Vigtigt: Teknologier til næste version af Udvikleren.dk

Tags:    udvikleren.dk

Hey Udviklere...

Som jeg tidligere har fortalt lidt om, er jeg i gang med en ny version af Udvikleren.dk. Her vil der være en række teknologier (eller emneområder om man vil), som går igen over hele sitet. Det er derfor ret vigtigt at disse teknologier er nogen som i finder interessante. Samtidig vil jeg gerne have så mange (relevante!!) teknologier med fra start som muligt, så jeg håber lidt på at vi kan få startet en seriøs diskussion om hvilke teknologier der skal med.

Jeg vil bede jer om at huske på at der naturligvis ikke er plads til ALT. Java er fx relevant fordi det er et nyt og interessant sprog, som efterhånden bruges af mange, hvorimod et sprog som Python er relativt gammelt, ikke brugt i samme store stil, og ikke er vildt relevant for størstedelen af Udvikleren.dk's brugere. Jeg håber at i vil komme med nogle gode og gennemtænkte forslag, og gerne kommentere hinandens forslag også. Jeg vil ud fra de forskellige forslag udfærdige den endelige liste over teknologier til den nye Udvikleren.dk!

Jeg har naturligvis allerede lavet et udkast, som i så passende kan bygge videre på:

ASP
C/C++
Databaser / SQL
Delphi
Diverse
Grafik / Design
HTML / CSS
Java
Linux / Unix
PHP
Visual Basic
XML / XSL

Jeg ved at .NET teknologier også bør være med, men skal det være delt op, skal det være en samlet kategori, skal det være ASP / ASP.NET, C / C++ / C# eller hvad? Kom med jeres forslag, og vær med til at præge næste Udvikleren.dk :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

ASP
C/C++
Databaser / SQL
Delphi
Diverse
Grafik / Design
HTML / CSS
Java
Linux / Unix
PHP
Visual Basic
XML / XSL

Browser-scripts? (JScript/VBScript/JavaScript)

Lige endnu en kommentar.
Jeg syntes at C/C++ skal deles op, så der bliver et forum til C++, og et forum til C
Med Venlig Hilsen: Chadi
http://chadi.h4f.dk

Hej

Hvad med at lave det dynamisk? Hvis folk mangler et sprog, så kan de selv oprette det i listen, og stille deres spørgsmål. Hvis der ikke har været aktivitet i en gruppe i fx. en måneds tid, bliver gruppen automatisk fjernet. På den måde har folk mulighed for at diskutere de sprog de har lyst til, og udvikleren drukner ikke i inaktive grupper. Se det som en sammensmeltning af forums og grupper.

/data

Hey alle...

Jeg kommenterer lige lidt på de forskellige indlæg :)

For det første ser jeg 2 ting, som går igen. Disse er derfor oplagte emner, der vil blive overvejet :)

Assembler
Perl

Derudover er der det med .NET. Jeg må nok indrømme at dele det op i fx:

- ASP.NET
- C#
- Delphi (desværre endnu kun en semi form for .NET i 7'eren).
- C/C++

bestemt ikke tiltaler mig! Det er for mange ting, uden at jeg egentlig ved om det er noget der vil trække folk til. Min umiddelbare tanke lige nu, er at der, i hvert fald til at starte med, bare bliver èn .NET teknologi, der så dækker de forskellige ting, men intet er naturligvis helt bestemt endnu :).

mIRC scripting bliver også nævnt nogle gange, på trods af at der kun har været meget lidt aktivitet i det nye forum der allerede er på Udvikleren.dk i dag. Det får ikke uden videre sin egen teknologi, men kan det kaldes TCL eller lignende, eller evt. kombineres med noget andet, så måske.. Hvad siger i til det? :)

Flash bliver foreslået, men det passer fint ind under Grafik / Design, imo.

JavaScript og VBScript kunne muligvis få sin egen teknologi, hvis i mener at der er basis for det?

data foreslår en dynamisk inddeling. Det er naturligvis interessant, men passer ikke lige så godt ind i det system/de planer jeg har lavet til Udvikleren.dk version 5. Teknologier indeholder ikke bare forums, men derimod også artikler, ressourcer, FAQ's osv.

Som jeg ser det lige nu, er de potentielle tilføjelser:

Assembler
Perl
JavaScript / VBScript (kan også med lidt god vilje dække over DHTML)

Hvad synes i om det? Lad mig endelig få en masse kommentarer :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

Jeg synes, at alle ting, som M$ har fingre i, skaæ fjernes! Da det nok ikke bliver til noget, så synes jeg, at .NET skal have én teknologi, da det at splitte det op vil give for mange teknologier med inaktivitet.

TCL lyder fint!

