Hvilken vej?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Jeg er en dreng der går i 9'ende. Og tænker meget over hvilken uddanelse jeg skal tage og jeg er i tvivl:

For at bliver spil programmør hvilken vej skal jeg gå der?
Og hvilket sprog koder man normalt nor man laver spil? som fek.s Warcraft 3, Half-Life, osv.

Er det svært at være spil udvikler og er det en god vej at gå.. jeg mener er der nok jobs som spiludvikler i danmark eller Europa må jeg sige :P ?

Håber jeg for nogle svar :D

** Update! Jeg kender ikke til det der point system så sorry hvis jeg ikke giver jeg det ene point eller noget :P

[Redigeret d. 08/08-04 20:18:32 af Laurits]

13 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg er en dreng der går i 9'ende. Og tænker meget over hvilken uddanelse jeg skal tage og jeg er i tvivl:

For at bliver spil programmør hvilken vej skal jeg gå der?
Og hvilket sprog koder man normalt nor man laver spil? som fek.s Warcraft 3, Half-Life, osv.

Er det svært at være spil udvikler og er det en god vej at gå.. jeg mener er der nok jobs som spiludvikler i danmark eller Europa må jeg sige :P ?

Håber jeg for nogle svar :D

** Update! Jeg kender ikke til det der point system så sorry hvis jeg ikke giver jeg det ene point eller noget :P

[Redigeret d. 08/08-04 20:18:32 af Laurits]

Tja... Dem som skriver spil ol. er typsik dataloger eller datamatikere. Begge disse to uddanelser kan tages i Danmark. (Det jeg skriver nu er ikke for at genere datamatikere) Men lad være med at bliver datamatiker: Der er efterhånden alt for mange af dem der er arbejdsløse, og det er lidt sørgeligt. Så istedet så tag en datalog uddanelse på Ålborg eller København's datalogiske instituter.

Tror ikke det er synderligt svært at være spiludvikler men garantere heller ikke for at det ikke er...

Med hensyn til jobs, så tror jeg ikke der er så frygtelig mange steder i Danmark hvor de udvikler spil...

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Okay.. Hvad er forskellen på dataloger og så datamatiker?

Datalogi er en universitetsuddannelse, hvilket indebærer utroligt meget teori og en generelt lang uddannelse. Datamatikere lærer hvordan man udvikler praktiske løsninger i reelle sprog med reelle redskaber, dataloger får mere "abstrakt" viden så de derefter hurtigt kan lære nye sprog og redskaber. Dermed ikke sagt at man ikke programmerer på et datalogistudium, for selvfølgelig gør man det.

Der er nok ikke lige så mange arbejdsmuligheder inden for spiludvikling i Danmark (det gjorde det jo ikke meget bedre at IO flyttede til England).
Til de fleste spil bliver der mest brugt C/C++ og Assembly, lige for tiden, og det vil nok fortsætte et stykke tid endnu, blandt andet fordi at man kan opnå hurtigere hastigheder med dem i forhold til de "højere" programmeringssprog som C#.
Det hænger bla. også sammen med at de bedste værktøjer til spil-udvikling er skrevet i C++ (fx 3ds max), og det er derfor nemmere at integrere forskellige moduler til spillet med dem.

n i f e
115 105 102 105
6E 69 66 69

der blev lavet en spil udvikler uddannelse I år, den bliver bl.a. udbudt af ITU og filmskolen tror jeg nok.

-----------------------------------------------------------------------------

Min side ->www.the-hive.dk/~donp/

Lige en hurtig kommentar! Jeg mener at man skal havde bestået datamatiker uddannelsen, før man kan læse videre som datalog på et universitet! (Men er ikke sikker)

Hvis du allerede på nuværende tidspunkt ved med sikkerhed at det er spilbranchen, hvor du vil slå dine folder, kan du uddanne dig direkte som "Spil Programmør"! Men ikke i Danmark. På mit universitet i England, uddannes mange spilprogrammør (også fra andre lande). Jeg syntes det er en rigtig fed uddannelse fordi du KUN beskæftigere dig med spil (teorier) og teknologier! Tag et kig på www.ucas.co.uk og søg efter "Game Programming" eller lign. og se ALLE de steder, hvor de tilbyder uddannelsen.

Sproget man primært bruger til spil-udvikling er C++ (Eller bare C til konsoller) og selvfølig Assembler. Lad os én gang for alle mane de gamle fordomme i jorden! Det er ikke på grund af hastigheden, da der nemlig findes andre sprog som er lige så hurtig! Det er fordi at C++ er det eneste 100% kompiler sprog, der er blevet standardriseret!

Hvis du vil have yderligere information om, hvordan man studere i England (Det er nemlig ikke så komplekst som man umiddelbart skulle tro) så ring evt. til British Council i København (De snakker dansk)! De kan hjælpe dig med alle mulige spørgsmål vedrørende økonomi, ophold, karakter (Adgangs-karakter) osv. Bare spørg løs. Desuden mener jeg at de kan sende dig nogle kataloger osv. med en masse nyttig information.

Uanset hvad du vælger, så rigtig held og lykke fra mig

Søren Klit Lambæk
University of Teesside, Middlesbrough, UK

Datalogi er en universitetsuddannelse, hvilket indebærer utroligt meget teori og en generelt lang uddannelse. Datamatikere lærer hvordan man udvikler praktiske løsninger i reelle sprog med reelle redskaber, dataloger får mere "abstrakt" viden så de derefter hurtigt kan lære nye sprog og redskaber. Dermed ikke sagt at man ikke programmerer på et datalogistudium, for selvfølgelig gør man det.

Exactly :D

MH.

The-Freak

Mange tak alle sammen! Det blev jeg kloger af.. er der nogen der ved hvor lang tid det tager at udanne sig som datalog

Mange tak alle sammen! Det blev jeg kloger af.. er der nogen der ved hvor lang tid det tager at udanne sig som datalog

5 år såvidt jeg husker...

MH.

The-Freak

Men lad være med at bliver datamatiker: Der er efterhånden alt for mange af dem der er arbejdsløse, og det er lidt sørgeligt

ikke mere, efter den bølge der var for nogle år siden, er der flere der er skræmt væk og der er faktisk allerede nu ved at blive mangel på datamatikere!

<< < 12 > >>
t