Jeg er 15 år oggår i 9. klasse. Så skal jeg jo snart til at tænke på uddanelse og alt det der. Men hvilken uddanelse skal jeg have hvis jeg gerne vil være programmør? hvilke skoler/hvilken vej skal jeg bruge?
Jeg har ingen uddannelse og tjener kassen som spilprogrammoer. Skriv et par programmer og soeg arbejde som udvikler, saa kommer det hele som en leg stort set.
Ingen firmaer idag kigger paa hvor meget uddannelse du har. Det eneste de er interesseret i er din erfaring. Ingen erfaring, intet job - ligegyldigt hvor hoejtuddannet du er.
Hvad for en verden lever du nu i? Hvis du følger med i Computerworld, en avis, jeg holder mig, kan du tydeligt læse gang på gang, at folk, der lavtuddannede eller ingen uddannelse har er på vej til at blive arbejdsløse. Erfaring er en vigtig ting, men ligeså er uddannelse. Mange ting, du lærer i fx. en datalogi uddannelse, vil du højest sandsynligt ikke ane, hvad er. Desuden får du redskaber, så du kan lære dig et nyt sprog hurtigere, end hvis du ikk havde en uddannelse bag dig. Desuden lærer du at løse software opgave på den helt rigtige måde.
Jeg vil forslå datalogi uddannelse på et universitet. Tag gymnasiet først(matematikken er bedst der - leg med IT for dig selv i stedet) for at få matematikken på plads og tag så på datalogi studiet. Der vil være en del matematik undervejs, så at have en god matematik kunen vil være en fordel. Her lærer du både det teoretiske og det praktiske. Der er et hav af forskellige kurser, hvor du kan lære at arbejde med netværk, lyd, billeder og lign.
MVH Milhøj