Udvikleren.dk, næste version - holdninger, forslag, kommentarer osv.

Tags:    udvikleren.dk

Hej alle,

Som beskrevet i det nyhedsbrev der netop er udsendt, er jeg så småt gået i gang med en ny version af Udvikleren.dk, hvor der helt bestemt kommer til at ske ting og sager :)

Denne tråd er dedikeret til holdninger, forslag, kommentarer og hvad I ellers måtte have til en ny version af Udvikleren.dk. Jeg håber der kommer en masse, så post endelig alt hvad I har på hjertet!

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

>Jeg kunne godt tænke mig en funktion ligesom den der er i phpbb foraer hvor man kan definere hvem man quoter, således:
[quote=Brugernavn] [/quote ]

Hvilke fordele giver det helt præcist? :)

>Jeg synes det ville være rart med enten nogle flere Co-admins eller at redaktørerne fik lidt mere at sige. Fx kan en redaktør jo godt godkende et link uden at det skal rundt om en admin.
Skal dog siges at jeg ikke ved hvor meget en redaktør har adgang til, men kan forestille mig at der er andre ting en redaktør også kunne få lov til at gøre på egen hånd.

Vi er helt enige. Jeg satser også på at redaktører skal have lidt mere magt, men det kræver naturligvis også at redaktørerne er folk vi stoler på. Det er altid lidt af en balancegang.

-----------------------------------------------------------------------

>-Nå men forslag.. Tjaa.. som nævnt tidligere - få rettet de skide design bugs!!!

Hvilke "skide" design bugs refererer du helt præcist til?

>-Fjern popups, og det KÆMPE reklamebanner, som dækker en del af udvikleren.dk's banner! Synd at hjemmesiden er blevet ødelagt af alle de reklamer, en af grundene til at mine besøg er blevet lidt færre!

Min eneste kommentar til dette er at det nye design gør lidt bedre plads til topbanneret, så der skal mere til for at det overlapper logoet.

>-For guds skyld, lav en stavekontrol så man kan formindske tyrkfejlene i tråde! Det kan laves sådan, at det bare skal springe kodefeltene over!

Som Troels også kommer ind på, så mener jeg ikke at det er Udvikleren.dk's ansvar at lære folk at stave. Hvis man har hang til taste/stavefejl, så læser man sine indlæg igennem!

>Lav en box til at skrive indlæg i under de andre indlæg, så man kan se dem mens man svarer.

Roger :)

>Put alle menuerne til venstre. Lav dem så man kan folde undermenuer sammen.

Det bliver nok også resultatet, om end det nye site stadig vil have indhold til højre. Det bliver dog lidt smartere denne gang, hvis jeg selv skal sige det.

>Lav en personlig start side hvor man kan se de tråde man har oprettet og ikke er lukkede øverst, så de tråde hvor man har deltaget og derpå mail-inbox og til slut nyeste tråde, som på forsiden.

En ganske interessant ide. Det vil jeg overveje :)

>Slå "Åbne spørgsmål" og "Seneste Diskutioner" sammen til en. Man skal selvfølgelig kunne oprette spørgsmål med 0 point.

Det kan jeg ikke se nogen fordel i. Faktisk synes jeg at det fungerer ret godt som det er i dag.

>Fjern grupperne.

Det bliver som sagt nok også resultatet :)

>Det kunne også være rart at kunne se de 4-5 seneste indlæg i en tråd, når man skriver et svar. Hvis man fx skal quote flere forskellige!

Mon ikke at det i den slags situationer er mere hensigtsmæssigt blot at åbne et ekstra vindue og så have tråden i det? Hvad nu hvis jeg vil quote 10 indlæg, skal der så vises 10 indlæg på Post siden eller hvad? :P

>Og når man er igang med at skrive en artikel kunne det også være rart hvis der var funktioner som omdøb, slet og skift kategori.

Roger.

>Ved artikler kunne der laves et "Hvad er der stemning for" system, hvor man kan forespørge om der er stemning for at der skrives en artikel om noget bestemt. Eksempelvis kunne jeg godt tænke mig at skrive en PHP-artikel der beskriver hvordan man laver en kalender, men jeg synes da det er lidt spild hvis der ikke er nogen der synes det er brugbart. Derfor kunne det være smart med en lille afstemning, som kunne afgøre dette.

