Det bedste sprog

Tags:    snak

Hvilket sprog er egentlig det "bedste"? Jeg mener, hvad er bedst til hvad? Jeg arbejder selv i Delphi og synes det er godt at lave arbejdsrelaterede programmer i, men jeg har også hørt at C/C++ skulle være godt at lave spil i. Desuden, hvad er forskellen på sprogene?
- Det var en ordentlig bunke på en gang, håber nogle giver kommentarer!

Mvh. /Martin

45 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kommentarer til Thomas Dues indlæg (lidt længere ovenfor):

/// Man vælger et sprog som man kan lide at arbejde med, og efterhånden kan man ikke forestille sig at arbejde med andre sprog.

/// Som Lars siger, så vil de fleste seriøse programmører ikke begrænse sig til et enkelt sprog, da visse opgave er bedre at løse i et andet sprog end de man måske arbejder med til dagligt.

Er de to udtalelser ikke lidt modsigende ?
Hvis ikke man kan forestille sig at løse opgaven i andet end éns yndlingssprog så har man misforstået noget, så jeg hælder mest til din anden udtalelse...at man skal kunne et par stykker og så vælge det mest rigtige til den konkrete opgave.

///Man kan meget med PHP, misforstå mig ikke, men PHP lider under den begrænsning at det er et script-sprog, og kræver et miljø som en browser for at kunne afvikles.

Not true....PHP scripts kan køres fra kommandolinjen vha. PHP fortolkeren. Men det er rigtigt nok at det er et script sprog og derfor har en del begrænsninger. PHP er mest anvendeligt som web sprog og til simple scripts.

///I modsætning til C/C++ og Delphi udviklede programmer, som når først de er oversat kan afvikles på stort set alle Windows platforme. Begge kan ovenikøbet kompileres og afvikles på Linux platforme, hvis man har en compiler (Delphi/Kylix, Gnu C/C++).

Ikke altid. Hvis du holder dig 100% til ANSI C og lign. så er svaret ja. Men de fleste er jo lige nødt til at læse indholdet af et bibliotek og så må du enten bruge Windows' API eller Linux'. Også i mange andre tilfælde..visning af grafik, sockets, tråde, brug af eksterne libraries osv....
Jeg vil undlade at udtale mig om Delphi da jeg kender ca. intet til det.

Robert[Redigeret d. 10/12-02 14:19:06 af Robert Larsen]

SÅ FAT DET DOG!

Der er ikke noget sprog der er bedre til spil end andre, programmer end andre. Angående spil kommer det fandme an på de engines man benytter, så som grafikmotor, osv. Derudover er den eneste forskel på sprogene hvordan de skrives og så har de vær især et par enkelte fordele, ihvertfald når der snakkes om BASIC, C++ og PASCAL/DELPHI, jeg har prøvet dem alle, SÅ LUK!

Hårde ord. Er man ikke enig med dig skal man holde kæft.
Øhm...NEJ.

Der er forskel i eksekverings hastigheden på forskellige sprog. VB bruger internt flere funktionskald og compileren er ikke nær så optimerende som Borlands implementering af pascal compileren eller både Borlands, Microsofts og Gnus implementering af C/C++ compilerne.
Derfor ser du ingen professionelle (Quake, Hitman, Medal of Honor) spil som er udviklet med VB.
Og hvis du tjekker job beskrivelserne hos IO Interactive (http://www2.ioi.dk/recruitment/Programers.shtml), så søger de C++ og Assembly kodere. Har du nogle eksempler på store spil, som er udviklet i Pascal ? For jeg kender ingen.

Har du nogle eksempler på store spil, som er udviklet i Pascal ? For jeg kender ingen.

Age Of Wonder er lavet med Delphi. Se evt. http://aow2.godgames.com/ for en beskrivelse af det. Desuden findes der masser af andre mindre kendte spil som er lavet med Delphi. Der er også en del 3D engines tilgængelige på nettet som er lavet med Delphi...

User
Bruger #910 @ 14.05.03 22:07
Der er ingen sprog der er det bedste. Men man kan sige, at der er meget mere "stil" over at sige,
at man programmerer C/C++ eller Assembler. Alle sprog har fordele.
Simpelt og indlysende.

Jeg kaster også lige lidt på bålet, selvom det er lang tid siden der var aktivitet i denne tråd.

Hvad er det bedster sprog blev der spurgt... Tja.. For lige at få webproggrammeringen ud af samtalen, så er der jo som allerede nævnt PHP, ASP, JSP m.m. Men det er jo stort set bare c++, VB og Java. Med andre ord er de ikke deres egne sprog, men deres egent teknologi.

De meste kendte grundsprog er nok Basic, C og Pascal.
Basic er nu engang hvad basic er. Et programmeringssprog uden struktur der relaterer til et matematisk system, men istedet til det engelske sprog.
C dannede grund for C++ og Java og sidenhen også for J++, J#, C# m.m.
Pascal dannede, så vidt jeg ved grundlag for Delphi.

Ofte vil en udvikler kunne hoppe fra sprog til sprog hvis han bliver i samme "gren". F.eks. kan en programmør der har haft Basic i årene siden C64 også føle sig godt til rette i VB(hvis han har fulgt med i udviklingen). Ligesådan kan en C programmør rimeligt let sætte sig ind i sprogstrukturen i C++, Java, C# m.m.

Jeg vil vove at påstå at C-grenen er den bedste at følge da det giver et godt grundlag for de 2 sprog der bliver slået mest på hatten for for tiden, nemlig Java og C#. Desuden vil PHP, J# og C++ også være reelle muligheder, da strukturen i det store hele er den samme.

Dog... Er det spil man vil lave, må give nogle af de andre ret. Gå af C++-vejen, så er du næsten sikret crossplatform mellem MacOS, Linux og windows. Eller også prøv at udforske lidt i Java´s nye Game APIér!

Hey ho!
Michael var navnet!

---------------------------------------
Der findes kun 10 slags mennesker - Dem der kan læse binært og dem der ikke kan.

t