Ville høre jer guruer herinde om i kendte nogle sider til, hvordan man laver et booking system til en biograf i C#.
Det jeg leder efter er en måde at kunne booke pladser ved at klikke på et sæde, lige som der bliver gjort på biobooking.
Håber i kender nogle gode sites med interessant information.
Web eller applikation?
Det er en lidt sjov problematik, da der jo kan være flere folk ind og booke samtidigt, og også de samme pladser.
Det er næsten samtidigtheden som gør selve systemet spændende.
F.eks.
Hvis A og B begge skal booke pladser i biografen, og begge vælger de samme pladser, hvem får dem så?.
Dette bliver først tjekket, når de begge har trykket "Book" knappen, og den som trykker først, får dem. Den anden skal så tilbage igen, (sikkert lidt mobset) og booke nye pladser. Han vil så synes at systemet er utilstrækkeligt, da den ikke lod ham få pladserne, eller i det mindste viste ham at de var taget.
Hvis du skal lave det via web, skal du tage højde for, at det aldrig vil blive perfekt... Det vil være umuligt at lave et system, hvor man kan fortælle at pladsen er blevet taget, inden man selv trykker "Book" på pladserne.
Hvis man lave noget scripting (web afdelingen her), som sender en besked til serveren, hver gang brugeren trykker på nogle pladser. Disse bliver så "reserveres" midlertidigt. Alle de brugere som kigger på pladser i samme biograf, vil få opdateret pladserne hvert 10sekund (eller noget), og de kan så se om andre har trykket på dem. (Husk at lave en "timeout" til klik-reservering).
Dette giver dog enmort mange kald frem og tilbage, og vil kun give en lille smule bedre sikkerhed. Brugerne vil måske også synes at det er irreterende at der hele tiden "reserveres" pladser, og at deres browser hele tiden står og opdatere.
Scalabio i Nykøbing Falster, har bare lavet en visning af hvilke pladser der er taget, og man løber så chancen at de kan være booket, inden man selv får trykket "book". Jeg har dog aldrig selv været ude for, at jeg ikke kunne få de pladser jeg havde trykket på... men det her var så nykøbing.
Hvis du vil lave en applikation, så ville jeg nok kun bruge den (som kunde) hvis jeg tit og ofte skulle reservere pladser i den biograf. Jeg gider ikke at installere en masse ting, bare for at bestille en billet til en film, så kan jeg lige så godt ringe derned. Derudover skal du så også antage, at alle kunderne til biografen bruger C#?. Jeg har f.eks. en mac, så jeg ville ikke kunne booke en billet i "din" biograf.
Det er også derfor, at man bruger web til sådanne ting. På Web'en kan man antage, at alle har en hvis mængde software installeret (javascript, vbscript, flash osv) og serveren kan så håndtere alle de lidt tungere operationer.
En applikation ville nok være mest mindet personalet i biografen.
Og for lige at svare på dit spørgsmål:
så kender jeg ikke nogen sider som har booking systemer i C#.... Men halvdelen af glæden, er vel selv at lave det -------------------------------
Hilsen Jimmi Westerberg
http://www.westsworld.dk