Hej alle udviklere,
Jeg har længe diskuteret med nogle kammerater og søgt nettet rundt efter hvad de forskellige datatyper i MySQL bruges til.
Der er jo en hel del: varchar, tinytext, text, og man kunne jo blive ved. Der er mange at vælge imellem, men hvad bruges de forskellige til?
Jeg tror der er mange der har det som mig, der ikke ved hvad de forskellige datatyper bruges til, og hvad de er nyttige til.
Jeg håber på at der er nogle mySQL "nørder" der vil svare på mit indlæg. Og det er ikke et direkte spørgsmål, så derfor er der ingen UP point. Måske er det også et lille oplæg til, at der var en venlig person der evt. ville komme med en lille artikel?
Hvis man ihvertfald lige her i denne tråd ville skrive et par få ord omkring de forskellige datatyper. (Hvad kan de indeholde og hvor er de særlig nyttige) Jeg ved ikke om det sætter mere fart på databasen, hvis man fx. benytter en tinytext istedet for en text til overskrift i et nyhedssystem.
Jeg håber på at det ikke kun er mig der kan få gavn af denne tråd.
Med venlig hilsen
Dan Nielsen
Egentlig et helt fint spørgsmål, og datatyperne er faktisk også en stor fejlkilde når nybegyndere skal igang med at sortere deres data. Og det sker alene fordi at de ikke har brugt den korekte datatype.
Det er et godt spørgsmål, som er rimelig simepelt besvaret.
varchar - bruges til tekst, kan maks indeholde 255 karakterer (eller er det 256 kan ikke helt huske det). Tekst er sådan set alle mulige tegn
int - er heltal, hvor højt op int kan gå kan jeg godt nok ikke huske, men der er nok albuerum at lege med.
float - er decimaltal, igen er jeg lidt usikker på hvor højt op de går. Men det er meget, så medmindre du skal arbejde med kæmpe tal skal du ikke bekymre dig.
double - er størrer decimaltal end float.
text - længere tekststykker end varchar, er f.eks. godt til sådan et forumindlæg her.
blob - bruges til binær tekst.
date - dato (ikke tid)
time - tid (ikke dato)
datetime - både tid og dato
set - indeholder et "set" af værdier som der kan vælges imellem, det er muligt at vælge ingen, en, flere eller alle (håber at det gav mening?)
enum - samme som set, udover at her kan der kun vælges en mulighed
Jeg tror at det var de fleste, derudover kan der bruges prefikser som tiny, big, medium osv. foran de forskellige datatyper, men det har kun indflydelse på størrelsen af feltet, og det behøves man som hovedregel ikke at tænke på.
Det som jeg nævnte tideligere med sortering, kommer af at når du indsætter tal i et varchar felt, så bliver feltet sorteret som tekst. Det vil betyde at 13 vi blive sorteret som et større tal end 2.
Mvh
Kaare