Spørgsmålet er så: Longhorn, kommer det til at koste penge for licen eller for den tid man bruger det?
Jeg tror under ingen omstændigheder det kommer til at koste penge efter tid, kunne du evt. give nogle links til hvor du har hørt det, jeg har aldrig hørt dette før.
Andet område. Hvor stabilt og i hvor høj en grad supportere Microsoft Windows (også Longhorn) nye teknologier så som: Hyper Threading, 64-bit processore, DDR2 og SATA i forhold til Linux?
Det med at Windows er ustabilt og Linux 100% stabilt holder ikke mere, mit Windows XP har crashed 5 gange i den tid jeg har haft det og 3 tilfælde havde jeg virus infektion de andre 2 gange afprøvede jeg programmer som SKULLE chrashe Windows, så jeg tror Longhorn vil blive meget stabilt, men tilgengæld ikke køre ordentligt på under 3,0 GHz P4(eller lign. ikke celeron) og min. 512 MB DDR-ram(SD vil ikke kunne bruges mere).
(ved godt du ikke sagde det, men nu hvor vi havde en Windows vs. Linux tråd igang kunne jeg ligeså godt sige det)
Hvad der bliver supportet tror jeg i højere grad er hvilken hardware der supporter Windows eller Linux, meget Hardware køre kun på Windows, fx bag på min grafikkorts æske:
Operating systems
- Windows ® XP
- Windows ® 2000
- Windows ® ME
- Windows ® 98
- Windows ® 95
(det er et dårligt kort, disse ting blev ikke nævnt på siden jeg bestilte fra
)
Hyper Threading, 64-bit processore, DDR2 og SATA tror jeg både Windows og Linux vil understøtte, Linux lidt før, men inden det er nødvendigt(Ved ikke helt hvad SATA er så dette gælder ikke SATA).
Jeg tror ikke som du siger at Linux vil "overtage" markedet, jeg tror at Longhorn virkelig vil styrke Windows position, men mange er også ved at få øjnene op for Linux, så jeg tror ca. 30 % af almindeliges brugeres computer har dualboot med Linux og Windows om 5 år, der tror jeg at nogle distrubutioner vil være blevet meget mere brugervenlige og mange hardware/software udviklere vil understøtte Linux.
Så antal kunder tror jeg vil falde lidt 3% eller lign. men .NET frameworket vil nok også snart blive lavet til Linux(kender godt Mono og Dot GNU, men der er vist en del de ikke er helt gode til.) Og det vil styrke Microsoft, da folk er blevet "afhængige" af dem.
Alle de nye API'er der kommer med Longhorn tror jeg også vil få et par 100 % Linux udviklere til at skifte til både Linux og Windows udviklere. Jeg glæder mig selv til Longhorn da det bliver sjovt med alle disse nye teknologier vi skal lære.
Så jeg tror fordelingen om 5 år vil være ca. sådan her(snakker kun om hjemme/"kontor" pc'er, ikke mac og store servere):
Computere med kun Windows: 60 %
Computere med kun Linux, BSD eller/og andet: 10 %
Computere med Windows og andet(Linux): 30 %
Computere med MS Office: 85 %
Computere med andre tekstbehandlingsprogrammer: 15 %
Jeg tror også at MS Office vil udvikle sig meget, specielt grammatikkontrollen, det vil gøre at mange vælger den fremfor andre.
Linux vil udvikle sig to veje, Gentoo og andre mere "ikke-brugervenlige" distrubutioner vil fortsætte med at forbedre sikkerhed, hastighed osv. men havde ca. samme brugervenlighed, det er også det der får mange til at vælge den. Andre distrubutioner som Suse, Fedora(Red hat 10+) osv. vil udvikle en mere "Windows-stil", de vil blive mere og mere brugervenlige og få flere og flere kunder, men Microsoft vil fortsætte med at lægge sag an
SCO vil selfølgelig også ligge sag an, men deres argumenter("Linux findes ikke! Det er vores.") holder sjældent i retten.
Windows Longhorn og senere versioner vil for almindelige brugere ikke se meget anderledes ud, men de vil få højere kvalitets applikationer og bedre sikkerhed på grund af .NET Frameworket("ikke-sikker" kode kan ikke køres og meget lettere at lave applikationer), jeg tror også at den indbyggede firewall vil blive forebedret og evt. udbygget med en virusscanner.
Ja, nu har jeg vist sagt nok, jeg holder med Windows ja, men jeg har mine grunde, hvis jeg bare var intresseret i computere generelt, administration, cracking programmer, deamons osv. ville jeg da foretrække Linux, men Windows API'er er bare i følge mig meget bedre. Og så tror jeg at fremtiden bliver C#.NET så Linux vil nok understøtte det, men eftersom MS har designet det vil det nok virke bedre med Windows. Alle jer som er uenige kan bare sige til, så argumenterer jeg imod eller indrømmer jeg tog fejl hvis i har gode argumenter.
Og forresten hvis det skulle ske at Longhorn begynder at koste penge efter tid tror jeg MANGE udviklere inkl. mig selv(som bruger 7-9 timer hver(næsten) hverdag foran computeren) ikke har råd eller bare ikke vil finde sig i mere fra MS. Så vil Windows enten være dødt om 5 år eller de dropper ideen og måske Longhorn med og Linux får et kæmpe forspring.
[Redigeret d. 22/09-04 23:27:30 af Rasmus(KOEN)]