Identitetsændring af udv.dk

Tags:    snak

Hej Udviklere...

Jeg synes, at dette site er ved at skifte identitet. Med dette mener jeg, at dette mere og mere bliver en samling af source-koder... Man kommer her, hvis man mangler et script/program/grafik, og man får det uden et eneste spørgsmålstegn... Før synes jeg, at det mere var et sted, hvor folk blev hjulpet med at lære, og folk hjalp andre. Nu får man et helt færdigt stykke arbejde, som man kan bruge - praktisk talt - uden at tænke sig om. Jeg er stor modstander af det, da jeg ikke mener, at man lærer noget på den måde.

Er det kun mig, der har det sådan? Hvad siger I andre udviklere?

mikl-dk | ICQ: 159096501 | MSN: mikl@mikl.dk

Hej Udviklere...

Jeg synes, at dette site er ved at skifte identitet. Med dette mener jeg, at dette mere og mere bliver en samling af source-koder... Man kommer her, hvis man mangler et script/program/grafik, og man får det uden et eneste spørgsmålstegn... Før synes jeg, at det mere var et sted, hvor folk blev hjulpet med at lære, og folk hjalp andre. Nu får man et helt færdigt stykke arbejde, som man kan bruge - praktisk talt - uden at tænke sig om. Jeg er stor modstander af det, da jeg ikke mener, at man lærer noget på den måde.

Er det kun mig, der har det sådan? Hvad siger I andre udviklere?

Jeg vil give dig helt ret i man får meget mere ud af at spørge om noget bestemt man har problem med, også selv prøve sig frem. Hvilket vel helt klart er den bedste måde at lære på.
Jeg ved ikke om det sker mere og mere, men jeg vil give ret i det sker rimelig tit, jeg mener ikke at det er alle der gør dette.

Så, hvis du vil videre med programmering, så lav det selv, og få hjælp til de småting du ikke helt forstår. Eller måske proceduren også lav koden selv:)

---
Hilsen Anders

[Redigeret d. 31/03-03 17:54:23 af Anders (r0x3r)]

Jeg kan ikke se dit problem.. udvikleren har altid været et sted med forum og artikler frem for core downloads af source-koder.. og det er det stadig.

.. og kommer man her, kommer man vel for at lære ellers er det da ens eget problem?

Tja, jeg vil til dels give dig ret, dog: når man hjælper med et problem, behøver man jo ikke servere løsningen på et sølvfad - det er en bjørnetjeneste, som den, der har problemet ikke lærer noget af. Derfor mener jeg også, at dem, der hjælper med et problem skal være mere orienterede på at hjælpe med problemet i stedet for at servere løsningen direkte...

Tja, jeg vil til dels give dig ret, dog: når man hjælper med et problem, behøver man jo ikke servere løsningen på et sølvfad - det er en bjørnetjeneste, som den, der har problemet ikke lærer noget af. Derfor mener jeg også, at dem, der hjælper med et problem skal være mere orienterede på at hjælpe med problemet i stedet for at servere løsningen direkte...

Jeg er helt sikkert enig i at udv.dk er blevet befolket i høj grad af små børn, som ikke gider sætte sig ind i tingene..men bare vil have en løsning så de kan føle sig seje. Jeg mindes også de "gode gamle dage" hvor der var en større erfaren userbase på udv.dk som hjalp hinanden o.s.v. og jeg leder p.t. efter et site i DK som kan opfylde disse behov :)

M.V.H.
Loke Dupont aka colde
ICQ: 130413033 MSN: the_colde@msn.dk MAIL: me@colde.dk WWW: http://colde.dk IRC: #colde @ irc.quakenet.org

Jeg er helt sikkert enig i at udv.dk er blevet befolket i høj grad af små børn, som ikke gider sætte sig ind i tingene..men bare vil have en løsning så de kan føle sig seje. Jeg mindes også de "gode gamle dage" hvor der var en større erfaren userbase på udv.dk som hjalp hinanden o.s.v. og jeg leder p.t. efter et site i DK som kan opfylde disse behov :)

Skal det nu gå ud over os små (eller ikke så store), jeg er næsten sikker på det ikke kun er små der be'er om hjælp til det hele! (Jeg mener værtigfald ikke selv jer gør det:D)

---
Hilsen Anders

Det med at få en løsning til copy-paste kan være lige så godt som at få hjælp til hvor dan det skal være skrevet med ord.

