Harddisk problemmer ?!?!

Tags:    snak

Jeg sidder på mit arbejde, er lige mødt, inden jeg tog afsted ville jeg lige starte min computer op, den booter op og jeg ska lige kigge min mails igennem. Midt i min gennemgang af mails kommer der nogle klik lyde fra harddisken, og den fryser, jeg tænker skidt, det er hvad der kan ske. Da jeg så vil boote igen kommer den op lige efter boot skærmen (der med ide devices ram etc. , der hvor man kan boote fra cdrom eller diskdrev) og siger "BOOT FAUILER INSERT SYSTEM BOOTDISK" eller noget i den stil (kan ikke lige huske det ordret. Jeg bliver vældig irretert da jeg lige har formateret og lagt alt ind (det er godt og vel 3 - 4 timers arbejde når alt ska downloades).

Da jeg møder op på arbejdet snakker vi lidt om det, en af mine co workers mener at det er bad sectors, en mekanisk fejl på harddisken, altså en del af magnet feltet som der ikke kan bruges mere, og det ligger i bootsektoren.

Det jeg ville vide om folk havde nogle alternativer til hvad det kunne være, eller en løsning på problemmet, da jeg helst vil slippe for at formatere og reinstallere det hele igen. Og også til fremtiden hvis et problem af samme kaliber skulle opstå igen.

På forhånd Tak

//Lasse

7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej
Det nemmeste er at lave et images af din data, og brænde dette over på en CD /DVD. Husk at man skal kunne boote på denne. Hvis der så sker denne fejl igen, lægger du din nye CD /DVD i drevet og ca. 6 min. efter er alle programmerne tilbage som før du tog imaget.

Der findes flere programmer der kan dette. F.eks. Norton Ghost.

Det med din harddisk syntes jeg som dit arbejde sagde lyder som en mekanisk fejl på din Harddisk. Da jeg havde samme problem var det læse armen der havde sat sig fast i den ene side. Ikke noget man kan gøre meget ved (uden noget værktøj, og man er lidt finger nem).

Du kan også bruge andre trick. Når du har lavet dit images. Installere du Macro Tools. Det program giver dig muligheden for at optage macro`er. Herefter optager du blot hvordan du downloader alle de programmer der skal downloades og sætter computeren op som du plejer. Den optaget fil gemmes også på CD /DVD en sammen med Macro værktøjet....

Når du en gang skal reinstallere din computer køre du dit images og herefter din macro....

Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen

Det lyder som om du har mistet din HD !! det er klassisk at det starter med en klik-lyd og herefter mangler du din boot-sektor. Tror du skal redde de data der er mulig at redde og så få dit firma til at investere i en ny HD til dig, det er på ingen måde en holdbar situation med en defekt HD. Din HD har sikkert "tabt-armen" og så herefter smadret boot sektoren....

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)

Jeg er også bange for at din harddisk er helt færdig... jeg har haft samme problem med adskillige harddiske... Hvis den er begyndt at klikke er den sikkert død...

Jeg har dog et par gange haft held til at få den startet op igen... hvis du er heldig kan du prøve at genstarte computeren igen og igen... så har jeg i hvert fald prøvet at få den vækket til live igen... Så kunne du måske sikkerhedskopiere hvad du skal bruge...

//Emilbp

-| Husk huen!! |-
-| http://bjerglundpedersen.dk/emil/huen.php |-

det med at lave et image, har jeg overvejet, men har også tænkt på hvorvidt det kan lade sig gøre hvis det er en mekanisk fejl eller badsectors i bootsectoren, vil man så være istand til at lave et funktions dygtigt ghost af harddisken ?

dataen kan jeg godt redde, mit reale spørgsmål er vel om det er muligt at lave et funktionelt ghost af hdd'en, og så bare smide den harddisk ud og så sætte en ny hdd i og læse ghostet ind på den.

Det er det hvis den nye harddisk har samme størrelse som den gamle, jeg har selv engang brugt dette trick, og det virker fint.

Mvh
Mivs

dataen kan jeg godt redde, mit reale spørgsmål er vel om det er muligt at lave et funktionelt ghost af hdd'en, og så bare smide den harddisk ud og så sætte en ny hdd i og læse ghostet ind på den.

Tror ikke der er såmeget at gøre hvis booten er røget. Du kan prøve med en format /mdr men red lige din data først.

Du kan nok ikke lave et images af en disk der ikke kan læses, men gør det til næste gang.

Harddisken behøver ikke være samme størrelse. Du opdeler din disk i to dele og laver et images af den ene del over i en fil.

Det er kun muligt at lave en ghost på en disk der virker, men det kan være du kan få din disk til at virke med format /mdr

Mvh
Janus S. Andersen

t