Hvordan skal databasen/funktionerne (chat) laves?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Ved ikke lige hvor jeg skal oprette denne. Designet har jeg sådan set styr på, men jeg aner ikke hvad man skal kunne i en chat database - hvordan det skal bygges op, hvis man skal have mulighed for følgende:

En chatter trykker på en knap (alarm) som går til en co-admin, denne skal hurtigt komme til pågældende chatrum.

En co-admin skal have mulighed for at smide folk ud af chatten x antal minutter - men hvad så hvis vedkommende selv er gået ud af chatten og stadig skal have karantæne i x antal minutter? Hvordan skal det laves - formentlig en liste af en slags over brugere i chatten og brugere på sitet (som har været i chatten) eller??

Bør man gemme en daglig log af hvad der bliver skrevet i chatten, hvem der logger ind og ud?

Bør man gemme brugers IP numre?

Jeg har søgt på administration panels og lignende på nettet for at finde inspiration, men er ikke rigtigt kommet længere.

Jeg skal altså have funktionerne på plads, hvad der sker når man trykker hvor osv - designet klarer jeg selv, og jeg har også programmøren.

Når en co-admin får en alarm fra chatten - hvad skal der så ske? Hvordan får han alarmen, hvordan ved han hvem der har trykket osv.

Hjælp!

14 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Problemet er så hvis personen logger af i mellemtiden - hvis jeg ville have banned funktionen på frontend - hvordan finder man ham så når han ikke er i chatten?

Nogen smart måde at gøre det på her?

Vi kører forresten i ASP og Microsoft database SQL (sitet skal dog konverteres til asp.net) i fremtiden.

Hvis i banner ud fra den statiske brugertabel, altså den tabel hvor hver bruger er én gang og altid, profildatabase om du vil, så skal det data bare hives ud til administratoren med det samme.
Man kunne lave en whois, en brugeroversigt (i det store chatområde, igen), som administratoren fremkalder vha. f.eks. /whois eller en knap/link.

Der hiver man så alt ud om brugeren fra databasen (der ikke kun er online-brugere) og sætter funktioner op. Så kan der ud fra brugere's navne stå link til "Smid ud", "Banlys", mv.

Altså husk på at en evt. tabel med online-brugere jo baseres på den "rigtige" bruger-tabel (vha. matchende id) og derfor vil man lynhurtigt kunne slå en bruger op det andet sted, baseret på et id det første sted.
-
Mvh.
Christian Schultz Knudsen

Det er lige før det bliver for teknisk nu, men det lyder til at du VIL have mig i databasen såfremt man vil banned nogen fra sitet/chatten?

Kunne man evt. gøre det via en knap frontend chatten, som åbner et pop-up vindue, hvor der står navne på banned brugere og med søgefelt (der går i databasen) og finder pågældende bruger man vil udelukke?

Vil jo frygtelig gerne have alle funktionerne i chatten/frontend *S*

Det er lige før det bliver for teknisk nu, men det lyder til at du VIL have mig i databasen såfremt man vil banned nogen fra sitet/chatten?

Kunne man evt. gøre det via en knap frontend chatten, som åbner et pop-up vindue, hvor der står navne på banned brugere og med søgefelt (der går i databasen) og finder pågældende bruger man vil udelukke?

Vil jo frygtelig gerne have alle funktionerne i chatten/frontend *S*

Det er præcis det man kan gøre og derfra styrer det.
Idéen med popup er som sådan fin nok, selvom jeg foreslår at bruge rammen med chatbeskeder til administrative formål, det betyder jo blot et ekstra vindue.

Din programmør kan helt sikkert fikse det, så bliver informationen bare sendt fra kontrolpanelet og over i det nye vindue (popup-vinduet) om at den pågældende bruger altså har rettigheder til at smide folk ud og banlyse dem.

Og ja, jeg mener helt klart at det optimale til banlysning ligger i at indikere det i selve brugertabellen (SQL-brugertabellen), evt. vha. et tidsstempel, selvom der sikkert er andre evt. smartere måder at lave det på.
-
Mvh.
Christian Schultz Knudsen

Tak for hjælpen :-)

<< < 12 > >>
t