Det bedste sprog

Tags:    snak

Hvilket sprog er egentlig det "bedste"? Jeg mener, hvad er bedst til hvad? Jeg arbejder selv i Delphi og synes det er godt at lave arbejdsrelaterede programmer i, men jeg har også hørt at C/C++ skulle være godt at lave spil i. Desuden, hvad er forskellen på sprogene?
- Det var en ordentlig bunke på en gang, håber nogle giver kommentarer!

Mvh. /Martin

45 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Før man lavede Windows 95 var der nok ikke nogen ordentlig Pascal-compiler. (Der var godt nok TurboPascal, men den dannede jo ikke Windows-programmer :-) ) Først med Delphi og en masse amatør-kloningsprogrammer har vi fået ordentlige Pascal-udviklingsmiljøer til Windows. Der har I nok svaret på hvorfor at der i Win95 nok ikke er noget program udviklet i Pascal. Og hvios Delphi er uden potentiale hvorfor er det så en af de mest ubredte programmeringssprog i verden ? Jeg ved godt C++ og VB er meget ubredt, men de har haft længere tid til at udbrede sig end Delphi. Så noget værre noget kan det da ikke være!!!

¤¤¤ Mark H. Jensen ¤¤¤[Redigeret d. 30/04-02 13:38:18 af Mark H. Jensen]

NEVER MIND![Redigeret d. 30/04-02 13:37:22 af Mark H. Jensen]

Klokken er nu 03:16 natten til tirsdag og jeg føler mig rimelig underholdet ved at læse denne tråd og nu vil jeg så smide lidt brænde på bålet.

Først var der en som påstå at Microsoft programmører ikke kunne finde ud af at programmerer i VB, som du sikkert har fundet ud af siden (håber jeg :) ), så er det sgu svært at designe et programmerings sprog, hvis man ikke kan finde ud af :)

Microsoft's programmer er programmeret i .... - Jeg har kun hørt en brugbar konklussion indtil videre, sorry kan ikke huske navne på folk som har placeret de forskellige indlæg, men det var ham/hende som påstå at noget var lavet Assembler og noget i C++.

Jeg tror ikke at vi kan finde svaret på det perfekte sprog, men da vi delvist taler om Windows som OS, hvordan kan det være at ingen endnu har nævnt DLL (Dynamic Link Library) filer. Det er ganske vist ikke et stykke program kode lavet i et dertil designet programmerings-sprog, men de kan laves i Delphi, C++, VB etc. Er det måske ikke en fordel at bruge et sprog som kan integeres med de andre, uden at det nødvendigvis behøver at være crossplatformed. DLL'er kan jo bringes os tilbage til det at Microsoft ikke bruge VB selv. Hvis som en sagde at det er så dejlig hurtig at banke noget på benene i VB, kunne det måske så ikke tænktes at de måske har brugt VB til at skrive nogen af alle deres DLL'er i ?

Og så var der ham som mente at Delphi ikke kunne kodes uden forms for så ville det bare være pascal. Til dig vil jeg bare sige at det ikke er så svært at kode i delphi uden forms, det er faktisk meget nemt... Er det så som at kode pascal, NEJ. Jeg kan såmendt stadigvæk bruge mine Dialoger og componenter. Det hele skal bare laves i Runtime.

Og det var så det...

Why Aren't You Coding ?
Aaangel

Hej
Jeg syntes også lige jeg ville være med til denne debat. Først og fremmest må vi lige slå fast at MS - produkter er programmeret i MFC, Dvs C++ og måske lidt inlinie asm og måske lidt vis basic til noget opsætning. Så det er nok lidt af en blanding. Win9x er kodet i Ren C++, og MSDos er kodet i en blanding af C og asm.

Bare for at få det på plads. Hvad angår spil, bruges C++ nok oftest fordi der er flest programmøre der kan c, og måske den direkte adgang til hardware divx. Me der er ikke noget der for hændre at man kunne lave sine spil i andre programmerings sprog. Hvad jeg kender til industrig - programmering, så udvikles kommponeter i C++ og selve opsætningen laves i Vis basiq.
Der var en der sagde noget om Vis c++ ikke havde forms, så prøv Bordland C++ eller MFC. Sprogne ligner meget hinanden. Prøv bare at se på JAVA, Delphi, C++. Disse er mget lig hinanden.

Nu om dage taler de fleste om web-programmering. Hvad skal man vælge ???
ASP (Vis basik)
PHP (C++)
JAVAservlets (JAVA)

Det jeg mener er at der ikke er nogen web-sprog der udgrener sig i asm, men både c og vis basik. (JAVA er en udgrening af c) og Delphi af paskal.

Lige før dette indlæg var der en der omtalte dll filer, og jo de er da gode nok. Men de gør til tider softwaren langsom. Der findes også COBA hvilket kan samle trådene omkring de forskellige programmerings prog.

