Jeg har også altid haft det sådan - især i mine application programmer... Jeg er iøvrigt enig med Brian om at du skal skaffe dit look! Men i starten syns jeg det er fint at kopirer lidt! Bare du senere laver det om, når du hved hvad der skal rettes, og har fået en ide!
Det jeg har gjord er at i starten at kigge på en masse sider. Find dem du bedst kunne lide... Hos mig var det:
www.microsoft.dk
www.tsw.dk
http://fedora.redhat.com/ <---- mest denne
Så begyndte jeg at lave en liste med ting og særre jeg godt kunne lide fra vær af siderne... (skrev iøvrigt også lidt hvad jeg ikke kunne lide) Hos mig var det bl.a. ca. sådan her:
www.microsoft.dk:
Deres opbygning med tekst i indholdet. Og deres top intro som de har på nogle af deres sider. Udover det deres farve valg, i blandt andet menuen og toppen.
http://fedora.redhat.com/:Fed top. Stilrenheden, runde kanter i indholdet. Brug af ikoner. Kan ikke lide at teksten ikke er sat op på en bedre måde!
OSV...
Så blandede jeg det sammen og sagde eks:
Fedoras top er flottest, så den tager jeg.
TSW.dk's "<hr>" linje er flottest, så den tager jeg.
Microsoft opbygning og farver er flottest så dem tager jeg.
Tilføjede iøvrigt de ting, som jeg syns godt ku ændres:
teksten ved <hr> linjen hos tsw.dk, har en grim farve. Skifter den med en blå.
Sådan blev jeg hved, og hurtigt havde jeg et indtryk af hvordan side kommer til at se ud. Derfor begyndte jeg at tegne en skitse af det hele. tegn det eks. i PhotoShop, paint eller hvad du nu har... Her er det vigtigt du også bruger dine egne tanker selv, og ikke KUN kopirer - selv om du senere måske vil lave det anderledes.
Nu koder du, skaber billeder osv... Du behøver ikke gå helt efter din skitse, men så har du noget af gå efter. Til sidst får du et helt andet resultat end det du har regnet med!
Sådan lavede jeg min første hjemmeside! Blev ok. Den nød jeg i et stykke tid, indtil jeg blev enig med mig selv eks. at det er flottere når menuen er øverst osv... Kan desværre ikke vise dig den gamle hjemmeside... Men kan med glæde vise dig den hjemmeside jeg opgraderede den til:
www.shafh.dk
www.shafh.dk/venner
Kan du se der går lidt igen?
Der er sket meget, og hvis du ser har jeg eks. ladet vær med at bruge noget af det design som der er på tsw.dk!
Vil lige sige det er vigtigt du ikke beholder et tro kopi. Behold det nye design en månedes tid. SÅ ER JEG SIKKER PÅ, at der er noget du er blevet mere trat af, og andet ik! Så er det lettere at lave det næste!
Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz
Make you glad to change the world