Webdesigner uddannelsen

Tags:    programmering

Hej med jer,
jeg går og overvejer at påbegynde multimediedesigner uddannelsen, men ved ikke så meget om den. Jeg ønsker at høre fra folk i ”branchen”, for at danne mig et billede af, hvor vidt den bliver godt taget imod hos erhvervslivet. Jeg vil med andre ord gerne vide, om der er kød på den, og om der nogen der kender lidt til den. Jeg bor selv i Århus og har i dag været oppe og snakke med studievejlederen på Århus Teknisk Skole. Det hele lyder lovende, men jeg kan ikke undgå at blive en anelse bekymret, når der er så stor en arbejdsløshed hos de færdig uddannede. Om det så er uddannelsens skyld eller om det er på grund af et mættet marked ved jeg ikke.
Men al feedback er velkommen, så fat tastaturet og send mig et par linier. Evt på min mail.
Tak for det
Thomas Thrysøe
Thomatrix@hotmail.com

2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg er ikke på uddannelsen, men jeg ved at det vil være dumt at tage den. Hvis du beslutter dig for at tage den så SØRG FOR GUDS SKYLD at have en læreplads inden du begynder! 9 ud af 10 ryger fra med det samme fordi de ingen læreplads har, og så kommer du altså ikke videre. Dertil kommer du så til det næste problem. Der er mildest talt ingen lærepladser tilbage. Man skal næsten kende nogen der kender nogen før du kan få noget. Skulle du så have fået en læreplads og gennemfører du uddannelsen som Multimedie Integrator eller hvor fint de nu forsøger at kalde det, så skal du til at finde arbejde, og der kommer du nok til at stå i nogenlunde samme situation som med læreplads.

Men hvis det nu skulle lykkedes dig at få et job som digital media, er nu alligevel ikke sikret at sidde og lave det resten af livet. Et eks. er bob der lige har fået arbejdet som web mester, han får bil og mobiltelefon og livet er bare herre fedt. Men så begynder lortet at komme. Han skal arbejde over hver dag, og han kommer til sidst til at sidde og arbejde døgnet rundt. Efter 3-4 år bliver han så fyret, fordi firmaet mener de lige så godt kan nappe nogle nyuddannede der har den nyeste viden.

Ingen IT uddannelser på tekniske skoler er noget værd idag. Det vil være spild at tage dem, da der simpelthen ingen jobs er tilbage. Vil du arbejde med IT, bør du tænke lidt videre og eventuelt tage en studentereksamen for derefter at blive Datamatikere (du har sikkert hørt der heller ingen jobs er for dem, men der er ved at blive mangel på dem nu! :) ). Ellers er der forskellige spændene universitetsuddannelser hvor der med garanti vil være jobs ledige.
Hvis du tager et kig på forskellige job sider, vil du se at der er jobs til dem.

Også, hvis du tager en studentereksamen, og samtidigt kan vise du har lavet nogle freelance opgaver inden for web, vil du have mindst lige så stor chance for at blive ansat som web mester et sted fordi du har din studentereksamen.

Til alle der har taget digital media uddannelsen - begyndt bare og flame mig :) det er min mening og den er baseret på læsning af mange artikler om emnet, og information fra min far der er lærer og studievejleder :)

Og til sidst så spørg lige dig selv: vil du VIRKELIGT sidde og lave hjemmesider resten af livet? Det er meget fedt nu ja, men kan du se dig selv sidde og lave det om 20 år? Tænk lidt mere fremad :)

[Redigeret d. 07/10-04 22:21:22 af Jeppe Andersen]

Jeg ville nu ikke være så skeptisk overfor at vælge uddannelse. For mig lyder det somom, at du mener, at alle skal vælge den uddannelse de mener og så bliver der(dvs. bordet fanger), koste hvad det vil(du har jo planlagt din egen). Men med det system vi har i dag på universiteterne, så kan man frit springe rundt i mellem de forskellige fakulteter osv. Dermed er man ikke låst fast og kan frit vælge. Og hvis manden nu vælger multimediedesigner uddannelsen, så er der da ingen hindring i, at han på et senere tidspunkt kan vælge en universitetsuddannelse(sørg nu bare for at få en gymnasial uddannelse først, den er alfa/omega).

Men hvis det nu skulle lykkedes dig at få et job som digital media, er nu alligevel ikke sikret at sidde og lave det resten af livet. Et eks. er bob der lige har fået arbejdet som web mester, han får bil og mobiltelefon og livet er bare herre fedt. Men så begynder lortet at komme. Han skal arbejde over hver dag, og han kommer til sidst til at sidde og arbejde døgnet rundt. Efter 3-4 år bliver han så fyret, fordi firmaet mener de lige så godt kan nappe nogle nyuddannede der har den nyeste viden.

Tja, du ved det sikkert godt, men jeg vil gerne lige understrege at begrebet efteruddannelse findes. Fordi man er uddannet om 4 år, så er man jo ikke "out of order" om 8 år, den køber jeg simpelthen ikke. Hvis man ellers kan tage sig sammen så er mulighederne mange. ex. Bob der for 4 år siden blev færdig og er supersej til classic asp. Han har fulgt .NET tæt og mestrer det også nu, derfor beholder firmaet ham. Så jeg vil ikke skrotte bob som har erfaring, indenfor flere felter, til fordel for en ny "jeg har lige lært om klasser i asp.net" (sikkert et meget grælt eksempel, men nu er det altså i skåret ud i pap) :)

Og til sidst så spørg lige dig selv: vil du VIRKELIGT sidde og lave hjemmesider resten af livet? Det er meget fedt nu ja, men kan du se dig selv sidde og lave det om 20 år? Tænk lidt mere fremad

Nu vil jeg ikke kimse af folk der virkelig har forstand på at lave hjemmesider(eller bare er gode forretningsfolk), for hvis man har designet nok hjemmesider og fået bygget sig et netværk op, så ser jeg da ikke noget problem for at man hyrer andre til kodning og så selv sidder for det administrative. Altså en udvikling og ikke stilstand som du betegner hjemmesidedesign og diverse andre IT relaterede uddannelser det. Så der er mange muligheder for at komme videre, også selvom man laver hjemmesider - og ja, gu er det hårdt arbejde og ja, du synes det er kedeligt i 20 år, men det er der mange andre der ikke synes!!! :)

Casper

p.s: som vi siger på nano: "dem der ikke scorer, de er dataloger!" :p

t