Hey... Jeg har aldrig prøvet at lave spil eller noget ligende men vil MEGET gerne sidde og lære det i min fritid så jeg vil så spørge jer der ude: Hvor skal jeg starte? Hvad skal jeg gøre med mere.
På forhånd tak
Hvis du bare vil prøve at lave nogle simple spil har jeg hørt meget godt om et program kaldet GameMaker(brug Google for mere info), hvis du derimod vil lave spil med flotte effekter, grafik og lyd vil du være nød til at bruge lang tid(flere år), du vil først være nødt til at lære nogle programmeringssprog, C++ er spilindustriens nuværende standard, men kan nogle gange være lidt irriterende da det har mange problemer og er et gammelt sprog, meget af dette vil der dog blivet rodet bod på i C++0x som er den nye C++ standard der skulle udgives omkring 2008 hvis jeg husker rigtig, mange tror dog at det når at blive C++1x, altså 2010-2020. Hvis du spørger mig vil C# blive spilindustriens nye standard sprog, der er dog ingen der med sikkerhed ved dette.
Mange sprog er meget ens og kender du principperne i et bliver det ikke svært at lære et andet. Jeg vil anbefale dig til enten at prøve C++ eller Python, Python er et meget kraftfuldt scripting sprog og brugt i flere store kommercielle spil (dog til scripts og ikke til selve spillet), kan dog ikke huske de præcise navne. Du laver ikke det nye Half-Life 3 i Python, men det meste du lærer i Python vil du kunne bruge i C++, C#, D, Delphi eller hvad du nu vælger senere.
Med sproget kan du gøre meget, men der er ikke indbyggede funktioner for ting som at lave "vinduer", grafik, få input fra keyboard/mus osv. Dette vil tage betydeligt længere tid at lære end selve sproget. Måden man gør alt dette er gennem APIs som: Direct3D(grafik, kun Windows), DirectInput(input, kun Windows), DirectSound(lyd, kun Windows), OpenAL(lyd, flere platforme), OpenGL(grafik, flere platforme), SDL(grafik, input og netværk, flere platform), WinSock(netværk), Win32(Windows specifikke funktioner) osv. De mest normale løsninger er:
- Win32, Direct3D/OpenGL, DirectInput, DirectSound og WinSock
- SDL, OpenGL og DirectSound
Du skal dog ikke bekymre dig med alt dette før du har lavet en del konsol-applikationer.
Hvad der vil tage længest tid er at lære at tænke på den rigtige måde, du skal have lavet hundreder (måske tusinder) af programmer før du kan klare et stort projekt. I starten vil du tænke over klasser som en måde at give funktioner nanve på, senere vil du lære at bruge dem som man brugte structs i C og til sidst vil du lære deres rigtige formål når du bruger dem i OOP. Du vil mange gange føle du næsten kan lave et spil, jeg startede selv med OpenGL for 1½ år siden, da følte jeg at jeg næsten kunne lave et lille FPS, nu har jeg lige bestilt næsten 20 programmeringsbøger og kan se at når jeg er færdig med dem har jeg stadig lang vej.
Det lyder alt sammen helt uoverkommeligt og det er det også hvis ikke du føler en glæde ved at gøre dette, hvis du bare vil lave det nye FPS, RPG, MMORPG osv. vil du hurtigt give op, det vil være som gerne at ville have en OL-medalje i svømmning, men du har aldrig svømmet, så du ved ikke om det er noget for dig.
Hvis du nu har mod på programmering, og er ok til engelsk vil jeg henvise dig til
http://www.gamedev.net/ hvor du kan stille mere spil-specifikke spørgsmål, de er meget hjælpsomme, men spørg ikke om hjælp til et FPS, RPG, RTS, MMORPG, MMOFPS eller nogle andre store spil før du har programmeret mindst 1½ år og ved nogenlunde hvor svært det er, da de kritisere den slags posts.
[Redigeret d. 11/08-05 12:06:29 af Ebnuv]