3D grafik

Tags:    grafik webdesign

<< < 12 > >>
Hvad er godt og nemt at lave 3D figure/ting i?
Jeg kender kun "3ds max" og det var alt for svært for mig...



14 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har også hørt om noget der hedder Maya.. Hvad er det og er det nemt at bruge?


Well, maya syns jeg er svært at bruge, men det er nok mest fordi jeg har leget med max i et godt stykke tid, og måden det hele er bygget op på, er meget forskellig fra 3Dsmax.

Du kan kigge her: http://www.alias.com/eng/products-services/maya/maya_ple/index.shtml , det er en gratis version der hedder Personal Learning Edition - så kan du se om det er bedre.

Ellers så er det som med alt det andet der foregår diverse steder på nettet - tutorials, tutorials og flere tutorials - dét er den eneste vej frem.

Casper

[Redigeret d. 24/12-03 00:23:51 af Casper Steinmann]



Jeg har også hørt om noget der hedder Maya.. Hvad er det og er det nemt at bruge?


Hvis du vil kigge mere på Maya så er her noget:
http://www.maya3d.dk
Siden er dog ikke så stor endnu, men der er da lidt til at begynde at læse på!!

og du kan jo gå på:
http://www.eksperten.dk og søge Maya!!

og til sidst hook op på:
http://ww.jubii.dk og søg lidt på Maya der.

Ved ikke om du kan bruge noget af det her, men nu har jeg givet dig lidt:)

MxS @ http://mxs.friserverplads.dk
Slamkodning for fred



Jeg vil mene 3DsMAX er det program der er mest "lige at gå til"...

Men 3D grafik er langt fra noget man bare laver... Hvis du skal lave figure eller mennesker kræver det meget forberedning og stor forståelse på hvordan et mesh er/kan bygget/s op... Og det vil tage år før du man kan lave noget virkelig pænt (Altså noget der skal afspejler noget virkeligt, landskaber, mennesker osv)...

Maya er ligenu ved at komme rigtig godt frem og kunne være et godt bud på et program man kunne lære...

Men dog er 3D ikke så program afhængeligt da teknikkerne man bygger op efter stadig er meget ens fra program til program og fra form til form (poly, mesh) osv.... Så hvis du først er sej til et program vil du uden større træning kunne lære at bruge et andet hurtigt (Det kræver mest man lige lærer det's UI)...

Men altså, enten så lær' man det ellers ozz så sidder man fast på et lavt plan... Men hvis du først lær det så har du ozz en del muligheder der...

Men der er uffatelig mange gratis programmer så hvis det er så tag et af dem istedetfor at hente en ulovlig kopi... Du har ikke brug for alle mulige fancy funktioner i starten, og faktisk så kan du når du for brug for det med et par gratis programmer få næsten alle funktioner (Gode modelerings muligheder, rigtig fed mulighed for lyssætning, lækre partikles og alt det pis) :)

Men hold dig til et program i starten...



Her er nogle muligheer:

High-end:
http://www.softimage.com/ (Softimage /XSI)
http://www.descreet.com/ (3D MAX)
http://www.alias.com/ (Maya)

Andet godt:
http://www.blender.org/ (Blender) <-- GRATIS!!
http://www.hash.com/ (HASH-Animation master)
http://www.newtek.com/ (Lightwave)
http://www.rhino3d.com/ (Rhino)


Legetøj:
http://www.corel.com/ (Bryce 3D)
http://www.caligari.com/ (Truespace)
http://www.curiouslabs.com/ (Poser)

Den største og vigtigste forskel ligger i programmets Renderings Engine. I de fleste High-end programer er der en nogenlunde jævnbyrdig standard, dog er Softimage det førende ap.


Blender er specielt at bemærke, da det er gratis, og et open-source projekt, jeg benytter brogrammet hjævnligt og kan varmt anbefale det. Dog skal det siges at det ikke er helt logisk opbygget.

Lightwave og HASH er 2 lette programmer at gå til, så hvis 3D Max, er for stor en mundfuld, så kig dem her efter...

De tre sidste programmer jeg har linket til, er ikke seriøse programmer, selv om de benyttes flittigt verden over, men de kan da nok stille hobby VFX'eren tilfreds på mange punkter, på en ..skal man sige : hurtig og smertefri måde...



<< < 12 > >>
t