Er der nogle der vil hjælpe mig med at komme i gang med en simpel hjemmesi...

Tags:    snak

Hej!

Jeg er i den situation at jeg har lovet min klasse at lave en hjemmeside, der har til formål at vi kan holde kontakten ved lige efter at vi til sommer alle går hver til sit efter 3 vanvittig sjove år på gymnasiet :-)

Hjemmesiden skal indeholde en profil for hver person der går i klassen (hvis det ikke er for svært at lave så skal det gerne være sådan at hver person kan logge ind og ændre sine egne data). Derudover skal der være et forum hvor man kan oprette en profil og poste.

Jeg har ikke meget erfaring i at lave hjemmesider - det eneste jeg før har arbejdet med er FrontPage. Kan det lade sig gøre at lave sådan en hjemmeside som jeg ønsker i FrontPage uden at jeg behøves at anvende HTML-koder, for dem fatter jeg ingenting af!

Jeg har udforsket nettet lidt for hvem der tilbyder gratis serverplads til sådan et formål, men de steder jeg har forsøgt mig ([L]www.sol.dk[/L] og [L]www.friserverplads.dk[/L]) lader det til at man kun kan opbygge siden mens man er online og logget på deres side, hvilket er jeg ikke rigtig kan finde ud af! Er det ikke muligt først at opbygge siden i eksempelvis FrontPage og derefter smide den ud på nettet når den er helt færdig???

Jeg håber der er nogle eksperter der kan komme med gode råd til hvordan jeg nemmest kommer igang med siden, for jeg føler mig nemlig meget på bar bund lige nu...

På forhånd tak for hjælpen :-)

Ok, jeg har fundet ud af at det nok er lige stor en nok mundfuld for mig at lave sådan en side...

Mit mål er nu blot at lave en side som denne: http://www.oasisforum.com

Altså blot en side der består af et forum og ikke andet...

Forumet kan hentes her: http://www.phpbb.com

Er der nogle der kan fortælle mig lidt om hvordan jeg skal bære mig ad med det?

Der er måske ligefrem nogle eksperter der kan bikse sådan en side sammen på 10-15 minutter og som ville gøre mig den enorme tjeneste at hjælpe mig med det???[Redigeret d. 08/04-03 21:34:49 af Andreas]

Ok, jeg har fundet ud af at det nok er lige stor en nok mundfuld for mig at lave sådan en side...

Mit mål er nu blot at lave en side som denne: http://www.oasisforum.com

Altså blot en side der består af et forum og ikke andet...

Forumet kan hentes her: http://www.phpbb.com

Er der nogle der kan fortælle mig lidt om hvordan jeg skal bære mig ad med det?

Der er måske ligefrem nogle eksperter der kan bikse sådan en side sammen på 10-15 minutter og som ville gøre mig den enorme tjeneste at hjælpe mig med det???[Redigeret d. 08/04-03 21:34:49 af Andreas]

Hvis du selv vil kode sådan et forum, så er det ikke noget "blot". Udvendigt kan det måske se overkommenligt ud. Men indvendigt. Fy for pokker et system.

Mvh
Kaare

Hvis du selv vil kode sådan et forum, så er det ikke noget "blot". Udvendigt kan det måske se overkommenligt ud. Men indvendigt. Fy for pokker et system.

Mvh
Kaare

Jeg havde nu heller ikke tænkt mig selv at kode hele forumet fra bunden...man kan jo netop hente forumet færdigkodet fra http://www.phpbb.com/ så det eneste jeg egentlig har brug for hjælp til er hvordan så får lagt det ud på en hjemmeside...kan du hjælpe mig med det?

jamen der er da et installations program med til phpbb(det var der da, da jeg hentede det!)

det installations program skulle gerne ordne det hele plus at oprette databaser.

det bliver straks sværere at bruge phpbb hvis du ikke har det på egen server:
så skal du oploade alle filerne
så skal du oprette alle de databaser der følger med

så du kan vælge mellem at lave dit eget(og måske have lidt mindre problemmer) eller have en døje med phpbb!

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com

Hej Andreas.

