Dokumenter er væk.. nogen mulighed? -nu med point

Tags:    programmering

Hey. Tænkte om de kloge hoveder herinde kunne hjælpe mig. Efter en reinstallation af Windows xp, forsvandt alle mine dokumenter. Så vidt jeg ved burde det være muligt at rede nogen af disse dokumenter da "når de slettes" stadig vil kunne findes på harddisken dog bare med en tilladelse om at disse filer ikke bliver brugt til noget og må overskrives af andre ting og disse filer blot er "usynlige" for den normale bruger. Nu er spørgsmålet om der findes et program der kan finde disse "hemlige filer" på harddisken, så jeg kan nå at redde nogle af filerne inden de bliver overskrevet. Håber i kan hjælpe...

Jacob

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hmm, hvor bliver de filer så gemt?
Bliver de gemt i partitionens lille 8mb drev?
For når jeg formatrere mine drev er alt væk, eller hvad? :\Hilsen
Jan S.

Der er åbenbart noget som gør at man kan få disse data tilbagebragt. Det undrer også mig hvordan det fungerer.
For at slette fjerne data fra ens harddisk så de ikke kan spores, er det noget med at man skal lave 3-4 bit-formateringer. Hvordan det så end foregår ved jeg ikke :)

Hey. Tænkte om de kloge hoveder herinde kunne hjælpe mig. Efter en reinstallation af Windows xp, forsvandt alle mine dokumenter. Så vidt jeg ved burde det være muligt at rede nogen af disse dokumenter da "når de slettes" stadig vil kunne findes på harddisken dog bare med en tilladelse om at disse filer ikke bliver brugt til noget og må overskrives af andre ting og disse filer blot er "usynlige" for den normale bruger. Nu er spørgsmålet om der findes et program der kan finde disse "hemlige filer" på harddisken, så jeg kan nå at redde nogle af filerne inden de bliver overskrevet. Håber i kan hjælpe...

Jacob

Hvis du har formatteret dit drev, burde der ikke være nogen filer tilbage, overhovedet!
Men hvis du bare har reperret dit windows, ligger filerne stadig der, hvor du gemte dem!
Dine filer kan ikke genoprettes!, jeg tror du har fået noget forkert advide;
Det er kun hvis man selv sletter sine filer, at de bliver sat ind i System Volume Infomation, og det er ikke ret tit at windows gemmer hele filen, det er kun en lille del af filen den gemmer!

Så hvis du har formatteret dit drev, er dine dokumenter helt væk!

Hilsen
Jan S.

[Redigeret d. 07/07-05 16:37:37 af Jan S.]

arh... deh...
Det burde kunne lade sig gøre at få finde dem igen, men jeg kender dog ikke rigtig nogle programmer der kan gøre dette.
En hurtig søgning på google gav bl.a.: http://www.recovermyfiles.com/
Prøv evt. at kig på download.com el. lign. Der er dog mange hvor man kun kan få lov til at søge tabte filer, men skal derefter betale for at få dem genskabt.

arh... deh...
Det burde kunne lade sig gøre at få finde dem igen, men jeg kender dog ikke rigtig nogle programmer der kan gøre dette.
En hurtig søgning på google gav bl.a.: http://www.recovermyfiles.com/
Prøv evt. at kig på download.com el. lign. Der er dog mange hvor man kun kan få lov til at søge tabte filer, men skal derefter betale for at få dem genskabt.

Hmm, hvor bliver de filer så gemt?
Bliver de gemt i partitionens lille 8mb drev?
For når jeg formatrere mine drev er alt væk, eller hvad? :\Hilsen
Jan S.

Fandt et program så nu er det hele reddet.... Så vidt jeg ved sletter du ikke tingene på din harddisk når du "sletter". Du giver blot tilladelse til at du må bruge harddiskområdet til andet en den fil som lå der før. Filerne ligger altså stadig på din disk, og kan findes ved specielle programmer...

Filerne ligger altså stadig på din disk, og kan findes ved specielle programmer...

Ihvertfald indtil du indstallere ind over disse filer, hvilket man jo så selv ikke kan styre...

For lige at forklare hvorfor man kan genskabe slettede filer også efter formateringer.

Når du sletter en fil i windows..bliver filen i sig selv ikke overskrevet med ingenting. Derimod er der tale om at windows sletter dens navn i filtabellen. Det svarer til at du sletter et kapitel i en bog ved at fjerne det fra oversigten først i bogen.

Det samme gør sig gældende med hurtige formateringer, som i praksis bare sletter filtabellen.

Problemet opstår når du har slettet noget og senere opretter noget nyt, så risikerer du at det bliver overskrevet.

Dette kan dog stadig genskabes men så skal man have fat i nogle halvdyre eksperter som IBAS eller lign.

Det er derfor der findes forskellige såkaldte WIPE programmer, som bla. PGPWipe...som overskriver filen flere gange med støj, og på den måde effektivt fjerner muligheden for genskabelse.

M.V.H.
Loke Dupont aka colde

Et rigtigt godt program til at gendanne sine slettede filer:
http://www.handyrecovery.com/download.shtml

Version 2 er en 30 dages trial mens version 1 er freeware. Version 1 fungerer udmærket til winxp's ntfs, så der er ingen grund til at bruge version 2.

t