ASP? PHP? Hvorfor?

Tags:    snak

<< < 123 > >>
HVAD er bedst? ASP eller PHP? Begrundelse / argumenter bedes...

- FreaK aka Marco

--
Learn to live with it, or die with it...

Nemlig :)
Gerne argumenter, og ingen flames. Det ville være lidt nice med en konstruktiv tråd om dette emne :P

Mvh,

Thomas Nielsen

jeg synes asp er bedst.

plusser:
det er let at finde rundt i.
der er et godt filsystems objekt i.
der er mange andre gode objekter.

minusser:
databaseforespørgseller er lidt komplicerede.
onde tunger påstår at iis er ustabil(men det ignorerer jeg da jeg ingen fejl har på min :-) )

jeg har kun dårlige ting at sige om mine lange erfaringer med php... det er bare træls! selvom det nok er hurtigere (MEN ABSOLUT IKKE BEDRE AF DEN GRUND!!!)...

ASP LÆNGE LEVE! HURRA HURRA HURRA! og så det lange... HUURRRRRRRAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com[Redigeret d. 02/03-03 21:52:42 af Jeppe]

Tjaa skriver selv PHP, og har det eegntlig fint med det. Jeg ikke på noget tidspunkt kigget på ASP, og havde heller ikke tænkt mig det, ind til i fredags hvor jeg var til et simenar i Bella Centret. Microsoft fotalte en del om deres .NET, og det lød faktisk ret lovende. Jesper Reenberg fra min klasse som også er bruger her på udvikleren, har undersøgt sagen nærmere, og han mener at vi skal skifte over til ASP .NET, så snak med ham, han har undersøgt sagen nærmere.
Men selvfølgelig; at kunne både PHP og ASP er selvfølgelig langt det fedeste, så hvis du ikke koder noget, så bare se at komme igang, istedet for at undersøge *hvad* du skal gå i gang med. Det må være det bedste råd jeg kan gi'.
<br><br>Slamkode øger kreativiteten!<br><br>/Woody

PHP er sejt :)

Plusser:
-Det er nemt at rode med.
-Læner sig en del op ad C(f.eks. med funktioner)
-Man kan lave meget avancerede ting med det
-Det har en rigtig god database handling(med MySQL) som er smertefrit at rode med
-Koderne i PHP fylder mindre end i ASP(næsten altid)

Minusser:
-Intet ;)

-Mazing

Min erfaring med ASP (der er lig med næsten ingen) er, at det er ligesom alt andet fra MS:
- forud defineret (7 objekter at arbejde med, eller hvordan er det det er?)
- man kan ikke ændre som sådan på det
- det kan kun køre på IIS, der er dårligt som webserver

Derimod er min erfaringer med PHP gode (har udviklet i det i ca. 3 år)
- man kan køre det på flere OS
- det kører på det gode, stabile og hurtige Apache
- virker for mig meget mere som et programmeringssprog (dvs. man kan gøre, hvad man vil - syntaxen, opbygningen osv.)
- OO (ved ikke om det er i ASP)

Jeg kan godt lide PHP på grund af den store frihed, jeg synes man her deri samt man kan køre det på flere OS'er. ASP virker meget som et sprog, der er buret inde, og man har begrænsede muligheder - og de er bestemt af de udviklere, der er hos MS....

Jeg er kanon glad for PHP! Vil aldrig, jeg siger aldrig, gå over til ASP!

mikl-dk | ICQ: 159096501 | MSN: mikl@mikl.dk

Om man vælger ASP eller PHP kan vel være ligemeget, det kommer jo an på hvilke resurser man har.

Jeg har selv programmeret i ASP i lidt over et år nu, og jeg har da ikke fundet den ting endnu som man ikke har kunnet lave.
F.eks. en fuld integration af Windows2000, og hvis det er virksomhed har man også mulighed for at brugerredigering via Active Directory.

Og det med at i siger at PHP er meget mere overskuelig, det kommer jo an på h´vordan man programmere.

I bund og grund er PHP og ASP 'måske' lige gode.

Det er jo sådan at hvis man har lært det ene, så holder man sig til det og siger at det er det bedste.

Snake|Eye, over and out

Man kan sige lidt popet at programmerings sprog har en grundstamme. På samme måde som at Dansker kan forstå svensk og norsk.

Ved denne opdeling ser PHP og SAM således ud :
Sprog Minder om
PHP : C/C++
ASP : VB

Men har ikke selv prøvet at kode ASP, men har set koden og har læst lidt om det.
ASP er microsoft produkt og PHP er det ikke. ASP er et produkt man kan købe en kompiler til en server og PHP er så vidt jeg ved en freeware ting, man kan komme på sin server.