Hvad vil du köre sitet på?

Et hotel?
En server?

Hej Andreas.

Et hotel?
En server?

Mang tak for alle jeres svar...jeg er ikke helt klar over forskellen på et hotel og en server, men jeg regner med at det skal være noget lign. www.friserverplads.dk eller www.sol.dk - det skal i hvert fald være gratis!

Jeg er ret tændt på den ide med at få det der phpbb forum til at virke - kan det lade sig gøre på en sådan server (friserverplads, sol eller lign.)? Er det noget jeg selv kan finde ud af at oprette selvom jeg ikke har ret meget erfaring?

Hej Andreas.

Et hotel?
En server?

Mang tak for alle jeres svar...jeg er ikke helt klar over forskellen på et hotel og en server, men jeg regner med at det skal være noget lign. www.friserverplads.dk eller www.sol.dk - det skal i hvert fald være gratis!

Jeg er ret tændt på den ide med at få det der phpbb forum til at virke - kan det lade sig gøre på en sådan server (friserverplads, sol eller lign.)? Er det noget jeg selv kan finde ud af at oprette selvom jeg ikke har ret meget erfaring?

Jeg vil mene det kan lade sig gøre på friserverplads.dk, men jeg vil finde en side der understøtter ftp så du ikke skal uploade hver side en efter en. Siden skal understøtte php og en af de databasetyper der kan vælges imellem. Du skal vist have lavet en tom database i forvejen, men det er jeg ikke helt sikker på hvordan man gør. Resten skulle være nemt. hvis du ikke kan finde en ftp-side må du så igang med det store upload-arbejde.

en webserver er en computer der er forbundet til internettet hvor der ligger en hjemmeside. et hotel er hvis man lader en masse andre have deres hjemmesider på ens server. Lige som i den virkelige verden hvor et hus er et sted man bor hvorimod et hotel er et sted man lader andre bo, evt mod betaling.

Ok - jeg er nu godt på vej til at få forumet til at fungere!

Jeg har dog stadig et problem: Jeg har valgt www.h4f.dk som server til min hjemmeside og i følge www.internetplads.dk så skulle den understøtte FTP...problemet er bare at jeg ikke helt ved hvordan det fungerer! Når jeg går ind under FTP klient så kan jeg højst finde ud af at uploade 5 filer af gangen - burde det ikke være muligt at uploade det hele på en gang???

Jeg ved ikke om du selv har løst det problem men istarten spurgte du om hjælp til at lære html
html kan du lære en masse steder bare gå ind på fx google og skriv "html tutorial", hvis den skal være dansk så foreslår jeg at du går ind på www.html.dk der er danske tutorials til html og css(layout) det ville nok være en god ide også at lære noget javascript eller noget, men vis det bare skal være en simpel side med tekst og kasser kan du nøjes med html og det ville være en god ide med css.
I frontpage tror jeg du kan lave alt hvad du kan lave i html, men når du har lært det er html meget bedre til fx at sætte et bille et bestemt sted.
Så kommer der lige en kommentar forum og alt det du snakkede om istarten, hvis du på et tidspunkt vil kode sådanne ting, det kan også være mindre avancerede ting som knapper der ændrer sig, så virker html ikke så skal du have fat i noget andet!

Ok - jeg er nu godt på vej til at få forumet til at fungere!

Jeg har dog stadig et problem: Jeg har valgt www.h4f.dk som server til min hjemmeside og i følge www.internetplads.dk så skulle den understøtte FTP...problemet er bare at jeg ikke helt ved hvordan det fungerer! Når jeg går ind under FTP klient så kan jeg højst finde ud af at uploade 5 filer af gangen - burde det ikke være muligt at uploade det hele på en gang???

Olsendk
Hej
Hvis du vil have dansk hjælp til phpBB så se på siden: www.phpbb2.dk
Webhotellet: http://1go.dk bliver også benyttet af mange der bruger phpBB så derfor er der også meget hjælp om installation og andet.
Jeg brugte kun 2 dage så var mit forum iluften fordi der så god hjælp de steder.

t