt lækkert sprog og danner relativt hurtig kode. Dyrt!
- Java: Lækkert sprog, fleksibelt, og danner relativ hurtig kode. Jeg er dog ikke stødt på et IDE der kan hamle op med Visual Studio .NET, men til gengæld heller ikke noget der kan hamle op med prisen.
- PHP: Klart det bedste scriptsprog. Det er hurtigt, let at udvikle i, billigt. Sproget har C++-strukturen som alle sprog udover VB efterhåden bygger på. Hvad mine erfaringer angår er det også meget fejlfrit.
Hey ho!
Michael var navnet!
---------------------------------------
Der findes kun 10 slags mennesker - Dem der kan læse binært og dem der ikke kan.