Problem ved opstart

Tags:    snak

Jeg oplevede her i dag noget af det mærkeligste jeg længe har oplevet med min computer. Den stod på sit sædvanlige standby-lys og jeg trykkede på ”tænd”-knappen. Der skete intet. Hmm, jeg slukkede den bag på, lod den stå lidt, tændte igen men intet resultat.
Jeg åbnede derpå computeren og begyndte at tjekke strømkabler og andre ting, men jeg fik i min søgen også vippet de to stænger der holder min CPU-køleprofil/blæser fast, men skyndte mig at lukke igen. Jeg tjekkede som sagt for løse forbindelser, lukkede kabinettet igen, og tændte, og nu skete der sandelig noget! Computeren tændte som den plejer, men nu kommer det mærkelige så:

Jeg tændte for skærmen (!) og den gik på grøn lys, men gik derpå tilbage til standby-tilstand, hov tænkte jeg og forsøgte at tænde igen, men samme resultat, den opførte sig som om computeren faktisk ikke var tændt.

Computer: I får først lige min computer-specs.
Intel P4 Northwood 2,8ghz (800fsb)
Samsung 2x 256MB DDR RAM, PC3200 400mhz
Chaintech Zenith CT-9CJS bundkort
Radeon 9800pro 128MB RAM
Maxtor 80gb HDD, 7200rpm
cd-rom/brænder, diskettedrev

Her er hvad jeg har gjort/fundet ud af:

HDD:
Jeg troede først selv at det var hdd’en der havde røget sig en tur, men fik af vide, at hvis jeg holdt en hånd ovenpå den ved opstart, og jeg kunne mærke at den ”spinnede op” var den ikke brændt af, og jeg kunne sagtens mærke at den spinnede op, så ingen problem der.

GFX:
Intet skærmbillede, noget med grafikkortet naturligvis. Jeg tog mit gamle nVidia agp kort og satte over i min maskine, den tændte ganske fint op – men stadig: skærmen opførte sig som computeren ikke er tændt!

Skærmen:
Så kom det til mig at det måtte være skærmen! Jeg satte derfor skærmen til en anden computer, men (desværre kan man sige) virkede den ganske normalt. Så heller ikke her fejlen lå.

Bundkortet:
Jeg tænkte at det så måske kunne være bundkortet den var gal med, men på forsiden af mit kabinet har jeg et lille display der tæller op fra 0-100 og derfra til ”FF” (Fine functioning, mener jeg) hvilket indikerer at bundkortet har gennemført opstarten uden problemer.

CPU:
Som sagt har jeg haft løftet på pindene der holder min standart-køle/blæse-profil, men jeg har ikke haft den helt af eller noget i den retning. Ved ikke om det er her problemet ligger, og ved ikke hvordan man tjekker det.

Ram:
Jeg tror ikke det er mine ram, men man kan ikke vide, jeg ved desuden ikke hvordan man tjekker det.

Håber der sidder nogle kloge hoveder og kan hjælpe mig.

- Play hard. Go pro. -

Jeg oplevede her i dag noget af det mærkeligste jeg længe har oplevet med min computer. Den stod på sit sædvanlige standby-lys og jeg trykkede på ”tænd”-knappen. Der skete intet. Hmm, jeg slukkede den bag på, lod den stå lidt, tændte igen men intet resultat.
Jeg åbnede derpå computeren og begyndte at tjekke strømkabler og andre ting, men jeg fik i min søgen også vippet de to stænger der holder min CPU-køleprofil/blæser fast, men skyndte mig at lukke igen. Jeg tjekkede som sagt for løse forbindelser, lukkede kabinettet igen, og tændte, og nu skete der sandelig noget! Computeren tændte som den plejer, men nu kommer det mærkelige så:

Jeg tændte for skærmen (!) og den gik på grøn lys, men gik derpå tilbage til standby-tilstand, hov tænkte jeg og forsøgte at tænde igen, men samme resultat, den opførte sig som om computeren faktisk ikke var tændt.

Computer: I får først lige min computer-specs.
Intel P4 Northwood 2,8ghz (800fsb)
Samsung 2x 256MB DDR RAM, PC3200 400mhz
Chaintech Zenith CT-9CJS bundkort
Radeon 9800pro 128MB RAM
Maxtor 80gb HDD, 7200rpm
cd-rom/brænder, diskettedrev

Her er hvad jeg har gjort/fundet ud af:

HDD:
Jeg troede først selv at det var hdd’en der havde røget sig en tur, men fik af vide, at hvis jeg holdt en hånd ovenpå den ved opstart, og jeg kunne mærke at den ”spinnede op” var den ikke brændt af, og jeg kunne sagtens mærke at den spinnede op, så ingen problem der.

GFX:
Intet skærmbillede, noget med grafikkortet naturligvis. Jeg tog mit gamle nVidia agp kort og satte over i min maskine, den tændte ganske fint op – men stadig: skærmen opførte sig som computeren ikke er tændt!

Skærmen:
Så kom det til mig at det måtte være skærmen! Jeg satte derfor skærmen til en anden computer, men (desværre kan man sige) virkede den ganske normalt. Så heller ikke her fejlen lå.

