Nyt sprog?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Jeg har en til videre kun arbejdet med c++ og python og kunne godt tænke mig at komme igang med et nyt sprog, hvilket sprog skal jeg begynde på??
java, Visual Basic, et andet??? Eller burde jeg egentlig bare udvide min viden til c++(jeg bruger ikke python mere)?

Og så lige et ekstra spørgsmål bør jeg endtlig lærer webprogrammering???
Jeg kan godt html, men ville det være en god ide at egynde på noget mere avanceret? Som fx php.

12 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er det evindelige spørgsmål omkring hvilket sprog er bedst. I en perfekt verden vælger man altid sprog ud fra den opgave der skal løses. I store hovedtræk er det i princippet ligegyldigt om du vælger Object Pascal, C++, Java, C# eller noget andet sprog, programmeringsprincipperne er overordnet de samme. Det der er meget vigtigt er at sætte sig ordentligt ind i et sprog, således man forstår det fuldt ud. Dette vil også gøre en eventuel overgang til et andet sprog meget nemmere. JEg startede med Java på Datamatiker uddannelsen, lærte så C++, og programmerer nu i DElphi og C# på arbejde. Det vigtigste er at komme godt ind i et sprog, alle sprogene har fordele og ulemper. Det er op til dig at vælge et sprog. Måske burde du fortsætte med C++, men tab ikke modet hvis ikke du bliver 100 meter mester på en enkelt dag, måske er det bedre at lære et sprog hvor man hurtigt kan se resultater (windows applikationer)som eksempelvis Delphi eller C#. Hvis du vil være programmør, så betyder dine webudviklings sprog ingenting, jeg lærte asp på en uge, php på et par dage, fordi jeg forstår principperne i programmering, det er det det hele handler om....

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)

Godt sagt Brian. Det handler ikke om hvilket sprog der er "bedst". Det handler om at forstå principperne i programmeringssprog. Så vælger man sproget ud fra hvad opgaven lyder på.

Det er f.eks. ligegodt om du vælger C++ eller Delphi til skrive spil i. Så længe du benytter dig af teknologier som begger understøtter, f.eks. OpenGL, så er de lige gode til formålet.

En ting man IKKE kan med Delphi er low-level programmering, f.eks. windows drivere til hardware (lydkort, grafik kort osv.). Det skyldes at Borland bevidst har valgt at fokusere på application udvikling med deres kompiler.

Inden for web programmering, er det igen et spørgsmål om opgaven. Alt hvad PHP kan, kan ASP, og alt hvad ASP kan, kan PHP. Det er udelukkende et spørgsmål om at de gør det på hver sin måde.

Man kan måske sige at ASP er lidt nemmere at lære fordi, VBScript er meget "engelsk" i sin grammatik, hvor PHP kan virke mere kryptisk, men det er når alt er sagt og gjort, afhængigt af den enkeltes opfattelse af tingene.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk

<< < 12 > >>
t