Hvilket sprog???

Tags:    snak

Jeg er lige begyndt at programmere for ca. et måned siden, jeg startede med python og lige begyndt på lidt c++, men burde jeg i virkeligheden vælge et andet sprog, dette spørgsmål er ikke fordi jeg ikke tror jeg kan overkomme c++, men jeg er bare i tvivl hvad der er godt og der er så mange i forvejen der programmere c++, hvis i anbefalder et sprog vil jeg blive glad hvis der var et link til en tutorial eller lign. Til det pågældende sprog.

Så er der lige et spørgsmål til, burde man vælge at lære masser af forskellige sprog, eller koncentrere sig om 1???

Jeg vil lige sige at det ikke er web programmering som asp, php eller javascript.

[Redigeret d. 08/12-03 14:55:53 af Rasmus]

5 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
De fleste starter med webudvikling, da det nok er nemmest at gå til. Det findes masser af guider mm til de forskellige sprog og hvis man er helt fortabt kan man lige kigge efter nogle andre.

Jeg selv er gået i gang med Delphi for ikke så lang tid siden. Jeg synes det er nemt at lære, da alt det designmæssige kan klares med drag n' drop. Prøvede på et tidspunkt c++, men opgav efter et par timer da jeg næsten ikke havde forstået noget af det.

Jeg vil råde dig til at lære så mange sprog som muligt, da det vil give dig flere muligheder fremover. Men tag et ad gangen efterhånden som du synes du er godt hjemme i det du laver.

Held og lykke med programmeringen :)

Jaa... Jeg vil selvfølgelig foreslå delphi:D da det er det jeg progammerer mest i.. Men det første sprog jg programmerede i var c++ og det er jeg da senere hen blevet meget glad for at jeg lærte... Derefter gik jeg til Pascalite som er et gratis program som kan hentes. Programmet kan ikke rigtig lave nogen exe programmer men er rigtig godt at lære det i. Det er også rigtig godt at kunne noget pascalite hvis det er delphi man vil bruge da sprogene ligner hinanden meget. Men jeg synes du skal vælge det du lyder bedst. Hvis du gerne vil have artikler kan du finde en masse gode her på udvikleren.dk eller webcafe.dk eller hvis det er okay det er på engelsk så about.delphi.com.
Til det med om det er godt at lære en del sprog synes jeg at det er rigtigt godt at kende ihvertfald lidt til en masse men jeg synes du skal vælge et eller 2 som du vil koncentrere dig om:D
Håber du kunne bruge det til noget og Held og lykke herfra:D
Mvh.
Rune Jensen

Så er der lige et spørgsmål til, burde man vælge at lære masser af forskellige sprog, eller koncentrere sig om 1???

Jeg vil lige sige at det ikke er web programmering som asp, php eller javascript.

Antallet af programmeringssprog man bør kunne afhænger af hvor mange slags opgaver man skal kunne løse. Man kan klare ca. alt med C/C++ men det er langt fra optimalt i alle sammenhænge. Personligt bruger jeg PHP til dynamiske websider, Ruby til administrations scripts og tools jeg bruger under udvikling, Java til at embedde i web sider og til software som skal være arkitektur uafhængig, assembly til de low level ting som ikke kan klares i C/C++, og sådan kunne jeg blive ved.
Men du burde nok vælge ét sprog, som du starter med. Når du så føler dig lidt mere hjemme, kan du prøve dig med et par andre.

Tjaa... hold fast i et sprog i stedet for at skifte engang i mellem... ellers bliver du aldrig sikker på det enkelte sprog...

Jeg foretrækker personligt: C og C++ da de er selvstændige 100 %w
frem for python som skal bruge "Python Shell"

Mvh
Anders

Jeg holder mig også til PHP.
Da langt de fleste programmer jeg går og laver ofte på en eller anden måde skal køres fra forskellige steder via web, så er det et udmærket sprog at bruge.
samtidig er det gratis, og man behøver kun notepad for at lave noget.

t