En side med instillinger på?.

Tags:    delphi

Jeg har en side med indstillinger på som hedder indstillinger og der ville jeg gerne have at den gemte det i en .ini fil. På indstillingssiden er der ni afkrydsnings felter, så når jeg klikker på 1. felt så gemmer den i .ni filen noget i stil med dette "C:\\ = True". Kan det lade sig gøre?

Mvh
Jesper



5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har en side med indstillinger på som hedder indstillinger og der ville jeg gerne have at den gemte det i en .ini fil. På indstillingssiden er der ni afkrydsnings felter, så når jeg klikker på 1. felt så gemmer den i .ni filen noget i stil med dette "C:\\ = True". Kan det lade sig gøre?

Mvh
Jesper


<pre>unit Unit1;

interface

uses
Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
Dialogs, StdCtrls, IniFiles; //Husk IniFiles

type
TForm1 = class(TForm)
CheckBox1: TCheckBox;
procedure CheckBox1Click(Sender: TObject);
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;

var
Form1: TForm1;
IniFil: TIniFile;

implementation

{$R *.dfm}

procedure TForm1.CheckBox1Click(Sender: TObject);
begin
IniFil := TIniFile.Create('\\Data\\Settings.ini);
IniFil.WriteBool('Settings', 'C:\\', CheckBox1.Checked);
IniFil.Free;
end;

end.
</pre>
Din Ini-fil kommer så til at se sådan ud hvis der er hak i CheckBox1:

[Settings]
C:\\=1

Hvis du skal læse i filen skal du skrive:

<pre>IniFil := TIniFile.Create('\\Data\\Settings.ini);
IniFil.WriteBool('Settings', 'C:\\', CheckBox1.Checked);
IniFil.Free;
</pre>
Emil Melgaard
emil.melgaard@private.dk



Jeg har en side med indstillinger på som hedder indstillinger og der ville jeg gerne have at den gemte det i en .ini fil. På indstillingssiden er der ni afkrydsnings felter, så når jeg klikker på 1. felt så gemmer den i .ni filen noget i stil med dette "C:\\ = True". Kan det lade sig gøre?

Mvh
Jesper


Prøv at slå op i hjælpen til delphi under TIniFile. Det er en klasse der indeholder funktioner til at læse og skrive til en ini fil.

Du kunne også vælge at benytte windows registeret istedet. Der findes en klasse der hedder TRegIniFile der læser og skriver til det på samme måde som til en ini fil. Det er rimelig simpelt.

Mvh

Kristian



Jeg kan ikke finde ud af det der står i hjælpe filen. Gider du ikke lave et eksempel? Så falder der også 20 point mere i kassen

Mvh
Jesper



User
Bruger #75 @ 22.04.02 14:22
Hej Jesper!

TRegIniFile og TIniFile ligner hinanden en del. Læs evt. Kaspers artikel om Registreringsdatabasen, eller kig i hjælpen. Åben hjælpen i Delphi, kig under fanebladet Indeks, og søg på TIniFile eller TRegIniFile.
Kaspers meget vellykkede artikel kan du finde her: http://www.udvikleren.dk/vis_artikel.php4?id=3

Håber du kan bruge mit svar til noget.

Med venlig hilsen

Mikkel Bøg Clemmensen
mt.clemmensen@vip.cybercity.dk
[Redigeret d. 22/04-02 14:32:50 af Mikkel B. Clemmensen]




Hvis du skal læse i filen skal du skrive:

<pre>IniFil := TIniFile.Create('\\Data\\Settings.ini);
IniFil.WriteBool('Settings', 'C:\\', CheckBox1.Checked);
IniFil.Free;
</pre>

Udmærket svar men burde det ikke være:

<pre>
IniFil := TIniFile.Create('\\Data\\Settings.ini');
VarBool := IniFil.ReadBool('Settings', 'C:\\', [default value]);
IniFil.Free;
</pre>
bemærk at der hvor jeg skrev "[Default value]" skal du erstatte med det som der skal være default valuen, så når der ikke står noget at du så får et resultat.

Mvh
Kaare



t