Python er hovedsageligt designet som et scriptsprog, men på diverse Unix-platforme, især GNU/Linux, har det vundet stor indpas i design af "almindelige" programmer. Det er naturligvis ikke lige så hurtigt som C, men til interaktive programmer kan hastighedsnedsættelsen knapt mærkes. Det er dog en ret dårlig idé at lave hard-core numeriske udregninger i Python.
Python er blevet berømt for sin meget klare og læsevenlige syntax, der direkte opfordrer til velstruktureret og velskreven kode. Sproget er også blevet berømt for at være let at gå til, samtidigt med at der kan udvikles ganske store og komplekse applikationer i det. Den første BitTorrent-klient var således i Python.
Som jeg sagde har Python primært gennemslagskraft under Unix, men det er fuldt understøttet under Windows, og via PyQt eller WxWidgets kan det endda lade sig gøre at lave grafiske programmer. Jeg har også hørt at det skulle være muligt at kompilere ens Python-kode, der normalt køres af en fortolker, til en .EXE-fil, men jeg skal ikke kunne udtale mig med sikkerhed.
--
I\\'m bloggin\\' it.
http://www.sigkill.dk/blog