en regner

Tags:    delphi

User
Bruger #702 @ 25.01.02 13:06
Hej

Jeg er ved at lave et progarmme til at regne ting ud med lidt som en lommeregner.

Jeg har 3 edit feltter hvor man skriver eks. 1 og i det andet 1 og så i den tre kommer svaret.

men jeg kan ikke få det til at virke så er der nogen der kan hjælp mig <B>TAK</B>



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
<quote>Hej

Jeg er ved at lave et progarmme til at regne ting ud med lidt som en lommeregner.

Jeg har 3 edit feltter hvor man skriver eks. 1 og i det andet 1 og så i den tre kommer svaret.

men jeg kan ikke få det til at virke så er der nogen der kan hjælp mig <B>TAK</B></quote>

skriv

<i>
edit3.text := inttostr(edit1.text) + inttostr(edit2.text);</i>
det virker i min version

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com



User
Bruger #710 @ 25.01.02 18:50
Hej Rene

Hvis du vil have din regner til at ligne en almindelig lommeregner mere så prøv:
Lav en editboks, en plus, minus, gange, divider og en ligmed button.
1. Gå ind i kodevinduet og find dette sted:
implementation
{$R *.DFM}
2. Skriv:
type
TOperator = (Plus, Minus, Gange, Divider);

var
Tal: double;
Operator : TOperator;
3. Klik på en af dine buttons og skriv:
begin
Tal: StrToFloat(Edit1.Text);
Operator:= Plus;
end;
NB. Hvis det er din minus button, så skal du bare skrive minus istedet for plus.
4. Gør det samme ved din Minus, Gange og Divider button.
5. Klik på din ligmed button og skriv:
begin
if Operator=Plus then Tal:= Tal + StrToFloat(Edit1.Text);
if Operator=Minus then Tal:= Tal - StrToFloat(Edit1.Text);
if Operator=Gange then Tal:= Tal * StrToFloat(Edit1.Text);
if Operator=Divider then Tal:= Tal / StrToFloat(Edit1.Text);
Edit1.Text:= FloatToStr(Tal);
end;
Prøv og se om det ikke virker!!
Held og Lykke!!
MF










t