Et underligt problem med MySQL/PHP

Tags:    databaser

Ja, jeg har et problem men inden jeg skriver det vil jeg lige giver jer lidt oplysninger:

Jeg køre alt hvad der hedder PHP, MySQL, APACHE og PhpMyAdmin på min egen comp. Alt er installeret med en pakke som hedder AppServ. Jeg har ikke pillet ved noget :)
Versioner:
PHP::5.0.2
MySQL::4.1.7
Apache::1.3.33
PhpMyAdmin::2.60
Perl::5.8.4

Det er et lidt underligt problem, men først får i lige kode-stumpen:
<?

$database = mysql_connect("localhost", "user", "pass");

mysql_select_db("skole", $database);
$foresp = mysql_query("SELECT navn FROM elever WHERE klasse = '1.b'");

while ($data = mysql_fetch_arrey($foresp))
echo $data["navn"];

?>

Det ser da okay ud. Men der kommer denne fejl:

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in c:\\AppServ\\www\\test\\15. databaser\\mysql.php on line 12

Jeg kan da godt se hvad det er den siger, men mysql_connect(); er da en meget almindelig function. Umidlbart tror jeg der er noget galt med mit MySQL, men jeg ved ikke hva det kan være...
Jeg har prøvet at reinstall og gøre forskellige ting for at få det til at virke...

Håber der er et klogt hoved der kan hjælpe.

Tak på forhånd
Dennis

I cant do it captain, i dont have the powa\\'!

Det er altid en god ide at søge på google.com ... har du svært ved engelsk så sig til...

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22Call+to+undefined+function+mysql_connect%28%29+%22&meta=

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

Det er altid en god ide at søge på google.com ... har du svært ved engelsk så sig til...

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22Call+to+undefined+function+mysql_connect%28%29+%22&meta=

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

Normalt er jeg meget god til engelsk, men jeg må tilstå at jeg har lidt svært ved at forstå det jeg skal. Har tjekket nogle sider og php.net, men hvis du kan hjælpe lidt ville det være rar'

Ja, jeg har et problem men inden jeg skriver det vil jeg lige giver jer lidt oplysninger:

Jeg køre alt hvad der hedder PHP, MySQL, APACHE og PhpMyAdmin på min egen comp. Alt er installeret med en pakke som hedder AppServ. Jeg har ikke pillet ved noget :)
Versioner:
PHP::5.0.2
MySQL::4.1.7
Apache::1.3.33
PhpMyAdmin::2.60
Perl::5.8.4

Det er et lidt underligt problem, men først får i lige kode-stumpen:
<?

$database = mysql_connect("localhost", "user", "pass");

mysql_select_db("skole", $database);
$foresp = mysql_query("SELECT navn FROM elever WHERE klasse = '1.b'");

while ($data = mysql_fetch_arrey($foresp))
echo $data["navn"];

?>

Det ser da okay ud. Men der kommer denne fejl:

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in c:\\AppServ\\www\\test\\15. databaser\\mysql.php on line 12

Jeg kan da godt se hvad det er den siger, men mysql_connect(); er da en meget almindelig function. Umidlbart tror jeg der er noget galt med mit MySQL, men jeg ved ikke hva det kan være...
Jeg har prøvet at reinstall og gøre forskellige ting for at få det til at virke...

Håber der er et klogt hoved der kan hjælpe.

Tak på forhånd
Dennis

Har du startet det hele? Har også fået den fejl på min linux server, men det var fordi jeg havde glemt at installere php med mysql tilgang, eller hvad man kalder det.

Slot

Jeg tror det er fordi at php ikke har tilgang til MySQL som du siger. Tjekkede lige <? phpinfo(); ?> og der er der kun MySQLI ingen MySQL. Men så er spørgsmålet hvor dan giver jeg den det? Af det jeg har læst tror jeg det er noget der skal skrives ind i PHP.INI
Dennis

t