Okay, det vil jeg tænkte lidt nærmere over.

>Desuden synes jeg at afstemningen der kører, bør fornyes oftere. Det kan godt være at 2-300 stemmer ikke er det helt store antal, men for dem der besøger udvikleren ofte, er det temmelig lang tid at vente på en ny afstemning. Det er selvfølgelig bare min egen subjektive vurdering.

Jeg kan godt se hvad du mener. Dog synes jeg tit at det er interessant at få så mange stemmer på som muligt. Sitet har mange brugere, og 50-100 stemmer er ikke specielt sigende, når der er så mange brugere. Men jeg vil se om jeg kan finde på noget smart :)

>Artikel-forslagene givet af brugerne bør fjernes når en artikel om området er skrevet. Jeg ved ikke om det forekommer, men det kunne da tænkes at folk skriver artikler om noget der i forvejen er skrevet en artikel om, hvilket jo ikke er særlig smart (medmindre den eksisterende artikel er dårlig).

Artikel-forslagene kører i det hele taget ret dårligt. Jeg fjerner den del med mindre jeg kan komme på noget der fungerer bedre.

>Yderligere kunne artikel-systemet forbedres, i det der kunne tilrettelægges retningslinjer for hvad en artikel minimum skulle indeholde. Eksempelvis som i en fysik-rapport (formål, teori, udregninger...), bare så det passer til en artikel her på udvikleren. Det burde vel kunne give artiklerne en højere standard og kvalitet, og gøre dem mere forståelige.

Vi afviser jo allerede dem der ikke opfylder vores krav :). Og jeg vil tro at de fleste ville blive overraskede over at høre hvor mange vi i grunden afviser.

>Det kunne være meget nice med linjenumre i [ pre ] taggene da folk tit poster en fejl som "Unexpected et_eller_andet in line 438". Det tager lidt for lang tid at tælle ;)

Jeg kan godt se det smarte i det. Desværre regner jeg ikke med at lave det. For det første er det sjældent at der rent faktisk er så mange linjer, men vigtigst af alt er de kodebokse som sitet bruger, besværlige nok som det er. Jeg tør dårligt at pille mere ved dem, da det næsten kun kan give flere problemer end de gør i forvejen :)

>Afstemningssystemet må forbedres. Enten skal der nedsættes en afstemningskommission, ligesom med artikeljuryen, der skal tage stilling til hvilke af de indsendte afstemninger der skal vises på forsiden, eller også så skal alle afstemninger der indsendes eventuelt blive vist, og automatisk udskiftes hver uge, eller lignende.

Med den nye version vil flere få adgang til at godkende afstemninger.

>Jeg har indsendt massevis af afstemninger, men ikke én er kommet på forsiden endnu. Utilstedeligt!

Ja du har unægteligt tilføjet mange afstemninger. Synd du ikke rigtigt formår at holde seriøsiteten højt nok i mere end ca. 1 ud af 32 :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

Lige et par kommentarer til nogen af kaspers svar:

Jeg vil også stemme for at man skal kunne bruge almindelig xhtml i artikler. Ellers bør der i det mindste tillades lister og tabeller. Det ser frygteligt ud, når nogen vil have en tabel, og de så indsætter et billede af den i stedet.

Artikeljuryen .... Ja den er vist døet lidt ud. Personligt har jeg opgivet den lidt, da nogle af de første artikler igennem den alligevel var næsten en måned om at blive godkendt/afvist selv om der var skrevet en masse kommentarer. Jeg føler lidt at det ikke gør nogen forskel om jeg kommenterer på en artikel eller ej. Jeg vil foretrække en udvidet dialog med forfatteren af en artikel gennem godkennelsesprocessen, og at man ikke er så bange for at stille nogle krav til forfatteren, hvis der skal nogle smårettelser til.

Når du nu nævner edbpriser.dk, kan jeg ikke lade være med at gå ind og tjekke siden ud. Jeg må sige at de har nogle meget humane reklamer i forhold til udv.dk.

Quick-post ville være super. Jeg vil foretrække at man svarer på en tråd som helhed og ikke på et bestemt indlæg. Så kan man undgå at folk citerer meget lange indlæg helt uden grund, bare fordi de ikke gider slette indholdet i feltet. Når man så vil cierer folk, er det da ikke så svært at skrive et quote tag og kopiere teksten.

