Hej Allesammen,
Som I nok allesammen ved, var en lille del af udvikleren.dk samlet rund om i landet, til Microsofts ”Web Matrix Project” arrangement. Selv var jeg med til arrangementet der foregik i Imperial i København.
Aftenen startede med at jeg mødte de andre fra udvikleren, Kasper(TSW), Christina, Ronni (rudi), Thomas (Darkstar), Kim (Bosh) og Mikkel (Mikl-dk)
Vi fik hentet de oblikatoriske popcorn, slik, sodavand osv.. og strømmede frem mod salen. Som altid havde Microsoft medbragt lidt beta versioner, til sine trofaste nørder, hvilket bestod i en cd med en beta version af den næste .NET editor (Whidbey) og det nye .NET framework. Og så en DVD med nogle Windows Server 2003 Tools.
Nå.. men efter de fleste oplysninger fra de forskellige brochure osv. Gik dørene endeligt op, og ”nørderne” strømmede ind i den næsten fyldte biograf.
Efter lidt kom Erik Dibbern Röser. Manden bag dette projekt fra Microsoft. Han viste oss lidt rundt i Microsofts næste version af Visual Studio .NET, som går under navnet ”Whidbey”. Efter at havde vist os rundt i denne utrolige editor, viste hans os nogle af de ekstra fede grunde til at skulle vælge denne editor frem for de andre. Nogle af de funktioner som jeg i hvert fald syntes ekstra godt om er: den indbyggede webserver, som sørger for at du bliver fri for at brug IIS. Og Sikkerheden af denne webserver skulle være rimelig stor, så det kun er til brug på Localhost. En anden ting er listen over Tags man er inde i. Dvs. Nede i bunden af editoren, er der nu en liste over alle de tags man er ”inde i”, og alle de tags der er før i dokumentet (skal nok fixe nogle screenshots). Udover det har de fået lavet det meste dynamisk opbygget, og man har nu flere kontroller til at gøre det stygge arbejde for én. Bland andet viste han hvordan man ved hjælp af en kontrol, kunne lave en login/logout knap, hvordan man nemt kunne vise og redigere en database. Osv osv. Alt var med til at gøre de fleste i salen stumme, og der er vist ingen tvivl om at Microsoft kan komme meget langt med denne editor på ASP.NET/Visual Basic.NET/C#.NET osv osv.
Efter en rigtig god fremvisning på cirka 30 mins. Kunne filmen begynde, og til alle jeg der ikke har set den 3 matrix film, The Matrix – Revolutions. Se den!
Efter alt dette mødtes vi uden for, og jeg selv tog toget mod Albertslund, på vej hjem efter en helt klart god aften, i selskab med Microsoft, Udvikleren.dk og en masse andre ”nørder” som var mødt frem.
Det var sådan set det. Håber det var nok til i kunne få stillet den største ”sult” vedrørende arrangermenterne. Ellers kan i altid stille spørgsmål.
Jeg har lagt et par screenshots op på nettet fra .NET editoren, og der vil nok komme nogle flere i de næste par dage.
Adressen er:
http://kenman.hard-mods.dk/webmatrix/Udover det har Microsoft selvfølgelig også et site om projektet. På det kan du finde en hel masse info om projektet, software, frameworket osv osv.
Adressen er:
http://www.asp.net/webmatrix/ Det kunne være fedt hvis i andre der var afsted rundt om i landet skrev om jeres oplevelse med arrangementet i går.
Med Venlig Hilsen
Ken Christensen
[Redigeret d. 13/11-03 09:10:26 af Ken Christensen]