Forum titler

Tags:    udvikleren.dk

Det er udemærket at forum listen er trukket lidt sammen og om-organiseret.

Applikations-programmering skærer dog meget i mine ører. Jeg ville foreslå
"compilere", "compiler-programmering" eller bare "Programmering". De to første foreslag skyldes at de sprog der findes i forummet er alle compiler sprog. Det sidste foreslag skal sådan set findes i navngivningen af forummet "Scripting". Overordnet set er der måske ikke nogen principiel forskel på måden man opbygger et script eller et program på, men alligevel ...

"Hjemmeside programmering" er jeg ret utilfreds med. Hjemmeside har ikke noget med programmering at gøre. Der hvor programmeringen spiller ind er scripting. Selve hjemmeside emnerne HTML, CSS, grafik bør snarere hedde "Hjemmeside Design". Desuden mener jeg umiddelbart at ASP og PHP skulle flyttes over i "Scripting". Jeg kan dog godt se fornuften med at lade dem ligge under "Hjemmeside ..." da det er her de anvendes. Det må være en smagssag.

Som et lille sidespring, kan man så ud fra ovenstående argumentere at ASP.NET skulle ind under "Programmering", da der er tale om et compileret sprog og ikke et fortolket som med ASP.

---
Thomas Due
tdue@mail.dk

Grændserne mellem web og applikation er vel rimelig flydende, så jeg kan godt se hvad du mener.
Men hvad med applets så ?
De compileres jo .. men hörer vel mere hjemme under hjemmesider, ikke ?

Man kunne også dele Scripting op i Clientside- og Serverside- scripting.

Clientside:
VB-Script, JScript, JavaScript, Flash-Action-Script ...

Serverside:
Asp, Aspx, PHP, CGI/Perl, serverside Javascript [er der nogen der bruger det?!?] ...

Men hvad med applets så ?

Ja og nej. Applets bliver nok oftest brugt ifb. hjemmesider, men de er ikke begrænset til hjemmesider.

Man kunne også dele Scripting op i Clientside- og Serverside- scripting.

Endnu en god ide, da det forstyrre mig at Asp og PHP ligger under "hjemmeside programmering".

Og ja, der er faktisk en del sider derude i netland som anvender jsp (eller Java Server Pages).
(Dermed ikke sagt at det er et emne der skal med her ;)

---
Thomas Due
tdue@mail.dk

Der bliver oftest diskuteret JScript i JavaScript/VBScript forummet så jeg vil foreslå en navneændring. Desuden mener jeg at gruppen Scripting er overflødig og at forummet skal rykkes tilbage til Hjemmeside programmering. (men det er jo synd for mIRC hvis den skal stå alene :) )

Da der ikke nævnes noget om JScript på siden overhovedet ser det ud til at der er en der ikke har tænkt over hvad forskellen er: JScript er en M$ kopi af Netscapes JavaScript

[Redigeret d. 09/04-03 18:09:37 af Jesper Kristensen]

JSP ?
Det er ikke script, hverken clientside eller serverside .. det er compileret kode, og derfor i fölge din definition en del af det forum der nu hedder application .. på samme måde som Applet er det.
(Men "compileret" java .. det fortolkes jo i VM, er det så fortolket kode ? [på linie med scripting eller andre fortolkede teknikker])

Jeg stötter helt klart op om en mere klar opdeling, men lad os holde begreberne adskildte.

Da der ikke nævnes noget om JScript på siden overhovedet ser det ud til at der er en der ikke har tænkt over hvad forskellen er: JScript er en M$ kopi af Netscapes JavaScript
[Redigeret d. 09/04-03 18:09:37 af Jesper Kristensen]

Som jeg lige havde nævnt foroven er JScript på lige linie med Javascript og VBScript.

PS: JScript er mere og andet end en kopi af Netscapes Javascript. JScript kan bruges i Windows-Scripting-Host såvel som i websider og flere andre steder. Men noget som nok mange ikke ved, er at du kan bruge Javascript (nok kun under iPlanet) til server-side scripting.

JSP ?
Det er ikke script, hverken clientside eller serverside .. det er compileret kode, og derfor i fölge din definition en del af det forum der nu hedder application .. på samme måde som Applet er det.

Sikkert. Jeg aner ikke en kæft om JSP, så jeg tror på dig ;) Jeg ved bare at der er noget som hedder det, og at det står for Java Server Pages. Jeg havde så egentlig bare regnet med at det var java udgaven af ASP.

(Men "compileret" java .. det fortolkes jo i VM, er det så fortolket kode ? [på linie med scripting eller andre fortolkede teknikker])

VM er jo egentlig en pendant til en processor. Og eftersom en processor basalt set også fortolker såeh ... Det jeg mener, er at programmer som bliver "lavet om" til noget binært inden det kan afvikles er compileret. Programmer som stadigvæk er i klar tekst (scripts f.eks.) er fortolket.

Men jeg kan tage fejl i min definition (den er også meget simpel).

Jeg tror at de fleste er mere eller mindre ligeglade med den forskel, men jeg kan tage fejl ;)

PS: JScript er mere og andet end en kopi af Netscapes Javascript. JScript kan bruges i Windows-Scripting-Host såvel som i websider og flere andre steder. Men noget som nok mange ikke ved, er at du kan bruge Javascript (nok kun under iPlanet) til server-side scripting.

Det kræver vel egentlig "bare" at der er en fortolker af en eller anden art på serveren? Så vil man jo kunne afvikle hvad som helst server-side.

---
Thomas Due
tdue@mail.dk

Jsp er et modstykke til Asp .. men passer mere med Aspx, efter hvad jeg har forstået om Aspx (min viden om Aspx kan være på et meget lille sted).
Dvs du laver stort set det samme som i PHP, Asp, whatever, men det bliver "compileret", dvs til bytecode .. igen kan man så diskutere om det er en fortolkning når en Vm körer bytekode eller ej :)

"... Script, client/serverside ..."

Det kræver vel egentlig "bare" at der er en fortolker af en eller anden art på serveren? Så vil man jo kunne afvikle hvad som helst server-side.

---
Thomas Due
tdue@mail.dk

Helt enig.

JSP er java, og burde vel derfor diskuteres i java-forummet.

Mvh.,

Jakob Justsen

t