Hvordan skal tingene se ud - altså hvad skal tabellen I vil lave indeholde præcis, og hvad når man har flere chat rum?
Du vil nok, hvis det er traditionelt bygget op, have en ramme til kontrolpanel og en stor ramme til beskederne. Noget jeg har set med succes til rumskifte er, at man indtaster en kommando (eller trykker på en knap, det er jo sådan set det samme) og så vises der en rumliste der hvor chatbeskederne kommer, hvor man så kan klikke sig over i et andet rum.
Bør der være 1 side med oversigt over chatrum og ud for hvert rum stå antal brugere i rummet. Og så kan man klikke i et chatrum og se navne osv. på brugere i rummet? Mulighed for at følge en bruger - hvad er vigtigt?
Det er vigtigt at kunne se hvem der er i rummet og dermed også antal i en rumoversigt. Derudover er det, hvis du vælger at dine rum skal have emner, utroligt vigtigt at emnet fremgår af oversigten.
Og hvad hvis brugeren hopper ud af chatten, men man vil stadig udelukke ham i f.eks. ½ time. Hvor skal jeg så finde brugeren? Der vil jo formentlig være mange online på sitet?
Du skal så som administrator finde ham i brugerdatabasen (den kan din programmør klare).
Personligt ville jeg foretrække en banlysnings-kommando, udfra id eller alias.
F.eks. /ban
user id eller /ban
brugernavn evt. efterfulgt af antal minutter.
En oversigt over brugere er heller ikke en umulighed, det ville dog være noget møj, hvis det ikke har en søgefunktion, igen kan selve chatvinduet bruges, da man ikke chatter mens man administrerer :-)
Bør man gemme en logfil, og hvordan finder man nemmest en log optaget f.eks. kl. 14:00 i går? Kan den gemmes med intervaller? Hvor mange logfiler bør man gemme? For 14 dage (alle chatrum) eller?
Din programmør kan gemme samtlige beskeder, linje for linje i en database og der er ingen grund til at begrænse antallet af dage. Der ville jeg så (igen med brug af chatvinduet, hvor beskederne normalt vises) vælge at sætte et kalender-system op, ligesom man ser med diverse blogs rundt omkring og evt. nogle fritekst-felter hvor du kan hamre enten keywords eller datoer (eller begge dele ind). Datoen bør nok laves vha. nogle SELECTs for at undgå forvirring.
-
Mvh.
Christian Schultz Knudsen