JavaScript/VBScript(/DHTML) lyder og nice!

mikl | mikl@mikl.dk | MSN: mikl@mikl.dk

data foreslår en dynamisk inddeling. Det er naturligvis interessant, men passer ikke lige så godt ind i det system/de planer jeg har lavet til Udvikleren.dk version 5. Teknologier indeholder ikke bare forums, men derimod også artikler, ressourcer, FAQ's osv.

Jammen så kald det dynamiske teknologier i stedet for dynamiske forums, og smid FAQ'er etc. ind under det. I stedet for at slette gamle grupper, kunne du lave en funktion der skjuler de inaktive og en "Vis alle" knap. Det ville hjælpe på flere ting.

1) Den lange liste af grupper vil blive mere overskuelig.
2) De mange grupper om samme ting vil blive samlet (hvorfor skal folk absolut lave nye grupper om noget der i forvejen er dækket ind under de enkelte forums? Der er efterhånden en del grupper om Delphi, PHP og VB, som egentlig er unødvendige, da der er udemærkede forums til formålet)

/data
[Redigeret d. 06/05-03 17:37:05 af data]

Jammen så kald det dynamiske teknologier i stedet for dynamiske forums, og smid FAQ'er etc. ind under det. I stedet for at slette gamle grupper, kunne du lave en funktion der skjuler de inaktive og en "Vis alle" knap. Det ville hjælpe på flere ting.

1) Den lange liste af grupper vil blive mere overskuelig.
2) De mange grupper om samme ting vil blive samlet (hvorfor skal folk absolut lave nye grupper om noget der i forvejen er dækket ind under de enkelte forums? Der er efterhånden en del grupper om Delphi, PHP og VB, som egentlig er unødvendige, da der er udemærkede forums til formålet)

/data
[Redigeret d. 06/05-03 17:37:05 af data]

Jeg er 100% enig med data.. jeg syntes at der er blevet oprettet for mange grupper hvor der slet ikke sker noget.
Og til KasperTSW, jeg syntes det lyder meget fornuftigt, endtil videre.
Nu hvor du er igang med en ny version, syntes jeg også der skal være et system med forummene. Altså at besvarede tråde skal lukkes!

Med Venlig Hilsen: Chadi
http://chadi.h4f.dk

Jeg syntes at der bør være en .NET gruppe til alt .NET-relateret til at starte med. Hvis det så viser sig at det bliver en rodet affære må man jo lave et område til det/de sprog der generer mest trafik.
Desuden bør der være en 2D/3D-programmeringsteknologi til DirectX og OpenGL ting og måske et område, hvor man kan diskutere, hvordan ens program skal designes rent kodemæssigt altså med f.eks. klassediagrammer og den slags.

ASP
C/C++
Databaser / SQL
Delphi
Diverse
Grafik / Design
HTML / CSS
Java
Linux / Unix
PHP
Visual Basic
XML / XSL

Jeg ved at .NET teknologier også bør være med, men skal det være delt op, skal det være en samlet kategori, skal det være ASP / ASP.NET, C / C++ / C# eller hvad? Kom med jeres forslag, og vær med til at præge næste Udvikleren.dk :)

Det største problem efter min mening med den nuværende opbygning er at alle områder går igen i flere forskellige sektioner. F.eks. Delphi artikler, Delphi forum, Delphi links, Delphi Tips og Tricks m.m. (gæt hvad jeg arbejder mest med ...)

Mit forslag vil være som følger.

Lav en overordnet opdeling efter sprog/teknologi. F.eks.

Fold kodeboks ind/udKode 

osv. Hvis så der ikke er grundlag for et under emne, er det jo bare at undlade dette emne.

Den generelle opbygning vil jeg så foreslå er som følger:
Compilere (F.eks. C/C++, Delphi)
Serverside (F.eks. CGI, ASP, PHP)
Clientside (F.eks. HTML, CSS, JScript)
Styresystemer (F.eks. Windows, Linux)
Grafik (F.eks. hjemmesider, OpenGL, ActiveX)

Der er garanteret flere emne grupper, men det er sådan set også bare et udkast. Denne opbygning giver færre opdelinger på toppen, til gengæld er strukturen noget dybere.

---
Thomas Due
tdue@mail.dk[Redigeret d. 07/05-03 08:26:35 af Thomas Due]

Når du alligevel er igang, så udvid evt. eHTML, så man kan lister (<ul></ul>;). Så havde jeg sluppet for at bruge det grimme [ pre ] format. (Det var ment generelt ;). Og tilføj mulighed for at slette sine egne indlæg i en forum tråd.
---
Thomas Due
tdue@mail.dk[Redigeret d. 07/05-03 08:30:07 af Thomas Due]

t