Hvad er forskellen????

Tags:    snak

Dav, dav derude...

Jeg kun har prøvet at arbejde med Delphi, og kun Delphi, og derfor vil jeg gerne vide hvad forskellen på Delphi og C eller C++ er...

I T0wer's forum bliver der skrevet at C++ r bedst til at lave spil i - hvorfor??

Er det de samme scrips i C/C++ som i Delphi?
Jeg får vist nok C++ eller lign. og vil derfor gerne vide lidt om det

Ses nok, ik' :-)[Redigeret d. 14/01-03 15:55:42 af Simon Pedersen]

Delphi er et RAD-værktøj (Rapid-Application-Development) hvorimod C/C++ er et programmeringssprog...

En af grundene til at C++ er bedst til at lave spil i er, at man har mulighed for at addressere lageret direkte, vha. pointere.

En af grundene til at C++ er bedst til at lave spil i er, at man har mulighed for at addressere lageret direkte, vha. pointere.

Hvilken man også kan i Delphi...

Forskellen er syntaxen og compilerne.
ordentligt skrevet c++ kode er dog lidt hurtigere end Delphi's kode.

Mvh,

Thomas Nielsen

Hvilken man også kan i Delphi...

Forskellen er syntaxen og compilerne.
ordentligt skrevet c++ kode er dog lidt hurtigere end Delphi's kode.

Mvh,

Thomas Nielsen

Flot stjerne du har darkstar :D du har fortjent den!
-
neuroman? det' da mig :D
Aloha - Er du fresh???

Der er intet hold i ovenstående. Man har har de samme muligheder for at tilgå hukommelsen i henholdsvis C++ og Delphi (Pascal).

Angående hvilket sprog (C, C++, Delphi) det er bedst at udvikle spil i, så vil jeg udelukke C, idet det ikke er objekt-orienteret og dermed kan føre til mindre pæn kode end C++ og Delphi.

Hvorfor mange mener at C++ er bedst kan skyldes at det er et ældre og mere udbredt sprog end Delphi, hvormed de fleste ekstra biblioteker, fx grafik, typisk vil understøtte C++, mens der ofte skal laves en wrapper for at kunne få det til at virke med Delphi.

I "gamle dage" (læs: et par år tilbage) var der også en betydelig forskel på afviklingshastigheden af henholdsvis C++ og Delphi kode. I dag er denne hastighed dog ikke noget betydelig idet Delphis compiler er blevet modnet/optimeret.

Dertil kommer at Delphi er firma-afhængigt, hvormed fremtiden for Delphi er ganske usikker i tilfælde af at Borland må ned med nakken. [Redigeret d. 15/01-03 14:30:02 af MHA]

Jeg vil give forgængende indlæg ret i mange af tingene, men at udelukker C#, kommer bestemt an på hvilken form for spil du vil udvikle. Faktisk er C# (og Assembler) det eneste sprog der kan bruges, hvis du vil lave spil til eksempelvis Nintendo GameBoy, og andre håndholdte spilkonsoller!

C++ bliver brugt i spilindustrien af flere grunde:

1. Det er det mest udbredte sprog!
2. Stort set alle kommercielle 3D Packages (3D Studio Max, Maya, SoftImage, LightWave osv.) er skrevet i C++, det vil sige at hvis der skal udvikles specifikke plugins til disse programmer som disse, skal man ofte bruge samme sprog og faktisk nogen gange også samme kompiler!

Men der er dog nogen der forveksler disse fakts med at man KUN kan lave grafik applikationer i C++, og det passer altså ikke!

t