ms-dos

Tags:    snak

User
Bruger #464 @ 18.12.01 21:06
Hej er der en der ved hvordan man sætter sin dos til den kan tage æøå, jeg har fået at vide at det var noget med codepage men jeg kan ikke finde noget om det i windows hjælp eller hvis jeg skriver det i dos får jeg bare forkert.

1 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
User
Bruger #663 @ 20.12.01 03:17
<quote>Hej er der en der ved hvordan man sætter sin dos til den kan tage æøå, jeg har fået at vide at det var noget med codepage men jeg kan ikke finde noget om det i windows hjælp eller hvis jeg skriver det i dos får jeg bare forkert. </quote>

Jeg formoder at der er tale om, at du ikke kan skrive æøå i din DOS-box i Windows. Hvis det er tilfældet, så prøv at åbne din autoexec.bat fil (c:\\autoexec.bat), f.eks. i Notepad - *IKKE* i Word. Se efter nogle linier der ser omtrent således ud:

<pre>
mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys
</pre>

Hvis der f.eks. står 437, eller noget helt andet, i stedet for 850, så kan det muligvis forklare dit problem.

NB! Dette gælder for Windows 95/98. Hvis du kører Windows 2000 eller Windows NT (sandsynligvis, jeg er ikke sikker), så skal du ind og pille ved sprog-opsætningen i kontrolpanelet.

NB nr. 2! Dette er blot mere eller mindre kvalificerede gæt. Hvis det ikke virker, så lad være med at smide mig på bålet :-)

t