Uddanelse

Tags:    programmering

Jeg er 15 år oggår i 9. klasse. Så skal jeg jo snart til at tænke på uddanelse og alt det der. Men hvilken uddanelse skal jeg have hvis jeg gerne vil være programmør? hvilke skoler/hvilken vej skal jeg bruge?

En ganske almindelig Dtamatiker uddannelse men med en overbygning af type Datalog ville ikke være helt af vejen. Desuden skal du overveje om det er en specifik gren du vil ind på så som: Spil programmør, eller Netværks... osv...

En ganske almindelig Dtamatiker uddannelse men med en overbygning af type Datalog ville ikke være helt af vejen. Desuden skal du overveje om det er en specifik gren du vil ind på så som: Spil programmør, eller Netværks... osv...

Er der ikke en lidt "mindre" uddanelse end de der store universitets nogle?
Og jeg kunne godt tænke mig at lave programmer/applikationer (ikke så meget spil)

Du kan selvfølig studere Software Ingeniør på DTU eller lign. Men du kommer nok ikke uden om Universitetet. Desuden er det ganske ok at studere på universitet, skulle jeg lige hilse at sige :) Der er selvfølig også uddannelser i udlandet, men det er også ofte univeritets uddannelser... Men så får du en lille oplevelse med på vejen, og det skader bestemt ikke :)

Sats stort !
Sørg for at få lige netop de store ting på universitetet, for det kan jo godt være du finder det svært og kedeligt når du skal igennem det (hvad ved jeg :) ?)
Men du vil til gengæld få mange flere jobs hvis du på dit CV kan tilføje universitetsuddannet programmør !

tal evt. med din studievejleder.

// Kasper
»http://kaspertech.dk

Du kan selvfølig studere Software Ingeniør på DTU eller lign. Men du kommer nok ikke uden om Universitetet.

ehh??? du nævner DTU som alternativ til universitetet.. men hvad er det nu DTU står for: Danmarks Tekniske Universitet.. hvilket vil sige at det også er et universitet.

Du skriver du er ved at være færdig i 9. Hvad med at vælge en gymnasiel uddannelse hvor du har gode muligheder for at udfordre dine IT-kundskaber, og opbygge nye?
Jeg går selv på htx, og har lavet flere projekter, hvor IT har været mit hovederedskab til løsning af diverse problemer.
Næste år har jeg valgt programmering som valgfag, hvilket jeg ser meget frem til, og som jeg har hørt positivt om.

Derfor vil jeg anbefale dig at tage 3 år på htx, og så herefter se hvad du gerne vil, og om du har mod på at gå videre på et af de mange universiteter.

Bare min mening..

Tak for svarene.
Men kan man ikke også gåpå handelskolen (med hh) og så gå på Handels og erhvervs akademi bagefter? (det har jeg læst)

Og fordi jeg snakker med jer og ikke min skole vejleder, er fordi hun ikke er til megen nytte :(

Jeg er 15 år oggår i 9. klasse. Så skal jeg jo snart til at tænke på uddanelse og alt det der. Men hvilken uddanelse skal jeg have hvis jeg gerne vil være programmør? hvilke skoler/hvilken vej skal jeg bruge?

Jeg har ingen uddannelse og tjener kassen som spilprogrammoer. Skriv et par programmer og soeg arbejde som udvikler, saa kommer det hele som en leg stort set.

Ingen firmaer idag kigger paa hvor meget uddannelse du har. Det eneste de er interesseret i er din erfaring. Ingen erfaring, intet job - ligegyldigt hvor hoejtuddannet du er.

Jeg har ingen uddannelse og tjener kassen som spilprogrammoer. Skriv et par programmer og soeg arbejde som udvikler, saa kommer det hele som en leg stort set.

Ingen firmaer idag kigger paa hvor meget uddannelse du har. Det eneste de er interesseret i er din erfaring. Ingen erfaring, intet job - ligegyldigt hvor hoejtuddannet du er.

Det var lige sådan noget man gerne ville høre. Jeg tror så bare jeg tager en HTX eller sådan noget, og så bare et par kurser og såan. Jeg programmere selv rimelig meget, og det bliver jeg nok ved med, så erfaring skal jeg nok få noget af.

Tak for svarene

Hvad for en verden lever du nu i? Hvis du følger med i Computerworld, en avis, jeg holder mig, kan du tydeligt læse gang på gang, at folk, der lavtuddannede eller ingen uddannelse har er på vej til at blive arbejdsløse. Erfaring er en vigtig ting, men ligeså er uddannelse. Mange ting, du lærer i fx. en datalogi uddannelse, vil du højest sandsynligt ikke ane, hvad er. Desuden får du redskaber, så du kan lære dig et nyt sprog hurtigere, end hvis du ikk havde en uddannelse bag dig. Desuden lærer du at løse software opgave på den helt rigtige måde.

Jeg vil forslå datalogi uddannelse på et universitet. Tag gymnasiet først(matematikken er bedst der - leg med IT for dig selv i stedet) for at få matematikken på plads og tag så på datalogi studiet. Der vil være en del matematik undervejs, så at have en god matematik kunen vil være en fordel. Her lærer du både det teoretiske og det praktiske. Der er et hav af forskellige kurser, hvor du kan lære at arbejde med netværk, lyd, billeder og lign.

MVH Milhøj

hmmm tak for det.. Men jeg har fundet noget: www.it-college.dk der tror jeg jeg tager hen, og så på uni bagefter eller noget.. men det skal jeg nok finde ud af ;)

t