Hjælp til Debian

Tags:    linux

Hejsa

Jeg har på det sidste haft en del problemer med min debian server, efter jeg har rebootet den. Den har midlertid ikke haft firewall på i et kort stykke tid, for at afprøve om den skulle være problemet. Da jeg så sætter firewallen på igen, opstår problemet igen.

Kort beskrivelse af problemet:
Med forskellige mellemrum prøver nogle "processer" (perl kørt af www-data, at bruge port 80, som jo så ligger sig imod apache webserveren og firewallen. Nogengange ser jeg i portscanningen af der er nogle spam-lignede ip-adresser, der prøver at få fat i denne proces. Og når dette sker, bliver serveren overbelastet og den lagger ned, nogengange kommer den så op igen, og jeg kan så add'e ipadresserne til en banliste på firewallen og køre kill -9 på den process der nu er , men efter kort tid kommer der så bare en ny op.

Hvad kan dette være? Vi har før haft problemer med en mailserver der lå derpå, men jeg skulle ikke mene at vi har installeret en ny efter jeg formaterede den.

Kan nogen evt. give mig et svar på hvad det er for en proces, og hvordan jeg kan stoppe den, jeg ved godt det er sparsomt med oplysninger jeg har, men mere har jeg ikke kunnet finde ud af endnu.
Kan det evt. være en mailserver der prøver at "lege" med port 80, i såfald, hvordan kan jeg finde ud af om jeg har en installeret, og hvordan fjerner jeg den.

Mvh
simonf

1 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
har du prøvet at stoppe det hele sådan at det kun er apache og firewallen der kører for at være sikker på at det ikke er perl eller noget andet der gør noget?

t