Hjælp til en database

Tags:    databaser

Hej der ude

Jeg går med en ide om at lave et gratis brugt marked på vores hjemmeside.

Og det er der jeg skal bruge en database hvor man kan søge på emner og hvor folk selv kan indskrive + at de kan indsætte optil 5 fotos.

Og det skal kunne arb. sammen med frontpage eller være nogle sider for sig selv hvor man så linker tilbage til frontpage.

Er der en der kan hjælpe mig der ?????

Hilsen preben

Lidt hjælp kan du da få.

Hvordan hostes det?
Har du adgang til en mysql, oracle, ms sql eller access?
Hvilke script muligheder er der på serveren?
php, asp, jsp, cgi?

Alt efter teknologi, laver du følgende tabeller:

brugere
kategorier
emner
fotos

Hvis du skal tillade at et emne kan tilhøre mere end en enkelt kategori, så laver du en tabel der hedder emne_kategorier.

Detaljer:

brugere indeholder id, navn, password og andre informationer du vil gemme om hver enkelt bruger.

kategorier indeholder id, navn og andet du vil gemme om hver enkelt kategori, f.eks. en moder kategori's id, hvis du vil havr en træ struktur istedet for blot en flad struktur på dine kategorier.

emner indeholder id, bruger_id, navn samt andre informationer (pris osv) som du vil have på hvert emne .. måske udløbs dato eller andet. Her gemmer du også id på den kategori som emner tilhører, hvis hvert emne kun kan tilhøre en enkelt kategori.

fotos indeholder id, emne id, navn, filnavn samt andre detaljer du vil have omksing hvert foto (dato, størrelse eller hvad ved jeg).

vil du benytte flere kategorier pr emne, har du tabellen emne_kategorier som indeholder emne id og kategori id.
Her bindes et enme til det antal kategorier som det er medlem af.

Håber det giver dig en ide om hvad der skal være i den db.

script siderne skal tillade login, oprette brugere, se kategorier, se emner, lave emner osv osv.

Have fun!

Nå ja, med hensyn til den der grændse på 5 billeder, så skal du lave noget logik i dit script lag (php,asp,jsp,cgi,whatever) der tjekker hvor mange der er og stopper efter nr 5.
På den måde kan du udvide senere med op til hvad du vil (eller hvad din db felt type, storage eller andre tekniske begrændsninger tillader).

Det design jeg overordnet har skitsere for dig tidligere, giver nemlig rum for lige så mange du vil, og ikek bare et fast antal.

Den slags tal har det nemlig med at ændre sig, og så er det rart ikke at skulle gå ned i db'en og smide flere felter på.

t