Personligt kan jeg godt lide PHP, fordi koden minder C. Dette giver mig den frihed at jeg blot programmere som jeg ville have gjordt i C. PHP har for mange noget med Open Souce at gøre og det gør at der er mange eksempler på nettet. Hvilket klart gør det nemmere at programmere i sproget. På den anden side, kan jeg godt lide mange "Microsoft`s" produkter, og tror på at der findes en god kompiler til ASP. (Koder selv PHP i note eller en alm. html editor)

Det beste råd til en der skal vælge imellem PHP og ASP er at se på hvad deres server har suport for og derefter vælge sprog, for det er ikke så svært at lære et nyt sprog. Ellers bør man nok se på om man kan basic eller C og derefter vælge det sprog man lyster.

Sidst men ikke mindst kommer spørgsmålet om der overhoved er behov for et server-programerings sprog ? (Skal siden være dynamisk på en sådan måde at det skal være fra serverens side !)

Måske kunne det overvejes om JavaServlet kunne bruges !

Syntes til tider programmeringen i PHP er legede let og dette er grund nok for mig til at vælge PHP frem for ASP !!!

Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen

P.s En anden fordel ved PHP er iforhold til Linux brugere osv....

*** Livet er smukt ***

PHP er så vidt jeg ved en freeware ting, man kan komme på sin server.

PHP har for mange noget med Open Souce at gøre

Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen

P.s En anden fordel ved PHP er iforhold til Linux brugere osv....

Okay...
Til det vil jeg sige at PHP er OpenSource...
Det er ikke noget med at det for mange har noget med OpenSource at gøre..Det er det :)

// Sophus

hej "php amatører"

jeg ville bare sige at i lever i stenalderen.

programere i stadig mysql?

objekt orienteret siger i? man arbejder kun med objekter i asp.

7 forud definerede objekter? hvad er det for noget vrøvl! man kan til hver en tid installere nye objekter og endda lave dem selv! jeg arbejder for tiden med gsm kommunikation i asp.

iis ustabil? hvordan ustabil? det vil jeg godt vide!

er asp ikke overskueligt? har i overhovedet set asp kode?

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com

Hej "asp freak"

Hvis nogen lever i stenalderen må det da klart være dem der bruger asp.
Her er det igen forkert at skære alle over en kam, for nogle laver sikkert god asp kode.

Ja vi har da set asp kode, og tro mig .. det er ikke altid lige rart.
Asp, om du kan lide det eller ej, bygger på Basic (VB, VBS, whatever) .. og Basic
er et sprog som ALLE ved gör det nemt at lave lorte kode, og svært at structurere i.
Ikke umuligt at lave god kode i asp .. nej, men man bliver ikke opfordret af sproget til det.

PHP kan man også lave lort i, og det bliver da også gjordt i stor stil rundt omkring.
Afligevel vil jeg sige at sproget som det bygger på (c/c++) ligger op til god kodestil og structur.

Endelig, om IIS er mere eller mindre stabil end Apache kommer vel svært an på
hvor det bliver kört, hvem der sætter det op, hvad der köres på det osv.

Det taget i betraktning så er IIS så vidt jeg ved mere begrændset i opsætning og finetuning end
Apache .. men med den fordel at det er noget lettere for en begynder at sætte det op.
(Og dem af mine kammerater jeg hörer bande over deres webserver er nu bare dem med IIS,
det kan selvfölgelig være et tilfælde .. men svært at tro ikke?)

MySQL ... ikke på samme standard som SQL Server nej ... men ved at komme derhen.
Sidste version har svunget MySQL op i en rigtig rdbms klasse og der er allerede en del ting man kan som du ikke kan med SQL Server (eller Oracle for den sags skyld).
Og hvis du endelig vil vide om PHP folk ikke kan lave "rigtige" databaser (transactions kontrol, triggers osv) så er der noget der hedder PostgreSQL .. OpenSource og freeware .. som slår benene langt væk under SQL Server .. både i functioner og i performance.
Sjovt at det kan lade sig göre at udviklde det i OpenSource, ikke ?
Og .. den slags kan man selvfölgelig bruge direkte fra PHP .. og skal du bruge pgSQL igennem ASP .. så skal du igennem et lag ulækkert ODBC driver ... noget som ethvert seriöst project burde holde sig fra. (slem performance og stabilitet).

Så .. hvem er amatørerne her ?[Redigeret d. 03/03-03 11:28:57 af Jonatan Hertel]

<< < 123 > >>
t