>Slå "Åbne spørgsmål" og "Seneste Diskutioner" sammen til en. Man skal selvfølgelig kunne oprette spørgsmål med 0 point.

Det kan jeg ikke se nogen fordel i. Faktisk synes jeg at det fungerer ret godt som det er i dag.

Helt enig. Det skal ikke laves om.

Paging af lange tråde som denne og mulighed for automatisk at gå til første ulæste indlæg.

Lige et par kommentarer til nogen af kaspers svar:

Jeg vil også stemme for at man skal kunne bruge almindelig xhtml i artikler. Ellers bør der i det mindste tillades lister og tabeller. Det ser frygteligt ud, når nogen vil have en tabel, og de så indsætter et billede af den i stedet.

Artikeljuryen .... Ja den er vist døet lidt ud. Personligt har jeg opgivet den lidt, da nogle af de første artikler igennem den alligevel var næsten en måned om at blive godkendt/afvist selv om der var skrevet en masse kommentarer. Jeg føler lidt at det ikke gør nogen forskel om jeg kommenterer på en artikel eller ej. Jeg vil foretrække en udvidet dialog med forfatteren af en artikel gennem godkennelsesprocessen, og at man ikke er så bange for at stille nogle krav til forfatteren, hvis der skal nogle smårettelser til.

Når du nu nævner edbpriser.dk, kan jeg ikke lade være med at gå ind og tjekke siden ud. Jeg må sige at de har nogle meget humane reklamer i forhold til udv.dk.

Quick-post ville være super. Jeg vil foretrække at man svarer på en tråd som helhed og ikke på et bestemt indlæg. Så kan man undgå at folk citerer meget lange indlæg helt uden grund, bare fordi de ikke gider slette indholdet i feltet. Når man så vil cierer folk, er det da ikke så svært at skrive et quote tag og kopiere teksten.

Helt enig. Det skal ikke laves om.

Paging af lange tråde som denne og mulighed for automatisk at gå til første ulæste indlæg.

Mulighed for automatisk at gå til første ulæste indlæg
god idé

jeg har som sådan ikke set noget i mod reklamner
bortset fra popup og top banneret
det bør ikke gå ind over logoet.
kliker da også på dem i ny og næ.

jeg havde forstillet mig at det gik hurtigerer med at godkende
artikler med den nye Artikeljurye

jeg savner stadig en godkendels/afvistning af 2 af mine artikler.

-Thomas
Hvis mennesker er så kloge, hvorfor ødelægger
vi så os selv og den verden vil lever i?
I mod softwarer patenter
http://www.nosoftwarepatents.com/

-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

[Redigeret d. 10/05-05 14:32:57 af Thomas Christensen]

jeg savner stadig en godkendels/afvistning af 2 af mine artikler.

Jeg kan så underholde med at de ikke er i artikeljury-systemet.
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog

>Når du nu nævner edbpriser.dk, kan jeg ikke lade være med at gå ind og tjekke siden ud. Jeg må sige at de har nogle meget humane reklamer i forhold til udv.dk.

DEN bliver jeg nødt til lige at svare på med det samme :). Når du går ind på Udvikleren, er der 2 rigtigt synlige banners, nemlig det i toppen og det til højre. Derudover er der så et i bunden, samt nogle ret diskrete tekst reklamer. Når jeg går ind på edbpriser.dk, ser jeg 6 synlige reklamer, et banner i toppen, og 4 små ca. midt på siden, samt et helt ude til højre. 3 af dem er placeret i selve indholds området, og skubber dermed reelt indhold længere ned. Det helt til højre følger med når jeg scroller ned af siden. Når jeg vælger en kategori, fx Computere, glider der straks et banner ned foran de links jeg skal kigge på, hvor det bliver i nogle sekunder. Jeg ser kun 3 årsager til hvordan du på NOGEN måde kan synes at det er mere humant end Udvikleren.dk's reklamer:

1. Vi kigger på forskellige sider eller du bruger noget software der fjerner visse af dem.
2. Vi har en meget forskellig opfattelse af hvad der er irriterende. I så fald kan du godt lide bannere der er overalt, i dobbelt så højt et antal, der direkte forstyrrer din brug af siden og blinker ekstra meget.
3. Du ryger meget hash og/eller drikker tæt på hverdage ;)

Jeg vil næsten gå så langt som at sige at jeg inderligt håber at det er 3'eren der er sand, selvom den nu mest var ment som en joke hehe :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

>Når du nu nævner edbpriser.dk, kan jeg ikke lade være med at gå ind og tjekke siden ud. Jeg må sige at de har nogle meget humane reklamer i forhold til udv.dk.