Hvis man skriver hvordan det skal gøres skal personen der spør andre steder hen og lede efter kodestumperne. Det tager længere tid.

Hvis der kommer et kode eksempel kan man enten bare kopiere det eller man kan prøve at fonde ud af hvordan det virker. Hvis man finder ud af det har man efter min mening lært lige så meget som ved selv at samle det.

Man giver den der stiller spørgsmålet mulighed for at kopiere og skynde sig videre ved at give en samlet kode. Det har jeg ikke noget imod da det er den person der vil have hjælp der selv må finde ud af hvad han/hun vil.

Ved at give en kode giver man personen et valg. Der er mange der ikke kan stå for fristelsen og bare kopierer. Det ser jeg ikke som mit problem. Så må de sku lære det! Jeg er ker ikke for at vi skal opdrage på hinanden men for at vi skal hjælpe hinanden med programmering. Det mener jeg sagtens man kan med færdige stykker kode.

Når man er ved at lære noget, vil man automatisk kravle under, hvor gærdet er lavest, hvis man har problemer. Dette er en generalisering, og jeg siger ikke, at alle gør det - jeg ved blot, at en STOR del gør det.

Og det er ikke bare det med at oversætte fra ord til kode - det er også dét, at man skal analysere sig frem til, hvilke "elementer", der skal bruges.

Der er selvfølgelig mange meninger om dette, og jeg mener, at det er vigtigt at få en debat omkring emnet.

Det med at få en løsning til copy-paste kan være lige så godt som at få hjælp til hvor dan det skal være skrevet med ord.

Hvis man skriver hvordan det skal gøres skal personen der spør andre steder hen og lede efter kodestumperne. Det tager længere tid.

Jeg mener personligt at dette er uhyre vigtigt, det at selv lede. Hvis man altid får det hele serveret på et sølvfad, hvordan bliver man så selv i stand til at lede på nettet efter resourcer ?

Indrømmet at mange starter som c&p programmører, mig selv der iblandt, hvor man med alderen og erfaringen lærer hvor vigtigt der er at selv kunne finde de ting man skal bruge, uafhængeligt af andre.

Mvh,

Thomas Nielsen

Jeg ville skrive et længere indlæg, men Jesper Kristensen har faktisk skrevet noget der virkelig repræsenterer min holdning:

"Ved at give en kode giver man personen et valg. Der er mange der ikke kan stå for fristelsen og bare kopierer. Det ser jeg ikke som mit problem. Så må de sku lære det! Jeg er ker ikke for at vi skal opdrage på hinanden men for at vi skal hjælpe hinanden med programmering. Det mener jeg sagtens man kan med færdige stykker kode."

Dem der ikke ønsker at hjælpe folk ved at give dem kode, kan lade være med det. Får man aldrig noget svar, så finder man måske ud af at man spørger på en forkert måde. Personligt er jeg nok splittet i dette spørgsmål. På den ene side hader jeg spørgsmål på en linie, der ikke giver mening, er dårligt formuleret og bare kræver kode, uden der umiddelbart er nogen lyst til at lære noget af det - den slags spørgsmål besvarer jeg generelt ikke. Er det derimod et konkret, velformuleret spørgsmål, hvor der efterspørges noget specifikt, skriver jeg gerne nogle linier kode, for at vise det.

Jeg har lært en masse af at se andres kode og ændre det så det passede til mine behov. Jeg ville sikkert foretrække at være typen der satte mig ned og læste en bog om emnet, og derefter bare kunne det pjat, men det er jeg ikke! Jeg har brug for at se det jeg lærer virker, og at jeg kan bruge det til noget, ellers virker det ganske enkelt irrelevant for mig :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

Jeg mener selvfølgelig også, som du siger, at det nogle gange er OK med kode. Grunden til, at jeg har oprettet denne debat er, at jeg synes, at flere og flere her på sitet eftersøger koder i stedet for at blive bedre til at programmere (det gør man også ved at løse sine problemer - også med stor hjælp fra andre). Man kan jo ofte godt løse problemet ved selv at prøve lige en ekstra tand mere, og måske lige få lidt mere hjælp af andre, uden absolut at få hele koden - det kræver bare lidt mere tid; og jeg mener, at man lærer meget ekstra af den ekstra tid man bruger, derfor kan jeg godt ærge mig nogle gange.

t