VB Bedst (helt klart)

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Jeg synes helt klart, at Visual Basic er et super programmeringssprog. Det kan til enhver tid måle sig med HTML, Java, Javascript, og alt det andet skidt. Jeg har aldrig prøvet Delphi, men Jeg er sikker på at Visual Basic er langt bedre. Kongesproget over alle sprog

Mvh Den stolte VB programmør

User
Bruger #386 @ 23.01.02 10:24
<quote>Hvad er det for noget fis?!? "VB er bedst..." Det kommer jo helt an på opgaven!!!
VB er udemærket til små programmer og, ja, det er nemt at finde ud af.</quote>

Hehe... nu bliver jeg, som VB kode-kegle, liiiige nødt til at blande mig ;o)

Hva' er det I alle sammen har gang i ? "Mit sprog er bedst, alle andre kan sutte røv, Delphi er the bomb, C++ styrer alt.." ???

Spørgsmålet er jo hvilket sprog der nu engang passer bedst til opgaven, når alt kommer til alt. Når det så er sagt, skal det jo også siges at mange ofte løber ind i et sprog, prøver det... og hey, det var jo nemt, så kører man videre med det.

Jeg synes dog ovenstående quote afslører et klart manglende kendskab til VB. Ja, VB er nemt at finde ud af. Men nej, VB er ikke bare "udemærket til små applikationer". Der er såmænd en del virksomheder der bruger VB til større opgaver, som f.eks. CRM løsninger og større database-løsninger. Og der er INGEN grund til at man ikke skulle kunne gøre. Det er muligt der findes funktionalitet i Delphi/C++ der gør at de sprog er mere hensigtsmæssige at arbejde med omkring bestemte områder. Men VB kan man sagtens bruge til større (og store) projekter og applikationer.

En helt anden ting er, at ja, VB er måske nemt at finde ud af. Men et sprogs nemhed kan nemt ødelægges hvis programmøren ikke er specielt god. At sproget er nemt garanterer ikke god og gennemtænkt kode. Hvilket en hel del ikke forstår åbenbart. Og jeg tror det er det der har været med til at give VB et dårligt ry: De fleste har nemt ved at gå til det, men har den forkerte tilgang til "det at programmere". *bam bam bam, tre knapper og en listbox, nu er jeg programmør*

<quote>Jeg prøvede VB på et tidspunkt, og det tog ikke mange minutter før jeg havde mit første program lavet i VB.</quote>

Og sådan er det for mange. Desværre for VB har det også betydet at en masse mennesker har lavet en masse lav-kvalitets applikationer, uden tanke på applikationens design, fejl-håndtering osv. Behøver jeg sige mere end "Runtime error" ? De fleste går i sort når de ser sådan en, og begynder straks at sprudle "Det er også bare VB der er et newbie sprog, sådan noget skod" osv. Men de fleste glemmer så i samme åndedrag at det ikke er pga. VB fejlen kommer. Det er sgu' enten pga. dårligt design, dårlig fejl-håndtering eller andet i den stil. Det er programmøren der ikke får håndteret sine fejl. Ikke sproget.

<quote>Med Delphi får du næsten det samme som med VB. Delphi er dog hurtigere, bedre og så er det en selvstændig application. Det er der ikke tale om med VB. Den skal bruge en masse plugins for at kunne køre. Med delphi får du et program, og skal ikke bruge andet. Det er først når du skal i gang med database, Delphi skal bruge hjælp fra andre programmer og plugins.</quote>

Ih hvor I kan... Man kan jo se "plugins" som en svaghed eller en styrke. Hvis du tænker på de komponenter man kan vælge at inkludere i sine applikationer, så ser jeg det som en klar styrke. De enkelte teknologier kan udvikles uafhængigt, og sløver dermed ikke udviklingsprocessen for sproget generelt. Ny version af komponenten, lidt kode-fiddlen, re-kompilering, og så er man på vej igen.