DEN bliver jeg nødt til lige at svare på med det samme :). Når du går ind på Udvikleren, er der 2 rigtigt synlige banners, nemlig det i toppen og det til højre. Derudover er der så et i bunden, samt nogle ret diskrete tekst reklamer. Når jeg går ind på edbpriser.dk, ser jeg 6 synlige reklamer, et banner i toppen, og 4 små ca. midt på siden, samt et helt ude til højre. 3 af dem er placeret i selve indholds området, og skubber dermed reelt indhold længere ned. Det helt til højre følger med når jeg scroller ned af siden. Når jeg vælger en kategori, fx Computere, glider der straks et banner ned foran de links jeg skal kigge på, hvor det bliver i nogle sekunder. Jeg ser kun 3 årsager til hvordan du på NOGEN måde kan synes at det er mere humant end Udvikleren.dk's reklamer:

1. Vi kigger på forskellige sider eller du bruger noget software der fjerner visse af dem.
2. Vi har en meget forskellig opfattelse af hvad der er irriterende. I så fald kan du godt lide bannere der er overalt, i dobbelt så højt et antal, der direkte forstyrrer din brug af siden og blinker ekstra meget.
3. Du ryger meget hash og/eller drikker tæt på hverdage ;)

Jeg vil næsten gå så langt som at sige at jeg inderligt håber at det er 3'eren der er sand, selvom den nu mest var ment som en joke hehe :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

ÆV! Firefox brød sammen mens jeg skrev. Så her prøver jeg lige igen i en lidt kortere udgave.

Hehe. Jeg tror jeg vil vælge 2'eren :). Da jeg skulle teste edbpriser vs udvikleren slog jeg reklame-dræbende software fra. Jeg kan på en måde bedst lide udviklerens reklamer, fordi de er nemmere at blokere, og jeg kan på en måde bedst lide edbprisers reklamer fordi de er mindre irriterende hvis man ikke blokerer dem. Jeg har ikke noget mod bannere, og de to sider har nogen lunde samme mængde (udvs er større, men edbp. har flere). Den reklame der kommer ned over siden er hos mig kun kommet to gange mens jeg har testet, og her forsvinder den igen af sig selv efter et par sekunder.

Ps. det er ikke hverdag. Det er læseferie! :D

[Redigeret d. 10/05-05 16:51:41 af Jesper Kristensen]

Jeg håber ikke dette vil udvikle sig til den helt store reklamediskussion, så jeg vil lige komme med et nyt forslag:

Sortering i forums efter sidste indlæg og ikke efter første indlæg eller mulighed for selv at vælge sorteringsorden.

Jeg vil også gerne foreslå en form for paging i forums, for tråde som denne her kan meget nemt blive lidt irreterende at skulle scrolle ned i bunden af hele tiden.

Mvh. Emilbp

Hej alle,

Som beskrevet i det nyhedsbrev der netop er udsendt, er jeg så småt gået i gang med en ny version af Udvikleren.dk, hvor der helt bestemt kommer til at ske ting og sager :)

Denne tråd er dedikeret til holdninger, forslag, kommentarer og hvad I ellers måtte have til en ny version af Udvikleren.dk. Jeg håber der kommer en masse, så post endelig alt hvad I har på hjertet!

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

Eneste der lige har faldet mig ind er et "følg med i denne tråd"-punkt. Så man kan markere den, og derved får man en mail når der kommer nyt i en tråd.

Slot\\\\ - All your base are belong to us
http://www.sigsys.dk

KasperTSW:
Mht. søgning i den ny version:
Lad for alt i verden ikke en Google-søgning på siden være den eneste løsning!

Imo synes jeg, at en række gode søgemekanismer er guld værd - og Google har slet ikke samme muligheder for at tilbyde en god søgning, da du har alt det rå data i databasen til rådighed (tid, brugere (og deres "kompetencer"), kategorier etc.). Du har ligeledes mulighed for at lade søgestrengen være en regular expression. Hvis du har brug for konkrete gode idéer står jeg gerne til rådighed! :-)

mikl-dk

t