Hvad skal jeg nu?

Tags:    programmering

Hejsa,

jeg har arbejdet meget med følgende formatering sprog:

HTML, XHTML og CSS

men nu har jeg fået lyst til at lave applikationer, og med det følger nogle spøgsmål:

1. Hvad skal jeg? Pherl, Delphi, Java, C/C++

2. Er der stor forskel på Java og C++

3. Kunne det være spass at starte med VB???

Giv mig evt. andre gode råd.

På forhånd tak!

Mads

8 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hehe...det er næsten et standard svar :D. Oftest er det en god ide at starte med Delphi og C++. Jeg startede selv med at lære Delphi her på udv. C++ har jeg ikke arbejdet med, men i begge teknologier er der en del artikler herinde. Så helt sikkert en af de 2.

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ W++ w PS X+ tv+ b D G e- h! !r z--
------END GEEK CODE BLOCK------

Hejsa,

jeg har arbejdet meget med følgende formatering sprog:

HTML, XHTML og CSS

men nu har jeg fået lyst til at lave applikationer, og med det følger nogle spøgsmål:

Giv mig evt. andre gode råd.

På forhånd tak!

Mads

Jeg vil helt klart anbefale enten at gå C/C++ eller C# (.NET) vejen.
Mvh. Thomas Lykke Petersen

Ved at programmere i C lærer du en masse teknikker der let kan bruges i andre sprog. Du vil desuden lære en del om hvordan computere fungerer.

Alt dette kan man altså også lære via Object Pascal.
Det kræver selvfølgelig bare at man ikke bare benytter Delphi's indbyggede funktioner, men at man selv laver sine egne...
Jeg startede med Delphi og skiftede senere til C++ og Assembly, og det sværeste for mig var at begynde at kontrollere hukommelsen selv, for den slags tog Delphi sig af tidligere.
Lær også Assembly hvis du vil have et godt råd - det er først der man begynder at forstå hvordan en CPU i det hele taget virker... (i hvert fald for de flestes vedkommende har jeg hørt, og også fra mit eget)

1101110100010110000101000001

Husk, det kræver 42 muskler at se sur ud, det kræver kun 6 at slå idioten ned...

[Redigeret d. 09/12-04 08:30:21 af Nicolai Lyster Fersner]

Se de andre indlæg :)

Ja. Java er bygget op omkring en Virtuel Maskine, hvilket begyder du ikke kan ødelægge noget uden for din lille "Sandkasse" med mindre du har fået lov til det. I Java er der (Ligesom i .net) en Garbage Collecter der sørger for at frigre hukommelse du ikke længere bruger.
Jeg har aldrig rigtigt kodet C++, så dette skal lige tages med et gran salt: C++ har lidt flere features end Java (Man kan dog sagtens klare sig uden). Så som betinget compiling, templates, multipel nedarving og sikkert flere andre ting. Det er dog ikke noget du som nybegynder decideret har brug for.
I C++ skal du selv stå for al hukommelseshåndtering, hvilket vil give dig en masse fejl (Men samtidig en større forståelse for hvordan tingene virker).

Nej. Så skal det i hvert fald være VB.NET. Visual Basic (Ikke .net) er uendeligt langsomt til at afvikle krævende operationer, dets syntax er grim(Synes jeg), dets features er begrænsede. Jeg vil ikke anbefale at du bruger tid på at lære VB6.

På forhånd tak!

Det var så lidt :)

Mvh,

Thomas Nielsen

Hvis du vil lave hurtige PC applikationer vil jeg anbefale et kompiler sprog ala enten Delphi, C++. Naar jeg siger hurtig mener jeg en applikation der kan traekke en masse grafik!

Hvis det er mere PC netvaerks applikationer er Java eller VB et godt valg.

Er det Drivers, Operative Styresystemer, eller andet low-leveled ting du vil udvikle saa vil Pascal eller C vaere et godt valg.

Hvis det IKKE er PC programmer du vil udvikle saa tag et kig paa enten C, eller Assembler kode.

To gode PC all-round (high-leveled) sprog er Delphi eller C++. De to sprog kan stort set alt (Ja, bortset fra drivers osv.)

Det kommer an på hvilken platform du vil udvikle til.
Vil du kun udvikle til Windows er .NET og dermed C# fremtiden. Visual Studio .NET er et rigtigt lækkert udviklingsmiljø fra Microsoft som klar kan anbefales. Der er efter sigende også nogle ret gode gratis alternativer. Endnu en styrke ved at vælge et .NET sprog er at du samtidig lærer et sprog der kan bruges til at udvikle Webapplikationer.

Vil du kun udvikle til Linux vil jeg anbefale C (Se Troels' indlæg for argumenter)

Java er også et dejligt begyndersprog og virker til "alle" platforme. Det er dog ikke helt ligetil for en nybegynder at lave store applikationer med grafisk brugerflade.
En rigtig god begynderbog til Java er "Objects first with Java - A practical introduction using BlueJ".

Mvh,

Thomas Nielsen

C++

Start med at downloade en kompiler:
http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilder.html

Eller hvis du vil have editor, kompiler og debugger i en pakke:
http://www.bloodshed.net/

Derpå kan du følge denne tutorial:
http://www.winprog.org/tutorial/index.html

t