Tværtimod kunne jeg meget nemt komme til at se det at et sprog skal være næsten absolut stand-alone, som en klar bagdel. Det har også sine fordele, ja. Men det har nu altså også sin pris i form af en længere udviklings-cyklus fra producenten af. Det er så til gengæld udemærket at der fra ET sted af, er styr på hele teknologien.

Iøvrigt kan du snildt lave en applikation der ikke bruger nogle komponenter overhovedet, der kører som den skal.

Nu nævner du selv databaser. Jeg må så bare sige, at det kendskab jeg har til BDE, der imponerer BDE mig ikke synderligt. Rent distributions-mæssigt er det simpelthen for keglet at bruge. Nu laver jeg en del arbejde i InstallShield. Skal du bruge et BDE merge-module i InstallShield, så skal du have et af Borlands udviklings-produkter installeret. Great. Nåh, det var bare lige en lille side-bemærkning.

Nåh, jeg synes lige jeg blev nødt til at kommentere ovenstående. For du har et alt for unuanceret syn på VB synes jeg. Ikke bare dig, men de fleste herinde. Hvilket nok har noget at gøre med at de fleste af jer åbenbart programmerer Delphi. Al respekt for Delphi, men det er bare ikke det eneste og rigtigste sprog.

Det virker som om der stadig eksisterer en "Programmørernes Jante-lov". C++/Java er bedst, så kommer Delphi, så kommer VB. Og programmørerne i et højeste sprog, ser altid ned på dem der programmerer i sprogene under dem. Men det er jo ikke andet end en skide omgang snobberi og jante-lov. Jante-loven skaber små mennesker, og med små mennesker kommer en klar indsnævring af fornuft, objektivitet og evne til at se muligheder. Det holder ganske enkelt ikke.

Hvert sprog har sine styrker og svagheder. Og hvert sprog er bedst til en given opgave. Man må også bare se i øjnene at det er meget få mennesker i denne verden der har både overskuddet og overblikket til at sætte sig ind i et nyt sprog alt efter opgaven. Det handler om at vælge det sprog der er bedst for dig, og være glad for det. Så mangler vi bare at andre lader en være glad for sit sprog, istedet for at man bliver mødt med en attitude der siger "Du er mindre værd fordi jeg synes du programmerer i et dårligere sprog".

Personligt er jeg glad for at VB.NET er kommet. Så kan folk ikke længere skyde VB ned på at det ikke er et ægte objekt-orienteret sprog. Og jeg glæder mig iøvrigt til at se Delphi klare sig i .NET verdenen. For der er ingen tvivl om at med den andel MicroSoft har på O/S markedet, der vil .NET blive udbredt.

Nåh, det var så lige mine two cents worth. Det er ikke fordi jeg specifikt går efter det kommenterede indlægs forfatter. Men indlægget illustrerer bare meget godt hvad mange går og har af (manglende) kendskab og holdninger omkring VB.

At vedkommende der så startede tråden er en kegle overhovedet at sammenligne de sprog han gør, det er jo så bare ærgeligt. Men vedkommende illustrerer altså ikke niveauet i VB verdenen, når alt kommer til alt ;o)

Jacob

JACOB!!!!!!!!!

Helt fantastisk godt sagt. Jeg bakker dig op 100%. Jeg er selv Basic programmør, men arbejder gerne med andre sprog, når opgaven kræver det. Jeg finder VB lidt begrænset til tider, men det er yderst sjældent.

Jeg er ikke VB fanatiker, men jeg elsker Basic sproget inderligt. Jeg tror, mange synes at andre sprog er noget gylle, bare fordi de finder det indviklet eller svært at forstå. Når de så ser i øjnene, at de ikke fatter en meter, bli'r de fornærmede og tænker "lortesprog".

C++ er da meget cool, men Basic er behageligere. Pascal er lidt omstændeligt, men også ret cool. Assembly har kun en god side: POWER!

JACOB!!!!!!!!!

Helt fantastisk godt sagt. Jeg bakker dig op 100%. Jeg er selv Basic programmør, men arbejder gerne med andre sprog, når opgaven kræver det. Jeg finder VB lidt begrænset til tider, men det er yderst sjældent.

