Jeg forestiller mig at jeg definerer fx 20 informationsfelter, fx
- eget varenr (tildeles af mig selv manuelt)
- leverandør id
- leverandør varenr
- varegruppe
- kort beskrivelse
- lang beskrivelse
- pris
- antal på lager
- etc.
Når jeg så får en fil fra en nuværende eller kommende leverandør, mapper jeg hans fil mod mit interface. Nogen leverandører kan måske levere 5 felter, andre 11 etc.
Hoved nøglen i varekataloget skal være mit eget varenr, som jeg påsætter manuelt første gang jeg får en given vare fra en leverandør. Når så filen kommer igen imorgen, overskriver den blot felterne, men IKKE mit varenr.
På den måde forestiller jeg mig at jeg dagligt kan få et overblik over alle mine leverandøres produkter med aktuelle priser og evt. lagertal.
Ligeledes vil jeg kunne søge i databasen efter "fx +Marlboro +bukser" og få alle hit der har delvis match, fx "Marlboro, sorte bukser" og "Marlboro, bukser sorte". Det er så bare min opgave at sikre at de to varer har samme varenr (mit eget varenr).
Jeg kan godt se at der kan blive et behov for at fx ensrette datoer etc inden upload til min database, men det må kunne løses.
Med hensyn til værktøjer og evt. isenkram, så er der indtil videre ingen begrænsninger. Det vigtigste er at løsningen bliver god.
Mange tak for jeres interesse indtil videre.
God weekend
Alternativt kan de fleste databaser godt importere kommaseparerede filer direkte, spørgsmålet er om det format de har for nuværende er godt nok til at kunne indlæses i en database direkte, uden at blive transformeret først.
(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto