Telnet

Tags:    snak

Hej hej jeg har et par spørgsmål:

Jeg er meget facineret af computeren, og jeg har da lavet en del hjemmesider, men jeg er gået om til computere (C++, Java og program programmering) Dog er det på begynder statiet, men jeg har meget interresse i det, så jeg skal sgu nok lære det.

Min sprøgsmål er Telnet

Jeg ved at mange bruger tenet til "fjern kontrollering osv." Men det er ikke derfor jeg spørger. Jeg vil spørge om:

Kender i nogen steder man kan få mere at vide om Telnet (Bøger, gerne internet osv.)?

Jeg vil også spørge om, om man kan chatte via den? Hva port skal man så ramme?

Jeg ved meget lidt om det, så hvis i vil komme med en remse til hvad man kan bruge telnet til så kom endelig med den!

Hvad bruger i den til. Hvis i bruger den.

Håber at i vil svare. Så bliver jeg glad.

|MxS|

3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg bruger telnet til at få forbindelse til fx. en eggdrop bot(en IRC ting). Det gør jeg ved at skrive i console: telnet <IP> 3333, det sidste tal er portnummer. Når jeg er connected spørger den om nit nick og det skriver jeg så. Så spørger den efter kode... den skriver jeg også og så er jeg inde.
Jeg kan nu skrive commands til min bot. Fx. JOIN #udvikleren.dk, og så joiner den #udvikleren.dk.

Telnet kan også bruges hvis man har en linux maskine som er på netværket og man gerne vil kunne styre den fra sin egen.
Der kan man bare skrive: telnet <ip-eller-hostname>, den vil så spørge efter brugernavn+kode, og herefter kan du styre computeren, med de retigheder brugeren har.

Hvis du fx. vil connecte til en IRC server så kan du gøre følgende:

Telnet irc.quakenet.org 6667
Der skulle så gerne komme et par beskeder i din console.
Skriv derefter:

NICK <dit-nick>
Du vil så få noget about ala.
PING et-eller-andet-nummer
Så skriv:

PONG <og-det-nummer-du-fik-via-PING>
Efter du har skrevet det vil du ikke få en besked fra serveren, men den har opfattet det.
Nu skal vi sætte dit user:

USER mig tam tam : Peter Plys
Så skulle der gerne komme en fandens masse beskeder fra serveren.
Når der ikke kommer flere beskeder fra serveren, kan du skrive:

JOIN #udvikleren.dk
Og så er du inde i #udvikleren.dk

For at skrive i #udvikleren.dk skal du skrive:
PRIVMSG #udvikleren.dk :Texten her

Husk at hvis du får får beskeden "PING" fra IRC Serveren så er det meget vigtigt at du skriver "PONG".

Som du kan se kan telnet bruges til en hel den. Den bliver mest brugt til at sende bestemte commands til servere.

Håber du kunne bruge dette svar :)

By:
Martin Wolf[Redigeret d. 09/09-02 22:49:59 af Martin Wolf]

Hej hej

Det vil sige at jeg kan oprette en server, og derved oprette en forbindelse via den. Hmmm det lyder skummelt.

Kan jeg derved oprette en forbindelse til en anden windows computer (Har to computere og vil gerne ekspermintere med de to) Men det vil sige, udfra det i siger, at jeg skal have Linux på den.

Hej igen :)

>Det vil sige at jeg kan oprette en server, og derved oprette en forbindelse via den. Hmmm det >lyder skummelt.
Tjaa det ved jeg nu ikke :)

>Kan jeg derved oprette en forbindelse til en anden windows computer (Har to computere og vil >gerne ekspermintere med de to)
Windows har normalt ikke den slags understøttelse, men du kan evt. downloade et program der kan. Du skal bare være varsom med hvilke programmer du bruger, og altid sætte username, og password. En del af programmerne bliver nemlig brugt som "Trojaner".

>Men det vil sige, udfra det i siger, at jeg skal have Linux på den.
Det behøver du ikke. Linux understøtter bare den form for "remote control". Grunden er nok at linux mest bliver brugt som server.

Hilsen
Martin Wolf

t