Jeg er ikke VB fanatiker, men jeg elsker Basic sproget inderligt. Jeg tror, mange synes at andre sprog er noget gylle, bare fordi de finder det indviklet eller svært at forstå. Når de så ser i øjnene, at de ikke fatter en meter, bli'r de fornærmede og tænker "lortesprog".

C++ er da meget cool, men Basic er behageligere. Pascal er lidt omstændeligt, men også ret cool. Assembly har kun en god side: POWER!

VB er som en maskot der er bygget til at være simpel, lige til og fiks. Så fandt man ud af at du kunne være fedt hvis den også havde en kanon på taget, så begyndte mand at synes at larveføder kunne være fedt, nu hvor den alligevel havde en kanon på taget ..

Til sidste ender man med et sprog der kan en masse, men slet ikke er bygget til det. VB's syntax direkte stinker i forhold til stort set alle sprog på nær LISP, prolog og andre eksotiske sprog.

Det folk burde indse er at det ikke er religion, og man skal anvende det værktøj der virker bedst. VB er nogengang bedst og andre gange ikke. Personlig fik jeg et chock da jeg engang lavede en multimedie cd for et firma jeg arbejde i, hvorefter en tilfældig test på en windows 95 maskine viste det ikke virkede fordi den manglede et halv hundrede dll filer .. som man altså ikke bare lige kan smide ind når den skal autostart (cd'en .. ) ..

Derfor tog jeg min gamle trofaste følgesvend frem, Pascal, som idag kendes mere som delphi. Pascal har en glimrende ren syntax, har samtlige faciliteter som VB har, er hurtigere og lavere STANDALONE filer - altid .. Jeg vil til ethvert formål anvende delphi fremfor VB, også af rent faglige grunde. VB's syntax er så amatør agtig og så langt fra andre sprog at man kun kan blive 'forgiftet' af at bruge det. Har selv brugt ASP og VB i længere tid, verden blev bedre det sekundt jeg fandt PHP .. heheh

:o) Kul på debatten .. men seriøst. Delphi er hellere ikke frelsen. C er glimrende til systemprogrammering (specielt unix systemer), C++ er glimrende til spil programmering og så fremdeles .. ej at forglemme java, som nok er det smukkeste og mest rene OOP sprog. Inden nogen flamer mig med hastigheden af java, så synes jeg i skulle check jeres VM opsætning og sætte den til at køre som server med en ordenlig memory pool .. så køre servlets fandme stærkt. (den optimere løbende)

Jeg synes helt klart, at Visual Basic er et super programmeringssprog. Det kan til enhver tid måle sig med HTML, Java, Javascript, og alt det andet skidt. Jeg har aldrig prøvet Delphi, men Jeg er sikker på at Visual Basic er langt bedre. Kongesproget over alle sprog

Mvh Den stolte VB programmør

Har du overhovedet prøvet andre sprog ?
Hvor meget er din "vurdering" så værd ?

Jeg tror at i alle faldt i med begge ben. (ha!)
Assembler må da være nr 1; du kan alt, koden bliver mest effektiv, og det er let at lære.
(Eller hvad med psuedo-kode)

For at sige det kort, Pga at VB kræver eksterne runtimes osv. er det også MEGET langsommere at afvikle end f.eks delphi, dog har basic programmer en fordel da de ikke fylder så meget som delphi applikationer, MEN, tiden hvor 384kb var meget er vist ovre...

Delphi og VB er begge RAD/Programmer og er igrunden noget møj, men når det kommer til stykket så er delphi bedst, no offense sådan er det bare
-
neuroman? det' da mig :D
Aloha - Er du fresh???

Du kan hente Delphi 6 PE gratis på www.borland.se

[Redigeret d. 22/02-03 13:48:27 af ESH]

EFter min mening burde alle de der firmaer slå sig sammen om ca. 2 sprog. Et til progammer og et til Hjemmesider...

Måske er jeg mærkelig?

<< < 12 > >>
t