SELECT "Hvis der ikke er en værdi"

Tags:    databaser

Hej ...

Har en SQL kode der ser ud ala. følgende

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvordan omskriver jeg denne forespørgsel således at den vælger sprog='DK' hvis sprog='VARIABEL' er tom eller ikke eksistere??

MVH
Groyk.dk
Simon Madsen

[Redigeret d. 05/02-06 19:55:01 af Simon Madsen]

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis det er i PHP:
Fold kodeboks ind/udKode 

[Redigeret d. 05/02-06 22:31:28 af Patrick]

Du kan evt. bruge ISNULL:
Fold kodeboks ind/udKode 

ISNULL returnere den første ikke-null værdi (altså 'DK', hvis text er NULL).

/Michael.

Hvis det er i PHP:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hej ..

Kan godt være at jeg ikke har forklaret mig godt nok.
Men det der skal ske er følgende

Søg i MySQL efter: WHERE sprog='VARIABEL'
Hvis søgningen ikke finder noget / eller finder et tomt felt i tabellen. søg da efter WHERE sprog='DK'

MVH
Groyk.dk
Simon Madsen

Hvis det er i PHP:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hej ..

Kan godt være at jeg ikke har forklaret mig godt nok.
Men det der skal ske er følgende

Søg i MySQL efter: WHERE sprog='VARIABEL'
Hvis søgningen ikke finder noget / eller finder et tomt felt i tabellen. søg da efter WHERE sprog='DK'

MVH
Groyk.dk
Simon Madsen

Jeg tror jeg ved hvad du vil, men du kan ikke gøre det på den måde.
Du må dele det op i flere sql sætninger, eller lave et view som ordner det hele for dig.
Et view som klarer sagen kræver et par funktioner plus at du har organiseret dine oversættelses tabeller på en bestemt måde, og det har du nok ikke :)

Du skal have et hovedsprog eller system sprog, her nok "da".
Dit view skal producere alle tekster fra hovedtabellen i alle sprog udgaver, og for hver tekst der mangler for et sprog skal teksten i system sprog udgaven bruges, altså den danske.
Igennem dit view kan du så vælge alle tekster i alle sprog, men de tekster/sprog som ikke er på plads endnu giver dig danske tekster.

Det hele handler vel om en i18n manøvre går jeg ud fra :D

Jeg tror jeg ved hvad du vil, men du kan ikke gøre det på den måde.
Du må dele det op i flere sql sætninger, eller lave et view som ordner det hele for dig.
Et view som klarer sagen kræver et par funktioner plus at du har organiseret dine oversættelses tabeller på en bestemt måde, og det har du nok ikke :)

Du skal have et hovedsprog eller system sprog, her nok "da".
Dit view skal producere alle tekster fra hovedtabellen i alle sprog udgaver, og for hver tekst der mangler for et sprog skal teksten i system sprog udgaven bruges, altså den danske.
Igennem dit view kan du så vælge alle tekster i alle sprog, men de tekster/sprog som ikke er på plads endnu giver dig danske tekster.

Det hele handler vel om en i18n manøvre går jeg ud fra :D

Er ikke helt med, hvad angår det der view!!

Jeg kan bare ikke lide tanken om at skulle lave 1-2 forespørgsler for hver variabel jeg skal hente fra SQL.

MVH
Groyk.dk
Simon Madsen

Er ikke helt med, hvad angår det der view!!

Jeg kan bare ikke lide tanken om at skulle lave 1-2 forespørgsler for hver variabel jeg skal hente fra SQL.

Tror ikke du skal kemse af at have flere. Det er faktisk nogle gange nemmere at holde styr på hvad der sker når du har flere querys.
Så jeg ville mene at den smule mere den skal hente, kan du med sikkerhed ikke mærke forskel på :)

t