ASP vs. PHP

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hejsa.

Jeg skal igang med at lave en side, hvorpå der er nyhedssystem, et CMS-system og måske også et forum. Problemet er bare, at jeg ikke kan programmere en teknologi, der gør dette muligt.

Hvad vil I anbefale mig at gå i gang med, når I har hørt hvad jeg skal bruge det til, og hvor/hvordan kan jeg lære det?

mvh,
michael

14 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa.

Jeg skal igang med at lave en side, hvorpå der er nyhedssystem, et CMS-system og måske også et forum. Problemet er bare, at jeg ikke kan programmere en teknologi, der gør dette muligt.

Hvad vil I anbefale mig at gå i gang med, når I har hørt hvad jeg skal bruge det til, og hvor/hvordan kan jeg lære det?

mvh,
michael

Det er ikke et spørgsmål om hvilken af disse to teknologier der gør det muligt; for det gør de sådan set begge to. Det er mere et spørgsmål om hvad du synes der er spændende at arbejde med for en teknologi. :)

Selv er jeg .NET mand.

Mvh. Thomas Lykke Petersen

Kan man et sted downloade et ASP-baseret forum, ligesom man kan downloade og installere phpbb, vBulletin og en lang række andre forummer i PHP? Selvfølgelig gratis ;-)

Snitz-forum er er gratis ASP baseret forum, som er gratis og nemt at sætte op...
personligt bruger jeg ASP, da jeg i det hele taget har en del erfaring med Visual Basic, hvor jeg synes syntaxen er meget nemmere end i andre sprog, hvilket var grunden til jeg startede på vbscipt i stedet for js i sin tid :D
men det er ikke et sprøgsmål om hvad der er bedst, men et spørgsmål om hvad du bedst kan lide... på www.html.dk er der en god tutorial til ASP, som gør at du lærer alt det gundlæggende i en naturlig rækkefølge...

Jeg tror mere du skal overveje ASP.NET vs PHP og ikke ASP vs PHP. Jeg bruger selv PHP, og synes godt om det, men kender ikke konkurrenten.

Det eneste jeg ved om forskellen er, at det er markant nemmere at finde plads til PHP end ASP.NET på et webhotel.

Hvis du vil have hjælp herinde fra vil jeg helt klart vælge PHP, der er langt flere der kender PHP end ASP/ASP.NET :)
M.V.H.
Loke Dupont aka colde

Det er ikke et spørgsmål om hvilken af disse to teknologier der gør det muligt; for det gør de sådan set begge to. Det er mere et spørgsmål om hvad du synes der er spændende at arbejde med for en teknologi. :)

Selv er jeg .NET mand.

Forudsat at han er en nybegynder er det vel også væsentligt hvor han kan få effektiv hjælp, og PHP har langt mere hjælp tingængelig, og en langt større skare der kender sproget godt end .NET har.
M.V.H.
Loke Dupont aka colde

Kan man et sted downloade et ASP-baseret forum, ligesom man kan downloade og installere phpbb, vBulletin og en lang række andre forummer i PHP? Selvfølgelig gratis ;-)

Desuden var jeg engang inde på en side med et rødt og gult design, omhandlende programmering. Tror jeg fandt linket til det her, men har ikke kunnet finde det igen. Kender I det, måske?

mvh,
michael

Personligt kan jeg ikke lide PHP. Jeg er ellers lidt af en opensource fanboy, men PHP er så grimt at det gør ondt. Det værste er at du kan erklære en variabel i et scope, og bruge den uden for det scope. Men leger du med funktioner skal du tigge og beg om at få adgang til dine variabler.

Prøv at kigge på forsiden af udvikleren. Som du kan se er der en bunke artikler om ASP.NET

Og nej, det er ikke et sprøgsmål om ASP.NET vs PHP, der findes også PHP.NET. Det er jo hele meningen med .NET

[Redigeret d. 10/08-05 15:49:13 af Jesper Mikkelsen]

Michael, ja, der findes fora til langt de fleste sprog.

Og lad os stoppe diskussionen her inden det bliver mudderkastning sprogene imellem.
M.V.H.
Loke Dupont aka colde

Forudsat at han er en nybegynder er det vel også væsentligt hvor han kan få effektiv hjælp, og PHP har langt mere hjælp tingængelig, og en langt større skare der kender sproget godt end .NET har.
M.V.H.
Loke Dupont aka colde

Ja til en vis grad skal man da også overveje den slags, dog mener jeg ikke det er korrekt at det nødvendigvis er lettere at finde hjælp om det ene eller det andet; det er vel et spørgsmål om at kende de korrekte steder at lede.

Du har måske ret i at udvikleren.dk i den grad er præget af php og delphi folk. Men der findes mange andre gode sites hvor du kan finde hjælp om .NET teknologien, og der er ligeledes skrevet tons vis af bøger.

M.V.H.
Loke Dupont aka colde

Ehm, www.MSDN.com???? Der er nu pænt meget .NET hjælp at finde der...

\\"Whatever happened to sex, drugs and rock\\'n\\'roll?
Now we just have AIDS, crack and techno.\\"

<< < 12 > >>
t