Uh det et det jeg gerne vil høre!!! Jeg kan godt forstå prinicperne og kan programmere lidt og kan faktisk lide det! Jeg er glad at man får en oplæringstid i den virksomhed man kommer i....så kan ma se hvordan de gør det og lære deres programmerings standarder. Jeg kan lidt java og er nu begyndt med lidt c# selvstudium så jeg håber at det, sammen med min datamatiker og bachelor uddannelsen, vil gøre det muligt for mig at lande et job!! Hvor god skal man dog være til programmering før virksomheden overvejer at ansætte en??
Jeg tror heller ikke at designere og analytikere er de jobs der er nemmest at få fat i. Problemet her hvor jeg arbejder er at vi ikke er så mange udviklere, så det er typisk programmøren der designer og udvikler. I mit tilfælde, hvor jeg "kun" har 3 års erfaring med det produkt jeg udvikler til (det er også forskelligt fra produkt til produkt, hvordan arkitekturen er, samt hvem der bestemmer designet), designer jeg det indledende design og så godkender mere erfarne udviklere mit design. Der er ikke plads der hvor jeg arbejder til at have ansatte der kun kan designe og analysere.
Da jeg slap ud fra skolen havde jeg indtil de sidste to semestre ikke kodet ret meget og havde egentligt ingen ambitioner om at blive programmør. Jeg gav programmeringen en skalle og blev rimelig dygtig til det (forstod principperne). Her hvor jeg er ansat blev jeg naturligvis også lært op, alle virksomheder ved at der er en oplæringsperiode, fordi personer direkte fra skolen mangler ofte en indsigt i hvordan man arbejder praktisk med projekter, samt det samspil man har med kunder og andre eksterne interessenter.
(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)