Syntes blot jeg ville stoppe den fejl - information der var i tråden om at Delphi for det meste blev brugt til serøse ting, og Vis c++ til spil. Hvis der nu sidder en eller to og tænker, det kan ikke være rigtigt, så prøv det nye vis studio 7.0 (kaldet dot net), og se hvordan det ligner Delphi, vis basik, men er C++ (MFC). Eller prøv blot det gamle vis studio 6.0 og vælg et MFC program, og derefter en form. Hele projektet består kun af en form på samme måde som Delphi og vis b......

Der er altså ikke den helt store forskel. Hvis noget af jere har adgang til testpoint så prøv det lige en gang og se hvordan tingne kunne se ud i dag.....

MVH
Janus

P.s Håber jeg fik sagt et par forsonene ord, eller om ikke andet fik skrevet et par ord som fik tankerne til at rulle.

..

Indlæg senest redigeret d. 03.04.2010 16:27 af Bruger #164

Delphi er laver i delphi!! Jeg har en bog hvor det tydeligt står!!

Prøv lige at tænk over det, Delphi er lavet i Delphi, ok det giver da næsten mening men prøv lige at overvej det her

Delphi 6 er lavet i Delphi 5
Delphi 5 er lavet i Delphi 4
Delphi 4 er lavet i Delphi 3
Delphi 3 er lavet i Delphi 2
Delphi 2 er lavet i Delphi 1
Delphi 1 er lavet i ...

I hvad ? ... delphi ? - Det er jo ikke lige en mulighed, da programmeringssproget ikke var "opfundet" før version 1.0, så "Delphi er lavet i Delphi" - Alt er vist relativt, for JA delphi 6 er lavet i Delphi 5, så det er jo rigtigt nok, men Delphi 1 er jo IKKE lavet i delphi så det holder da vist ikke helt. Tænk lige over det Lucky Luke.

Anyway du har da bestemt ret i at Delphi Rules :)

Why Aren't You Coding ?
Aaangel[Redigeret d. 11/06-02 19:20:24 af Christian Aaangel]

Delphi er laver i delphi!! Jeg har en bog hvor det tydeligt står!!

Prøv lige at tænk over det, Delphi er lavet i Delphi, ok det giver da næsten mening men prøv lige at overvej det her

Delphi 6 er lavet i Delphi 5
Delphi 5 er lavet i Delphi 4
Delphi 4 er lavet i Delphi 3
Delphi 3 er lavet i Delphi 2
Delphi 2 er lavet i Delphi 1
Delphi 1 er lavet i ...

I hvad ? ... delphi ? - Det er jo ikke lige en mulighed, da programmeringssproget ikke var "opfundet" før version 1.0, så "Delphi er lavet i Delphi" - Alt er vist relativt, for JA delphi 6 er lavet i Delphi 5, så det er jo rigtigt nok, men Delphi 1 er jo IKKE lavet i delphi så det holder da vist ikke helt. Tænk lige over det Lucky Luke.

Anyway du har da bestemt ret i at Delphi Rules :)

Why Aren't You Coding ?
Aaangel[Redigeret d. 11/06-02 19:20:24 af Christian Aaangel]

Jeg gider stadig ikke programmere programmer (synes det er kedeligt) men der hjemmesider er mit speciale og jeg kan roligt anbefale HTML med PHP og MySql...

Slug den!!!

Gør dit bedste, der er folk som værdsætter dit arbejde.

Jamen, hva' så med Visual Basic? Er det ikke lidt ligesom Delphi? Er alle Microsoft's programmer skrevet i det?

Mvh. /Martin

No, no...Næsten al Mikroblød software er skrevet i en blanding af C/C++ og assembly (indtil videre), men det ser ud til at de vil til at skifte en hel del af det ud, sikkert med C# og .Net API'et.

Spændene indlæg. Her siger du at VB er for hjemme-programmørere, mens Delphi er til seriøse programmører. I en anden tråd (VB Bedst (helt klart)) skriver du at VB er bedre end noget andet. Jeg vil derfor konkludere at du er VB programmør, og at du, på baggrund af ovenstående, anser dig selv for at være en amatør :-)

Hvorfor tror du ikke at nogen af MS's programmører kan lave noget i VB? Du mener måske at de har lavet et sprog, som de ikke selv kan finde ud af at programmere i? Interessant koncept...

/Data

Jeg tror ikke engang Pythagoras kunne tælle alle Microsofts programmører, og ja....et par stykker af dem kan ikke programmere i VB (jeg kender fem MS ansatte som ikke kan).

Det er Klart PHP, der er det bedste :)
Det RoXaR for haardt :)
Hvis ikke vi havde PHP fandtes denne side med dette forum ikke :)

By:
///FrankE
Kasper Friis Christensen
franke@conxion.dk
www.conxion.dk

Hmmm....hvis ikke PHP fandtes var dette forum nok lavet i enten ASP, Perl eller et compilet sprog som C/C++.
Prøv at lave et simpelt tegneprogram i PHP !!
PHP er godt til web programmering (forms og databaser) og simple scripts men i de fleste andre opgaver ville jeg nok ikke engang overveje det.

t