Flotte ikoner

Tags:    grafik webdesign

Det jeg aldrig kan lave flot er altid mine programmers ikon. Altså det man trykker på for at start programmet.

Grunden til det er altid at en .ico fil kun kan have meget få farver... Og derfor er det næsten umuligt at eks. lave en orb som bare en lille smugle ser rund ud... Har i det også sådan? og hvordan takler i det?

Det nyeste jeg er igang med er et mere eller mindre detaljeret tekstbehandlingsprogram ( http://www.shafh.dk/news.php ), og der skal selvfølgelig også være et ikon

Hvordan skal jeg gøre for at lave programmets ikon professonelt og flot?

Og hvordan vil du designe det. Eks. hvad skal ikonet forstille

HELP ;)

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det jeg aldrig kan lave flot er altid mine programmers ikon. Altså det man trykker på for at start programmet.

Grunden til det er altid at en .ico fil kun kan have meget få farver... Og derfor er det næsten umuligt at eks. lave en orb som bare en lille smugle ser rund ud... Har i det også sådan? og hvordan takler i det?

Det nyeste jeg er igang med er et mere eller mindre detaljeret tekstbehandlingsprogram ( http://www.shafh.dk/news.php ), og der skal selvfølgelig også være et ikon

Og hvordan vil du designe det. Eks. hvad skal ikonet forstille

HELP ;)

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

Grunden til det er altid at en .ico fil kun kan have meget få farver...

Lidt forkert! Windows XP understøtter f.eks. 32 bit, 24 bit farver og 8 bit alphachannel, så farverne er ikke noget problem. Selvfølgelig skal man huske at lave sine ikoner i 32bit farver, 256 farver og 16 farver sådan at brugere der bruger systemer der kun understøtter dette ringe farveantal også er dækket ind!

Professionelt og flot afhænger jo af hvad man syns er professionelt og flot er. altså en subjektiv ting. men generelt syns vi her i DK at det enkle, stilrene og funktionelle er flot, så sigt efter det, så rammer du ihvertfald danskernes hjerter! :)

Casper

[Redigeret d. 23/10-04 20:49:20 af Casper Steinmann]

For det første skal det meste af ikonet nok tegnes 1 pixel af gangen. Lav dem i Photoshop og zoom godt ind. Det er en god idé at bruge gradient og drop shadow. Hvis du ikke ved hvordan du laver ikoner med photoshop, så læs min artikel "Windows XP-Ikoner"

-------------------------------------------------------
Jonas (Decko)
-------------------------------------------------------

Jeg viste slet ikke at XP understøtter så mange farver... Nu kører jeg 98 og det er måske grunden...

Ja okay... Flot er som sagt det som vi alle for det meste kalder flot... Altså hvis du ikke synes at alle de ikoner der er på computeren er flot bør du ikke skrive her, for så er vi ikke enige i hvad der er flot og grimt...

Jeg er klar over at man for det meste siger at enkelt design er flot og godt, men hvordan skal jeg lave det... Er der nogle som måske kan lave et eks. på hvordan et ikon ser ud?

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

Ja okay... Flot er som sagt det som vi alle for det meste kalder flot... Altså hvis du ikke synes at alle de ikoner der er på computeren er flot bør du ikke skrive her, for så er vi ikke enige i hvad der er flot og grimt...

Præcis, jeg sagde subjektiv som groft set betyder at det er din egen helt personlige mening og nej, jeg mener ikke alle ikoner i windows er flotte, men de bliver bedre og bedre og især med 32 bit farver! men jeg må gerne skrive her, det er du for øvrigt ikke dommer over!!!

Casper

Casper Steinmann...
Jeg beklager vis du forstod det som en fornærmelse... Jeg mener det på den måde at det er selvfølgelig admint jeg snakker om!

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

Hej.. Siden ingen kommer med nogle ideer mere eller mindre syns jeg ikke i har fortjent alle upne...

Jeg vil gerne have set eks. på et flot ikon, og Decko, din artikel er ikke god til at lave ikoner (til at klikke på så programmet starter) i - vært fald ikke for mig

Grunden til det er at jeg bruger Win 98 SE og der kan jeg som ik siger ikke arbejde i så mange bit

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

t