Fjernstyring af serielport via hjemmeside

Tags:    programmering

Hej

Jeg vil gerne kunne sende nogle data ud på min com-port, fjernstyret fra en hjemmeside, således at jeg evt kan sidde hjemme og sende 4 HEX ud på porten (svarer til 16 bit !?!).

og derfra kan jeg modtage det videre i en lille dims der skal styre noget elektronik.

Hvordan får jeg nemmest forbindelsen ? jeg regner med at der skal være en computer dedikeret til dette formål, således at der kører en webserver og så programmerne.

Jeg havde tænkt på en forbindelse der siger: PHP <-> C++ <-> com-port

hvis dette kunne lade sig gøre ? Java vil være for bøvlet.

Ved ikke om det er nemmest med en Windows-platform eller en linux-platform, for man kan jo som sådan køre det på begge med en apache og php ?

med venlig hilsen
Brian

7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Den 14-11-05 23:16 skrev Brian Søndergård følgende:
-----------------------------------------------------------------------------
Hej

Jeg vil gerne kunne sende nogle data ud på min com-port, fjernstyret fra en hjemmeside, således at jeg evt kan sidde hjemme og sende 4 HEX ud på porten (svarer til 16 bit !?!).

og derfra kan jeg modtage det videre i en lille dims der skal styre noget elektronik.

Hvordan får jeg nemmest forbindelsen ? jeg regner med at der skal være en computer dedikeret til dette formål, således at der kører en webserver og så programmerne.

Jeg havde tænkt på en forbindelse der siger: PHP <-> C++ <-> com-port

hvis dette kunne lade sig gøre ? Java vil være for bøvlet.

Ved ikke om det er nemmest med en Windows-platform eller en linux-platform, for man kan jo som sådan køre det på begge med en apache og php ?

med venlig hilsen
Brian
-----------------------------------------------------------------------------

Det letteste ville nok være ASP.Net... der kan du direkte snakke med den port...

Med php, skal du have lavet dig et program i fx c++ som snakker med porten... php skal så kalde det program med noget shell

mvh.
Lasse Espeholt

Den 14-11-05 23:16 skrev Brian Søndergård følgende:

Det letteste ville nok være ASP.Net... der kan du direkte snakke med den port...

Med php, skal du have lavet dig et program i fx c++ som snakker med porten... php skal så kalde det program med noget shell

mvh.
Lasse Espeholt

Det var nu egentlig også det jeg måske ville ... da jeg ikke kender meget til ASP.NET udover at det vil fylde en del i forhold til brugen.

Jeg kan bare ikke rigtig komme igang. Jeg kan ikke finde nogle eksempler der virker. Kun halve koder hvor folk har opgivet.

PHP sagde jeg fordi jeg kender html/PHP så det er jeg lidt vant til at arbejde med. Jeg har arbejdet med C++ derfor også et forslag som "pipe" ... lige nu er jeg igang med Java, som jeg igen syntes virker lidt tungt til det formål...

Jeg har som sagt "kun" brug for at sende/modtage 4 HEX

Først, jeg ved intet om php, men

Man kan godt sende på com-porten direkte fra en dos-prompt eller en bat fil. Så man burde også kunne sende på porten fra php hvis det køres på en windows maskine.

Jeg fandt følgende kode stump der sætter porten op:
system("mode com1: BAUD=$baud PARITY=$parity data=$data stop=$stop xon=$xon octs=$octs odsr=$odsr idsr=$idsr dtr=$dtr rts=$rts");

At skrive til porten gøres ved at lave en binær fil og kopiere den til com1:
copy myfile.bin com1

myfile.bin kunne så være en fil med en byte, din 0x04

Først, jeg ved intet om php, men

Man kan godt sende på com-porten direkte fra en dos-prompt eller en bat fil. Så man burde også kunne sende på porten fra php hvis det køres på en windows maskine.

Jeg fandt følgende kode stump der sætter porten op:
system("mode com1: BAUD=$baud PARITY=$parity data=$data stop=$stop xon=$xon octs=$octs odsr=$odsr idsr=$idsr dtr=$dtr rts=$rts");

At skrive til porten gøres ved at lave en binær fil og kopiere den til com1:
copy myfile.bin com1

myfile.bin kunne så være en fil med en byte, din 0x04

Det lyder som en mulighed, hvor har du evt fundet den kodestump? så jeg evt kunne læse lidt mere om det?

Evt kunne bruges Java?

[Redigeret d. 15/11-05 09:13:33 af Brian Søndergård]

Jeg har det herfra: http://eksperten.dk/spm/538815
Jeg er ikke sikker på at man kan lære meget af det.

Jeg har det herfra: http://eksperten.dk/spm/538815
Jeg er ikke sikker på at man kan lære meget af det.

Jeg har nu fået det løst ved hjælp af det du skrev: http://exp.dk/spm/664872

mangler bare php-delen som jeg også skriver der.

LUKKER

t