Tags:
programmering
Hej Alle
Jeg står med en opgave foran mig, men jeg har ikke lige den fornødne indsigt i de forskellige værktøjer der findes idag.
På den baggrund beder jeg om lidt inspiration og gode forslag fra jer.
Opgaven går (i al sin enkelthed) ud på følgende.
Det er ikke en applikation der skal publiceres på nettet, en en applikation til internt brug.
Dagligt får jeg et antal kommaseparerede filer med oplysninger om forskellige produkter til videresalg. Filerne har forskelligt layout afhængig af sælgeren. Pt. modtager jeg 5 forskellige formater, men flere kan komme til senere.
Sælgerne har ofte de samme varer, og derfor ønsker jeg at lave et samlet varekatalog (SQL-database???), hvori jeg kan have ALLE oplysninger fra ALLE sælgerne om produkterne, velvidende at ikke alle sælgere giver de samme informationer; nogen er meget sparsomme andre det modsatte. Jeg forestiller mig at lave et varekatalog med en række vareinformationsfelter, som så udfyldes i det omfang en sælger giver oplysningerne.
Nå, det blev en lang historie. Kort sagt: en masse kommaseparede filer skal samles i en database dagligt.
Jeg forestiller mig et system, hvor jeg "trykker på en knap" og alle filerne oploades til databasen.
Hvilket værktøj vil I anbefale? SQL?
Når så databasen er loadet med data, skal jeg have et antal skærmbilleder, som jeg kan bruge til at kigge i databasen med, fx søge på et varenr, søge på alle varer fra en given sælger etc. Samtidig skal jeg kunne tilføje data til varekataloget, fx en kommentar om en given vare. Egentlig troede jeg at Access ville være det rigtige værktøj, men når jeg har spurgt i min omgangskreds klasker de sig på lårene og siger at Access er yt!
Hvad skal jeg så vælge?
En sidste ting som er vigtig. Jeg vil gerne placere denne applikation på en server jeg kan tilgå remote, fx fra sommerhuset eller lignende.
Komplicerer det billedet yderligere?
Jeg har en fornemmelse af at vi snakker ASP og SQL, men inden jeg går igang med at læse om disse værktøjer, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening.
Hvis muligt vil jeg også gerne have nogle anbefalinger af gode bøger, websteder etc som kan hjælpe mig videre.
Der findes måske endda en freelance programmør, der kan løse opgaven!
På forhånd mange tak, jeg glæder mig til at høre fra jer.
NBP
11 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
0
Med hensyn til en estimering så er det jo en broget affære. Her kommer mine bedste bud, med alle forbehold og alt det der:-)
Web Applikation:
Søge funktionalitet og eksport til csv: ca. 5 timer
Administration af nøgler (marlboro): ca. 2 timer
Win32 Applikation:
Load af CSV filer: ca. 3 timer
Opbygning af databaser (stage og produktion): ca. 2 timer
Data Scrubbing (oprydning og erstatning) : ca. 5 timer
Test af løsning: ca. 2 timer
* Brugervenlighed: ca. 5 timer
SQL Løsning:
* Eliminerer Win32 Applikation
Load af CSV: 1 time