Bundkortet:
Jeg tænkte at det så måske kunne være bundkortet den var gal med, men på forsiden af mit kabinet har jeg et lille display der tæller op fra 0-100 og derfra til ”FF” (Fine functioning, mener jeg) hvilket indikerer at bundkortet har gennemført opstarten uden problemer.

CPU:
Som sagt har jeg haft løftet på pindene der holder min standart-køle/blæse-profil, men jeg har ikke haft den helt af eller noget i den retning. Ved ikke om det er her problemet ligger, og ved ikke hvordan man tjekker det.

Ram:
Jeg tror ikke det er mine ram, men man kan ikke vide, jeg ved desuden ikke hvordan man tjekker det.

Håber der sidder nogle kloge hoveder og kan hjælpe mig.

- Play hard. Go pro. -

Ved ikke rigtige, men jeg tror at enten er de cpu stået af
eller også slukker den for sig selv fordi den bliver for varm

prøv at tjekke kølere og cpu.

ved i hvertfald af min computer slukkede på de meste mærklige tidpunkter, og det var fordi køleren var gået i stykker og cpu' en lukkede ned inden den brændte af.

-Thomas

ved i hvertfald af min computer slukkede på de meste mærklige tidpunkter, og det var fordi køleren var gået i stykker og cpu' en lukkede ned inden den brændte af.

-Thomas

ok, men det er ikke fordi den slukker på forskellige tidspunkter, den tænder såmænd fint nok op, den opfører sig bare stadig som noget andet..

er der garanti på sådan noget? (i så fald ska jeg ha fat i Intel eller min forhandler?)

- Play hard. Go pro. -

-Thomas

ok, men det er ikke fordi den slukker på forskellige tidspunkter, den tænder såmænd fint nok op, den opfører sig bare stadig som noget andet..

er der garanti på sådan noget? (i så fald ska jeg ha fat i Intel eller min forhandler?)

- Play hard. Go pro. -

Der 24 månedere reklmation ret, i hvertfald hvis det er køb i danmark

Hvis du har købt i danmark
skal du gå til din forhanlder hvis det er inden for de 24 måener og evt. ekstra garanti.

Hvis du købt direkte via net
skal du tjekke om der udsted garanti og i såfald kontakt forhandle
de 24 månede reklmatino ret gælder også fro danske netbutiker.

-Thomas

hvis hans blæser ikke har kølet cpu'en ordentligt.... er der selvfølgelig ingen garenti... svarer til jeg sætter 480 volt til min strømforsyning..

Men nu ligger det sådan at Intel ikke "brænder" af som AMD.. så det er ikke din CPU der er brændt af...

har du 2 ram blokke ? hvis så fjern skiftevis den ene og derefter den anden..

Hvad siger din PC speaker ?

Efter skærmen går på standby, kører din pc da stadig ? eller genstarter den ?

Føl lige på din PSU, og mærk om den virker varm... ca 40-50 grader uden på..

Endvidere... pil skiftevis alle dine pci kort ud, et efter et...

kan du præsisere hvornår det sker, eller kommer der overhovedet ingen skærmbillede ?

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

[Redigeret d. 06/02-05 21:04:23 af Jokke Jensen]

1. Yes jeg har 2 ramblokke, har prøvet at starte skiftevis den ene og den anden - ingen forskel.

2. Min PC speaker siger kun det lille bib i starten som den altid har gjort.

3. Min PC kører videre efter skærmen går på standby ja, den virker egentlig som om den kører normalt.

4. Nu har min computer kørt i lidt over 10min, men min strømforsyning er overhovedet ikke varm, snarere koldere end mine egne fingre! Kan det passe den ska være så kølig? Det er også lutter kold luft den blæser ud bagtil.

5. Kan det passe jeg kun har 1 pci kort? og det er et lille multimediakort der fulgte med bundkortet? Så vidt jeg husker er det nemlig de hvide porte der ligger under agp-porten.

6. Der kommer overhovedet intet skærmbillede,
- hvis min skærm er tændt (på standby) tænder den slet ikke.
- hvis min skærm er slukket og jeg tænder, tænder den, men slukker efter 3-4sekunder igen

// UPDATE //
Der sker ikke noget ved at tage multimediakortet ud.

- Play hard. Go pro. -

[Redigeret d. 07/02-05 07:59:03 af Aske Rønde]

Kan det ikke være dit grafikkort der kører for høj opløsning? Prøv evt at starte windows i safemode

- php-4ever

Kan det ikke være dit grafikkort der kører for høj opløsning? Prøv evt at starte windows i safemode

- php-4ever

Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet? Hvis ja, forklar mig så hvordan jeg kan starte windows i safemode.

- Play hard. Go pro. -

Den der er en led en...

Det kan være super mange ting...

Det jeg vil gætte på er faktisk dit bundkort eller ram... Det kan ikke være kølingen da du skal tænke på at computeren kun lige starter op...
Men hvis du har haft nogle forskellige ting oppe af din computer eller du har rykket på noget kan du ha ødelagt nogle komponenter... Det nemmeste ville være at teste dine dele 1 for 1 i en andens computer... så kommer du hurtigt frem til svaret...

t